2016-09-08, 04:08
Medlem
Hej

Är osäker på en mening som jag ska formulera korrekt och hoppas att ni kan hjälpa mig med det. Ska skriva det till min läkare i ett mejl angående ett sjukintyg.

"Jag hoppas att detta är en temporär svacka eftersom jag innerligt vill arbeta, men ej har krafter till det nu."

"Jag hoppas att detta är en temporär svacka eftersom jag innerligen vill arbeta, men ej har krafter till det nu."

Jag vill skriva innerligt, men är som sagt ej säker på det.

Mvh cif-12
Citera
2016-09-08, 04:19
"Innerligt" hade även varit mitt val.
"SÅ innerligt", dessutom.
Citera
2016-09-08, 04:40
Medlem
I den meningen skulle jag använda innerligt. Däremot låter det aningen efterblivet att använda det ordet i detta sammanhang.

Det är ett väldigt känsloladdat ord och om någon verkligen innerligen vill arbeta, så hittar de krafter till att göra det. Personligen kan jag inte tänka mig något arbete överhuvud taget som skulle göra sig förtjänt av ordet...
Citera
2016-09-08, 04:45
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
I den meningen skulle jag använda innerligt. Däremot låter det aningen efterblivet att använda det ordet i detta sammanhang.

Det är ett väldigt känsloladdat ord och om någon verkligen innerligen vill arbeta, så hittar de krafter till att göra det. Personligen kan jag inte tänka mig något arbete överhuvud taget som skulle göra sig förtjänt av ordet...

Ordvalet kommer sig av att behöva vara övertygande om att viljan att arbeta finns,
men då inte förmågan för tillfället.
Gäller ju att sälja sig idag.
Citera
2016-09-08, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Ordvalet kommer sig av att behöva vara övertygande om att viljan att arbeta finns,
men då inte förmågan för tillfället.
Gäller ju att sälja sig idag.

Jo, jag förstod det. Vad jag menar är att som arbetsgivare skulle jag inte tycka att det låter övertygande utan snarare efterblivet och en uppenbar lögn.
Citera
2016-09-08, 05:13
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Jo, jag förstod det. Vad jag menar är att som arbetsgivare skulle jag inte tycka att det låter övertygande utan snarare efterblivet och en uppenbar lögn.

Men det är ju till en läkare TS skall skriva och inte till en arbetsgivare?

Men nej, jag hade inte heller uttryckt mig som TS och det just för det uppenbara(inställsamma)i just ordvalet.
Men TS verka behöva göra det så därför svarade jag som jag gjorde.
Citera
2016-09-12, 12:24
Medlem
JanTalibans avatar
Det fanns en tid när man bildade adverb med ändelsen –ligen. (Det bygger på den ännu äldre ändelsen –liga, som i ”han skrek väldeliga”.)

Ibland används denna ändelse fortfarande:

Verkligen
Synnerligen
Sannerligen
Tydligen
Nyligen
Troligen
Äntligen
Antagligen
Förmodligen
Muntligen
Egentligen
Visserligen
Nämligen

Men oftast kör man istället -ligt, eller bara -t.

Tidigt
Bittert
Svårt
Enligt
Farligt
Hemligt
Broderligt
Försiktigt
Motvilligt
Ljudligt
Underligt

Adverbet innerligt känns alltså som en modernare variant av innerligen (med exakt samma betydelse). Liksom olovligt, ovillkorligt, okänsligt, ögonblickligt, osv.

Jag tänker även på veterligen som jag tycker används fel. Det borde heta antingen ”Man har veterligen inte hittat något” eller typ ”det är inte mig veterligt att man har hittat något”.
Citera
2016-09-12, 14:04
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Innerligen hänvisar till pronomen. Jag.

Innerligt hänvisar till verbet. Arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem