Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-07, 01:37
Medlem
Tjenare!

Har ärvt cirka 100k av släktingar och fick allt när jag var 18 år. Är 20 nästa år i Januari och har spenderat 70 utav dem på saker som jag vill ha. T.ex en dator, iphone 6, skoldatorn m.m.

Har också spenderat en hel del på jävligt onödiga saker och mår ganska dåligt utav det. Kommer ligga på ungefär 20k efter körkortet medans jag kunde ha haft kanske 50-60k. Farsan visste att jag skulle spendera upp alla pengarna snabbt och erbjöd sig att ha dem på sitt bankkonto men såklart så jag nej.

Är det någon som är i samma sits som mig eller har erfarenhet om det? Isåfall så vill jag gärna ha tips om hur man kan spara sina pengar utan att spendera upp skiten på onödiga saker. Tack i förhand!

Har lärt mig en läxa nu och vill inte att det ska hända igen.
Citera
2016-09-07, 04:19
Medlem
Skaffa lite självbehärskning? Det är inte svårare än att man låter bli att köpa onödig skit.
Har du jobb? Räkna ut vad prylen kostar i antal arbetstimmar.
Citera
2016-09-07, 05:38
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksmile

Ifall du verkligen inte vill att det ska hända igen så kommer det inte hända igen.

Spartips finns det massa om på privatekonomi forumet. Mitt bästa tips är att alltid ha högre inkomster än utgifter varje månad på så sätt genererar du ett överskott.

Försök att förvalta ditt överskott på ett sätt du är bekväm med så kanske det börjar genererar avkastning som sedan gör att ditt överskott växer sig allt fortare.

Försök och håll nere dem fasta utgifterna (Dem blir dyra i längden).

Var ambitiös, sluta aldrig att sträva mot dina drömmar!
Citera
2016-09-07, 06:24
Medlem
borrizs avatar
En fördel är att du iaf slösat bort dina egna pengar, det skulle vara än värre om du satt med en hög jättedyra SMS-lån med skyhöga räntor.
Det enda du kan göra är att se de bortslösade/icke investerade pengarna som läropengar. Har du blivit klokare något på kuppen, så har det iaf något gott med sig.

Ryktet säger att den nya Iphonen skall lanseras idag.
Skall du springa iväg och köpa en, eller nöjer du dig med din sexa?
Se detta som ett test på din självbehärskning.
Senast redigerad av borriz 2016-09-07 kl. 06:56.
Citera
2016-09-07, 07:45
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En fördel är att du iaf slösat bort dina egna pengar, det skulle vara än värre om du satt med en hög jättedyra SMS-lån med skyhöga räntor.

Ett riktigt bra råd faktiskt. det är så du ska se på detta och hantera dina känslor. Du har ju i alla fall inga skulder.
I övrigt kan jagabara säga att sparande människor är det av naturen, dom är gärna lite snåla och framförallt, snåla mot sig själva.
Citera
2016-09-07, 07:51
Medlem
Citat:
Tjenare!

Har ärvt cirka 100k av släktingar och fick allt när jag var 18 år. Är 20 nästa år i Januari och har spenderat 70 utav dem på saker som jag vill ha. T.ex en dator, iphone 6, skoldatorn m.m.

Har också spenderat en hel del på jävligt onödiga saker och mår ganska dåligt utav det. Kommer ligga på ungefär 20k efter körkortet medans jag kunde ha haft kanske 50-60k. Farsan visste att jag skulle spendera upp alla pengarna snabbt och erbjöd sig att ha dem på sitt bankkonto men såklart så jag nej.

Är det någon som är i samma sits som mig eller har erfarenhet om det? Isåfall så vill jag gärna ha tips om hur man kan spara sina pengar utan att spendera upp skiten på onödiga saker. Tack i förhand!

var i samma sits som du när jag var 18, ärvde 60 000 vilket var ganska mycket i början på 80-talet.
Så vad du skall göra är att ge lejonparten till din farsa för säker förvaring tillsvidare.
Citera
2016-09-07, 08:24
Medlem
Citat:
Tjenare!

Man ska leva när man är ung. Du har spenderat 80000, det är inte så mycket.
Skaffa ett extrajobb efter skolan så får du nya pengar.
Citera
2016-09-07, 10:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Du är ung och dum och det har kostat dig 80 000 kr. Ingen stor grej egentligen. Det är pengar du har haft i handen, det innebär inte att du sitter fast med höga räntekostnader eller att du förbrukat dina nära och käras förtroende.

Den enkla lösningen är att sluta köpa saker. Om du inte klarar av det så ska du låta någon annan förvalta dina pengar tills du är mogen uppgiften. Har du en fast inkomst varje månad så kan du göra upp en budget som berättar precis hur många hundralappar du får spendera inom olika områden. Kan du inte hålla dig till den budgeten du själv gjort upp så är du tillbaka på att låta någon annan förvalta dina pengar tills du är mogen uppgiften.
Citera
2016-09-07, 11:34
Medlem
Docklands avatar
Det är inte att undvika att köpa och äta semlan som gör mig smal, det är att köpa och äta semlan som gör mig tjock.
Citera
2016-09-10, 08:30
Medlem
Några tips som kan hjälpa för att inte spendera pengar som man egentligen inte vill spendera.

- Lås med jämna mellanrum pengar på fasträntekonto på 1, 2, 3 eller till och med 5 år. Erbjuds ex på Bluestep och Hoist.
- Sätt in pengar på någon nichbank där det tar några dagar att göra ett uttag. Då tvingas du till en betänketid för att spendera vilket kan hjälpa. Bluestep och Hoist funkar bra även här.
- Köp någon billig global eller sverigefond, ex Nordnet superfonden Sverige, Avanza zero eller SPP Aktiefond Global. Det tar några dagar att sälja fondandelar så även här får du lite betänketid. Dessutom ger det en kick när värdet går upp eller ner.
Citera
2016-09-10, 12:37
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Du är ett klassiskt exempel på en 18åring som får ett arv eller får ut pengarna som släkten sparat i fonder eller på något låst konto.
Såna pengar går alltid till en massa onödigt istället för att lägga pengarna på boende, möbler och annat nödvändigt för att få en bra start i det vuxna livet.

Fråga dig alltid själv 3 gånger innan du köper något som inte är relaterat till mat och annat nödvändigt.
Citera
2016-09-10, 13:15
Medlem
Inte hela världen. Jag är 25 idag och vill inte tänka på hur mycket pengar jag gjort av med sedan jag var 18. Så länge du håller det på en rimlig nivå (dvs undviker SMS-lån och liknande), och har ett jobb och en framtid, så kommer det alltid nya pengar...

Sistnämnda får tas med en viss nypa ironi, men ni förstår säkert vad jag menar (det finns värre saker än att göra av med pengar på skit när man är 18).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in