Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-07, 21:36
  #1
Medlem
När vi minns eller fantiserar så ser vi bilder i ljus i våra huvuden.
Vad skiljer detta ljus från det som är utanför huvudet?

Upplys mig.
Pun intended.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-09-07 kl. 21:42.
Citera
2016-09-07, 23:10
  #2
Medlem
666karuzzels avatar
Kan du förtydliga dig lite??
Citera
2016-09-07, 23:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
När vi minns eller fantiserar så ser vi bilder i ljus i våra huvuden.
Vad skiljer detta ljus från det som är utanför huvudet?

Upplys mig.
Pun intended.
En lysande fråga, men tyvärr är jag inget ljushuvud som kan göra dig upplyst i ämnet.
Citera
2016-09-07, 23:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
En lysande fråga, men tyvärr är jag inget ljushuvud som kan göra dig upplyst i ämnet.

Om du får reflektera ett tag så kanske du kan sprida nytt ljus över frågan.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-09-07 kl. 23:33.
Citera
2016-09-08, 00:04
  #5
Medlem
saggesalivs avatar
Minnesbilder är aldrig helt sammansatta utan är efterhandskonstruktioner. En samlad minnesbild utav en händelse där de mest väsentliga punkterna tas ut.

Ljussättningen i det vi ser med ögat är alltid (om ej självvalt förvrängt) i en fast och bestämd våglängd. Alltså så som ljuset ÄR, när det upplevs.

I våra minneskonstruktioner tar sällan ljuset en sådan stor plats att det läggs ner en väsentlig kraft på att memorera just ljussättningen precist och korrekt. Om jag ska spekulera så tror jag att ljuset vi har i våra minnen påverkas av sinnesstämningen och de inre känslorna vi kände när vi upplevde det.

Med andra ord: ljuset vi ser är bestämt. Ljuset vi minns har inga fysikaliska regler att gå efter och kan då påverkas utav andra faktorer.
Citera
2016-09-08, 12:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Om du får reflektera ett tag så kanske du kan sprida nytt ljus över frågan.
Det ser mörkt ut men självklart så hör jag av mig om jag får en ljusidé.

edit: kan skillnaden vara att ljuset utanför huvudet lyser upp dig och ljuset i huvudet gör dig upplyst?
__________________
Senast redigerad av Xuno 2016-09-08 kl. 12:27.
Citera
2016-09-08, 14:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Det ser mörkt ut men självklart så hör jag av mig om jag får en ljusidé.

edit: kan skillnaden vara att ljuset utanför huvudet lyser upp dig och ljuset i huvudet gör dig upplyst?


Jag vet inte.
Är det samma typ av ljus tror du? Med våglängder och så vidare?
Citera
2016-09-08, 15:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag vet inte.
Är det samma typ av ljus tror du? Med våglängder och så vidare?
Nej, ljuset i ditt huvud är ju som du själv skriver bara fantasier en process i din hjärna och inget riktigt ljus som man kan mäta i lux.
Citera
2016-09-08, 16:04
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
När vi minns eller fantiserar så ser vi bilder i ljus i våra huvuden.
Vad skiljer detta ljus från det som är utanför huvudet?

Upplys mig.
Pun intended.

I en mening skulle jag vilja påstå att det är samma!

Det som finns utanför vårt huvud är elektromagnetisk strålning, dvs vågrörelser med svängande elektriska och magnetiska fält. Detta kan vi faktiskt inte se i sig självt.

När dessa svängande fält (eller fotoner om vi ska gå in på kvant) träffar de ljuskänsliga nervcellerna i våra ögon börjar det dock hända saker. Det blir elektrokemiska signaler som skickas till hjärnan via synnerven och där behandlas på olika sätt. Till slut har vi en mental bild av det vi ser.

Det som skiljer det vi ser med våra ögon från det vi ser i fantasin eller i minnet, är bara källan för varifrån den mentala bilden kommer ifrån. Annars är det samma. Dock tror jag att ögonen som regel ger en mycket mer detaljerad och stabil bild. Saggesaliv har en bra poäng.

Men allt vi ser är alltså ändå mentalt. T ex färgen röd finns ju inte i verkligheten. Det finns en våglängd för EM-strålning som på något sätt via ögon och hjärna triggar igång en upplevelse av rött, men EM-strålningen själv har ingen färg.

Men om allt vi faktiskt upplever är mentalt -- vad kan vi då egentligen veta öht om den objektiva omvärlden? DET är som man säger en BRA fråga. Finns mycket i filosofi om just detta.
Citera
2016-09-09, 20:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Minnesbilder är aldrig helt sammansatta utan är efterhandskonstruktioner. En samlad minnesbild utav en händelse där de mest väsentliga punkterna tas ut.

Ljussättningen i det vi ser med ögat är alltid (om ej självvalt förvrängt) i en fast och bestämd våglängd. Alltså så som ljuset ÄR, när det upplevs.

I våra minneskonstruktioner tar sällan ljuset en sådan stor plats att det läggs ner en väsentlig kraft på att memorera just ljussättningen precist och korrekt. Om jag ska spekulera så tror jag att ljuset vi har i våra minnen påverkas av sinnesstämningen och de inre känslorna vi kände när vi upplevde det.

Med andra ord: ljuset vi ser är bestämt. Ljuset vi minns har inga fysikaliska regler att gå efter och kan då påverkas utav andra faktorer.

Det är ju intressant att vi med detta obestämda ljus sätter teorier och lagar om det yttre ljuset och om universum i sig.
Spektakulört.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-09-09 kl. 20:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback