• 1
  • 2
2016-09-08, 12:28
Medlem
Historiskt har folk kunnat spara o i viss omfattning skapa förmögenheter.

Men hur är det genom generationerna - under typ 100 år har merparten
fått det bättre än sina föräldrar - men detta har vänt sedan några decennier
tillbaka.

Men det har kommit en ny kategori som fått det bättre - azylkörets barn
barnen till analfabeter o liknande som kommit med NOLL - där får barnen
ofta det bättre än sina föräldrar - gäller ofta även iranier o syrianer som
kommit med NOLL - men hur är det för infödingarna.

Idag finns inga billiga bostäder whatsoever - vet de som bott omodernt o
centralt BILLIGT under ett antal år för att spara pengar - dom bostäderna
är nu topprenoverade o hyrs ut för dyra hyror.

Lyxfällan avspeglar även hyrorna i sämre områden - 7-8,000 för tvåa
i Rågsved (ink hemförsäkring o möjligen kabelTV)

Och även om det går att tjäna på sitt boende över lång sikt - hur tung
är vägen dit med dagens priser ink handpenningar o amorteringskrav-
dvs hur mycket kan dessa spara över tiden av sina löpande inkomster

Nu skall man få CSN för körkort - nu vattnas det i mun o plånbok för
körskolorna - o bilhandlarna - målet måste ändå vara - Körkort o egen bil.

De som inte har pengar hyr resp privatleasar - vissa köper fast de inte har
råd o förköper sig.

Drivmedelskonsumtionen kommer att öka utav helvete och utsläppen likaså
men statens intäkter av drivmedelsskatter o tjyvskatter kommer att öka
likaså parkeringsparaziternas.

Miljömässigt o politiskt med MP i regeringen är detta obegripligt.

Många jobb kräver körkort är försvaret - jaha men skall det vara lagligt
att kräva miljöförstöring o investering i miljöfarligt bileri där körkort är
en del för att kunna få möjlighet att arbeta.

Idag blev en hemtjänstare skadad eller dödad - pga jobbkravet på körkort.

Och med lån till körkort - hyr/köpbileri gör ju folket snarare fattigare än rikare.

Så sett i stort - har trenden vänt - barnen blir fattigare än föräldrarna?

Om vi tittar på var unga köper bostad - var är de uppvuxna - har de inte råd
att köpa där - varför har de fått det sämre - är trenden BakåtSverige?
Citera
2016-09-08, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Är det så?

Jag tycker att inkomsterna i Sverige bara ökar och ökar. Idag finns det ungdomar utan utbildning som efter en veckas arbete tjänar mer än någon som har över 30 år i arbetslivet.
Citera
2016-09-08, 13:01
Medlem
Ökade löner - Ökad konsumtion - Ökad tillväxt - Ökad "välfärd" ...
Hjulet snurrar bara snabbare och snabbare, men jag tror en kollaps är nära.

Fler och fler inser att ovanstående inte är det som kommer skapa ett lyckligt och bekvämt liv.
Själv hoppade jag av hjulet för några månader sedan.

Kortare arbetstid - Mindre lön - Slutat köpa allt "som man ska för att visa att man är lyckad i samhället".

Jag känner mig friare och mår bättre än någonsin tidigare.
Citera
2016-09-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det så?

Jag tycker att inkomsterna i Sverige bara ökar och ökar. Idag finns det ungdomar utan utbildning som efter en veckas arbete tjänar mer än någon som har över 30 år i arbetslivet.

Men tjänar företagen dom pengarna att de kan betala dessa löner?

Tittar vi i stort så har konkurserna ökat - 5,000 per år ansågs vara mycket
numera är det 6-7,000 per år - o det är bara företagskonkurserna som statistikförs
på detta sätt

Sen blir folk fattigare genom att Skatteverket driver företrädaransvarsprocesser
i en tidigare aldrig skådad omfattning
Citera
2016-09-08, 14:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Tittar vi i stort så har konkurserna ökat - 5,000 per år ansågs vara mycket
numera är det 6-7,000 per år - o det är bara företagskonkurserna som statistikförs
på detta sätt
Nej, så är det inte.

1992 var det 18 867 konkurser enligt ekonomifakta och det har successivt minskat sedan dess.

Jag tycker din trådstart består mycket av dina egna reflektioner utan särskilt mycket kött på benen tyvärr.
Citera
2016-09-08, 16:20
Medlem
1992 o några år framöver* o sen 2008 o ett par år var extremår när det gäller
konkurser - relativt sett t ex jämfört med tyskland har sverige extremt många
konkurser - vet inte hur det är med finland, norge o danmark numera - men norge
har historiskt sett inte haft så många

* fastighetskrisen som drog mycket med sig o efterspelet till lånande spekulativa
80-talet
Citera
2016-09-08, 17:44
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Slutat köpa allt "som man ska för att visa att man är lyckad i samhället".
Typ vad?
Citera
2016-09-09, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Typ vad?

Några typexempel:

Kläder. Folk köper vanligtvis en herrans massa kläder för att imponera på andra. Jag har nu ungefär enbart tre ombyten, och är inte rädd för att använda samma kläder ett par dagar på raken på jobbet. (Helgerån för de flesta som jobbar i kontor- och representationsmiljö).

Resor. Svenssons reser vanligtvis utomlands minst en gång om året för att visa att de är "normala/lyckade", och inte enbart för att få sin solkick. "Måste ju ha något att förtälja för kollegorna". Jag sparar hellre ihop till en väldigt speciell resa, och det kan gå år mellan resorna.

Prylar. Precis som de flesta andra som jobbar heltid öste jag ut pengar på prylar utan att egentligen tänka efter om jag verkligen, verkligen behövde prylen. Det kunde vara allt från en ny rolig tekopp till jobbet, böcker som jag knappt hade tid att läsa, DVD:er, prenumerationer på ditten och datten ...
Folk är också som tokiga när det gäller att ha senaste versionen av en mobil, surfplatta etc.
Nu tänker jag verkligen efter och införskaffar enbart det som är verkligen nödvändigt. (En teknikpryl jag verkligen behöver och alltid ser till att ha, är en bra speldator, däremot klarar jag mig med en äldre mobil och behöver ingen surfplatta för att leva väl).

Bil. De flesta vill ha en snitsig bil att visa upp, vare sig de köper den eller leasar. Jag gjorde mig av med min bil och nuförtiden promenixar jag eller tar bussen.
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-09-09 kl. 09:56.
Citera
2016-09-09, 10:10
Medlem
Men hur mycket pengar, i värden/besparingar, har 20-21 åringar idag jämfört med tidigare
då man började jobba vid 16 eller max 18

Emerald Forest - inte konstigt att du slutat köpa - du har ju skaffat dig det mesta
under tiden du köpte + så jävla dyrt är det inte att behålla en bra bil.

Hur går det på dopparfronten - den som inte har justa kläder o bjuder flott får INTE doppa gott
Citera
2016-09-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Några typexempel:

Kläder. Folk köper vanligtvis en herrans massa kläder för att imponera på andra. Jag har nu ungefär enbart tre ombyten, och är inte rädd för att använda samma kläder ett par dagar på raken på jobbet. (Helgerån för de flesta som jobbar i kontor- och representationsmiljö).

Resor. Svenssons reser vanligtvis utomlands minst en gång om året för att visa att de är "normala/lyckade", och inte enbart för att få sin solkick. "Måste ju ha något att förtälja för kollegorna". Jag sparar hellre ihop till en väldigt speciell resa, och det kan gå år mellan resorna.

Prylar. Precis som de flesta andra som jobbar heltid öste jag ut pengar på prylar utan att egentligen tänka efter om jag verkligen, verkligen behövde prylen. Det kunde vara allt från en ny rolig tekopp till jobbet, böcker som jag knappt hade tid att läsa, DVD:er, prenumerationer på ditten och datten ...
Folk är också som tokiga när det gäller att ha senaste versionen av en mobil, surfplatta etc.
Nu tänker jag verkligen efter och införskaffar enbart det som är verkligen nödvändigt. (En teknikpryl jag verkligen behöver och alltid ser till att ha, är en bra speldator, däremot klarar jag mig med en äldre mobil och behöver ingen surfplatta för att leva väl).

Bil. De flesta vill ha en snitsig bil att visa upp, vare sig de köper den eller leasar. Jag gjorde mig av med min bil och nuförtiden promenixar jag eller tar bussen.

Hur många vänner har du?
Citera
2016-09-09, 10:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
1992 o några år framöver* o sen 2008 o ett par år var extremår när det gäller
konkurser - relativt sett t ex jämfört med tyskland har sverige extremt många
konkurser - vet inte hur det är med finland, norge o danmark numera - men norge
har historiskt sett inte haft så många

* fastighetskrisen som drog mycket med sig o efterspelet till lånande spekulativa
80-talet
Ekonomifakta håller inte med dig. 2008 var inget extremt år när det gäller konkurser alls.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/For...tagskonkurser/
Citera
2016-09-09, 13:10
Medlem
Citat:
Hur går det på dopparfronten - den som inte har justa kläder o bjuder flott får INTE doppa gott

Vem säger att inte mina få kläder är justa? Inga problem på doppar-fronten mind you.

Tillägg. Bjuda flott verkar inte behövas... försökte fixa fin mat till mitt senaste KK, men han var mer intresserad av att hoppa i sänghalmen. Onödig tid och pengar bortkastade på den maten, lol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in