2016-09-07, 14:36
Medlem
FFVs avatar
Hoppas jag lägger denna tråd rätt nu.

Så jag ska flytta till en ny fin lägenhet, det är statsnät utdraget till den (öppetnät) men det finns tydligen inget Datauttags nummer på dosan (jag har inte själv varit där ricktigt än, men ska dit och titta imorgon) -

Så frågan är: kan man hitta datauttags nummer på något annat sätt en att läsa det på dosan?
Citera
2016-09-07, 15:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFV
Hoppas jag lägger denna tråd rätt nu.

Så jag ska flytta till en ny fin lägenhet, det är statsnät utdraget till den (öppetnät) men det finns tydligen inget Datauttags nummer på dosan (jag har inte själv varit där ricktigt än, men ska dit och titta imorgon) -

Så frågan är: kan man hitta datauttags nummer på något annat sätt en att läsa det på dosan?

Något nummer på uttaget behöver du inte i en lägenhet. Det är lägenhetsnumret som är det viktiga.
Citera
2016-09-07, 16:05
Medlem
FFVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Något nummer på uttaget behöver du inte i en lägenhet. Det är lägenhetsnumret som är det viktiga.

Det trodde jag också, men Bahnhof kunde inte hitta rätt med lägenhetsnummret enbart.

De skrev följande:

Hej XXX,

När det gäller ditt ärende angående flytten skulle vi behöva ett annat lägenhetsnummer/uttagsnummer än XXXX. <--- fyra siffror som är lägenhetsnummret

Vänligen återkom till oss så fortsätter vi med ditt ärende.

Har du några andra frågor eller funderingar, vänligen återkom till oss.

EDIT: la in deras svar
Senast redigerad av FFV 2016-09-07 kl. 16:11.
Citera
2016-09-07, 16:07
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Det trodde jag också, men Bahnhof kunde inte hitta rätt med lägenhetsnummret enbart.
Vanligtvis brukar det gå bra att ansluta genom att peta in en nätverkskabel mellan uttag och dator och starta valfri webläsare. Då slussas man i regel till en beställningsportal där man ser vilka alternativ som finns för respektive leverantör. Välj vilken du vill ha, vänta några minuter och sen är det igång.

Bahnhof behöver tydligen uppdatera sin lista med lägenhetsnummer. Det kan hända att de kör med gamla lägenhetsnummer (till exempel 23) men att du bor i lägenhet 1004. Då kan det vara svårt att lista ut vilken som är din.
Citera
2016-09-07, 16:14
Medlem
FFVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vanligtvis brukar det gå bra att ansluta genom att peta in en nätverkskabel mellan uttag och dator och starta valfri webläsare. Då slussas man i regel till en beställningsportal där man ser vilka alternativ som finns för respektive leverantör. Välj vilken du vill ha, vänta några minuter och sen är det igång.

Bahnhof behöver tydligen uppdatera sin lista med lägenhetsnummer. Det kan hända att de kör med gamla lägenhetsnummer (till exempel 23) men att du bor i lägenhet 1004. Då kan det vara svårt att lista ut vilken som är din.

Jo det hade fungerat, dock ska jag flytta mitt abonnemang. Men du har en bra poäng där i andra stycket, då husen bytt ägare ganska nyligen. Så de kanske ändrade nummren då.

EDIT: Kan man se nummret från beställnings portalen måntro?
Citera
2016-09-07, 21:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen

Om rätt ska vara rätt så är det stadsnätet som behöver uppdatera sina lägenhetsnummer. Operatören (t.ex Bahnhof) jobbar bara mot stadsnätets IT-system.

Och visst är det som du säger: Det finns oftast två lägenhetsnummer, dels fastighetsägarens egna numrering och dels det där statliga tramset.
Citera
2016-09-08, 08:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns oftast två lägenhetsnummer, dels fastighetsägarens egna numrering och dels det där statliga tramset.

Jag håller inte med om att 1004, 1105 osv. är något statligt trams. I alla de fall jag varit inblandad i är det dessa nummer som fungerar när man ska specificera anslutningar.
Citera
2016-09-08, 12:53
Medlem
FFVs avatar
För att krångla till det extra så ligger det till så här.

- Stadsnätet är tillen början utbyggt av X sedan vart det integrerat (uppköpt) av Y och nyligen köpt av Q.

- Huset är byggt av Z och sedan uppköpt av W.

Varken Q eller W har någon aning om vad det kan vara för nummer.

Jag var sjäv förbi idag och konstaterade att det är ett "Lex Com 125" LAN uttag, några andra betäckningar fanns inte...

Så nu ska jag försöka göra en felanmälan redan innan jag flyttat in

Jag skulle iof kunna säga upp mitt avtal med bahnhof och sedan täckna ett nytt via "LAN portalen", men jag skulle få ett sämre pris då...
Senast redigerad av FFV 2016-09-08 kl. 13:09.
Citera
2016-09-09, 19:13
Medlem
Citat:
EDIT: Kan man se nummret från beställnings portalen måntro?
Ibland. Vilket stadsnät gäller det?

Vissa stadsnät har även en support för kunder som inte har något internet ännu. Och beroende på stadsnätet är det ganska lätt att för dem att se vad du har för lägenhetsnummer. De kan bara söka reda på din ip- eller mac-adress och kolla vilket lgh nr det motsvarar. Hos vissa stadsnät kan tjänsteoperatören, dvs, bahnhof göra det själva.

Kan också vara så att bahnhof bara gör fel också.
Citera
2016-09-10, 08:32
Medlem
FFVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohya
Ibland. Vilket stadsnät gäller det?

Vissa stadsnät har även en support för kunder som inte har något internet ännu. Och beroende på stadsnätet är det ganska lätt att för dem att se vad du har för lägenhetsnummer. De kan bara söka reda på din ip- eller mac-adress och kolla vilket lgh nr det motsvarar. Hos vissa stadsnät kan tjänsteoperatören, dvs, bahnhof göra det själva.

Kan också vara så att bahnhof bara gör fel också.

Tje, nu mera är det en del av Fibras nät. Jag ringde dock till Bahnhof igen och de konstaterade att jag kan göra en nybeställning, via beställnings portalen (om en sådan nu finns), när jag väl är på plats men att de kommer hantera det som en flytt, så det löser sig på det sättet (förhoppningsvis).

Om det nu inte fungerar så skajag nog ta ditt tips där och ge Fibra min IP så de kan luska fram jack#.
Citera
2016-09-10, 19:12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag håller inte med om att 1004, 1105 osv. är något statligt trams. I alla de fall jag varit inblandad i är det dessa nummer som fungerar när man ska specificera anslutningar.

Trams eller ej, helt problemfritt är det inte, speciellt då lgh anslutits till stadsnät före dessa nya nummer tiilkom.

Men de har sin poäng för dessa saker, att unikt identifiera lägenheterna på en viss adress, och där de är korrekt angivna vid installationen brukar det fungera bra.

Problemet med dem är att de är värdelösa för fastighetsägaren som nästan alltid tvingas använda annan numrering, så på kontrakten kan det stå nåt helt annat. Dels har fastighetsägaren befintliga nummer i sina system som inte är lätta att ändra, men framför allt är problemet att pnga fastigheter/byggnader har många uppgångar, och då upprepar sig lgh-numrena 1001, 1104 osv. För administration behövs nummer som är unika per fastighet, inte per gatuadress.

Vi gör numera etiketter på brevlådor och inkast som har båda numren, ett 9-siffrigt nummer för administration, och det 4-siffriga som är del av folkbokföringsadressen, men en del har ändå svårt att ta rätt nummer.... Har hänt att de folkbokfört sig på t ex 0066, vilket är 9 våningar under jord och att det finns 66 lhg på samma våningsplan... Dålig koll hos skatteverket ibland gör att några sådana slipper igenom. En del tar ett godkänt nummer men lyckas folkbokföra sig hos grannen...

Sen skall uttagen numreras på ett helt annat sätt om man skall följa IT-standard, med byggnad, stativ, panel och uttag. Uttaget kan då heta t ex AB01.02B.24.

/capmac
Citera
2016-09-11, 07:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Trams eller ej, helt problemfritt är det inte, speciellt då lgh anslutits till stadsnät före dessa nya nummer tiilkom.

Men de har sin poäng för dessa saker, att unikt identifiera lägenheterna på en viss adress, och där de är korrekt angivna vid installationen brukar det fungera bra.

Problemet med dem är att de är värdelösa för fastighetsägaren som nästan alltid tvingas använda annan numrering, så på kontrakten kan det stå nåt helt annat. Dels har fastighetsägaren befintliga nummer i sina system som inte är lätta att ändra, men framför allt är problemet att pnga fastigheter/byggnader har många uppgångar, och då upprepar sig lgh-numrena 1001, 1104 osv. För administration behövs nummer som är unika per fastighet, inte per gatuadress.

Vi gör numera etiketter på brevlådor och inkast som har båda numren, ett 9-siffrigt nummer för administration, och det 4-siffriga som är del av folkbokföringsadressen, men en del har ändå svårt att ta rätt nummer.... Har hänt att de folkbokfört sig på t ex 0066, vilket är 9 våningar under jord och att det finns 66 lhg på samma våningsplan... Dålig koll hos skatteverket ibland gör att några sådana slipper igenom. En del tar ett godkänt nummer men lyckas folkbokföra sig hos grannen...

Sen skall uttagen numreras på ett helt annat sätt om man skall följa IT-standard, med byggnad, stativ, panel och uttag. Uttaget kan då heta t ex AB01.02B.24.

/capmac

Oavsett de exempel på problem du räknar upp här, så är det fortfarande inget trams, vilket var det jag reagerade mot.

...och du behöver inte påpeka för mig hur uttag märks enligt "IT-standard" (det heter inte så). Det är något jag sysslar med dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in