2016-09-08, 00:57
Medlem
Hej!

Jag undrar om man kan bryta ner och analysera vad det är som gör att sådana där professionellt gjorda corporate powerpoints ser just så professionella ut.

Är det att de typ använder mycket 3d-diagram (tårtdiagram) etc. Skuggor?
Citera
2016-09-08, 03:48
Medlem
Att välja ett passande färgschema, professionellt typsnitt som passar till syftet, bra orientering av layouten, seriösa bilder. Grafiska element som måste hanteras på ett professionellt och korrekt sätt, helt enkelt. Det är ingenting du kan lära dig i en tråd på Flashback. Införskaffa en bok om grafisk design och dess principer, vetja.
Citera
2016-09-08, 11:17
Medlem
- Beskrivande bilder och tydliga diagram.

- Undvik animerade övergångar och annat rörligt trams.

- Håll dig till ett tema och lek inte med olika bakgrunder etc. även om det känns "kul".

- Håll dig till ett eller ett par typsnitt; En sans serif för rubriker och ev. med serifer för brödtext.

- Lite text. Enbart ord som förstärker budskapet. Är PP:n full med text och punktlistor blir åskådarna distraherade, och försöker läsa texten istället för att lyssna på dig. (Och ofta står samma sak i texten som du står och berättar om).
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-09-08 kl. 11:19.
Citera
2016-09-08, 20:21
Medlem
systems avatar
Och glöm inte att anpassa formatet till den tv/projektor du ska använda. Det ser fördjävligt ut med svarta sidor bara för att folk inte kan tänka utanför A4-formatet.
Citera
2016-09-09, 21:29
Medlem
Guffel2s avatar
Bara för att du nämnde skuggor och 3D, nej det ser inte seriöst ut. En artikel i ämnet som främst berör cirkeldiagram, men tycker den ger en bra inblick i vanliga problem vid visualisering av data innan man söker upp böcker i ämnet. http://www.businessinsider.com/pie-c...r=US&IR=T&IR=T
Citera
2016-09-09, 23:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Inte för mycket på en slide. Inga jobbiga fonter. Inga jobbiga färger. Inga färger som är svåra att se. Inga uppsatser!

Här är en bra TEDx om vad som gör en powerpoint bra:

https://www.youtube.com/watch?v=Iwpi1Lm6dFo
Citera
2016-09-10, 10:27
Medlem
Att INTE använda clipart – det är nog det viktigaste av allt...
Citera
2016-11-19, 21:54
Medlem
OBalmes avatar
Håll det enkelt. Kliniskt om det är en seriös presentation.
Enkelhet. Undvik mikrodetaljer etc.
Rule of third kan appliceras här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds
Citera
2016-11-19, 23:46
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Och glöm inte att anpassa formatet till den tv/projektor du ska använda. Det ser fördjävligt ut med svarta sidor bara för att folk inte kan tänka utanför A4-formatet.
Inte ens regeringskansliet kan följa min enkla regel, detta trots att de vet att deras presentationer kommer visas nationellt.

Otroligt amatörmässigt.
Citera
2017-02-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inte för mycket på en slide. Inga jobbiga fonter. Inga jobbiga färger. Inga färger som är svåra att se. Inga uppsatser!

Här är en bra TEDx om vad som gör en powerpoint bra:

https://www.youtube.com/watch?v=Iwpi1Lm6dFo

Tack för riktigt bra tips!
Citera
2017-02-25, 22:09
Medlem
systems avatar
Jag har givit upp. Folk som använder Powerpoint är utvecklingsstörda. Jag finner mig i detta faktum och förhåller mig därefter.
Citera
2017-02-26, 08:15
Medlem
OBalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine100
Hej!

Jag undrar om man kan bryta ner och analysera vad det är som gör att sådana där professionellt gjorda corporate powerpoints ser just så professionella ut.

Är det att de typ använder mycket 3d-diagram (tårtdiagram) etc. Skuggor?
Professionellt är ordet. Håll den grafiska formgivningen till syftet av presentationen.
Normalt används detta vid informationsmöten vilket innebär att medverkande i observationsmötet inte har något att tillägga.
Begränsad färgkulör och upprepning av samma mönster för att fokusera på innehållet och inte andra delar. Genom att ha något mer destatuerade färger på mallarna kan också hjälpa att hålla fokus på innehållet istället på ramen.
3D och skuggor som är inbyggda i powerpoint är inte vackert att hitta på.

Ska du däremot peppa medlemmar till något så ska du nog inte använda powerpoint över huvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in