Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-06, 10:42
  #13
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Det beror väl på vilket samhälle man vill ha. Ett medmänskligt eller ett vinstdrivande.

Att hjälpa svaga är kanske delvis att sätta det naturliga urvalet ur spel. Med det i åtanke kan man lätt tro att det vore bättre att låta Afrika svälta, sterilisera handikappade och färgblinda och så vidare tills dess att man kanske till och med inför ett globalt IQ-test vid 15 års ålder där de som failar går direkt till förbränning... men blir samhället bättre eller sämre på så vis?

Om man istället drar det medmänskliga samhället till sin spets, vilket vi i Sverige är på väg mot, på en global nivå... ja, då överlever alla och världen blir i slutänden överbefolkad varvid naturen kommer att framtvinga en "katastrof" eller kanske snarare ett brutalare samhälle, eftersom resurserna inte kommer att räcka till... och då kommer de starka (det vill säga de rika samt de intelligenta och i viss mån de fysiskt starka och brutala) att överleva.

Ett tredje alternativ vore att, som det fungerade under ett par århundraden, de rika länderna lever förhållandevis medmänskligt och i harmoni medan man aktivt förtrycker fattiga länder. En kombination av alternativ ett och två alltså.

Personligen tycker jag det är en självklarhet att hjälpa alla oavsett intelligensnivå... med vissa förbehåll, exempelvis att deras syfte är gott och de aktivt försöker hjälpa sig själva.


Kan låta bli min metafor, ett akvarium...Alla som har sysslat med ett akvarium, som ju är ett 'stängt' ekosystem, måste man försöka upprätthålla en balans mellan fisk, växter och mat...Gör man inte, så går det' i 'fisk' Ja, vi ska hålla våra 'fingra' från Afrika, de ska behålla sin mat där', och vi ska experimentera med nya grödor, för det är inte vettigt med det kött ätande i läget just nu...Det hör en tid till med mycket färre människor..Tyvärr, går det' åt fel hål, kinesen vill leva som en västerländsk..
Citera
2016-09-06, 10:56
  #14
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
De yrkesgrupper du nämner är ju alla en del av den offantliga sektorn, den ständigt svällande välfärden, mer av allt åt alla och ngn annan ska betala.

Så att de hjälper tex en patient är pga lönen de får. Inte av någon slags moral att sjuka ska botas eller barn undervisas av pur godhet. Idag vill ju inte lämpade människor bli lärare och då är det en höjd lön samhället försöker locka dem med...

Vad fan nu detta har med ursprungsfrågan att göra. Att samhället ska hjälpa alla obegränsat? och förbruka alla resurser på hjälp till folk som gör sitt bästa att ta livet av sig själv (tex genom extrem livsstil eller drogmissbruk)...

Som Jesus sa; fattiga kommer det vara till världens enda..Ja, ska man ha jobb garanti, så ta ett utbildning inom sjukvården och socialväsen
En gång i tiden, var sjukvården, munkar och nunnor, som tog hand om sjuka, av medmänniskas känsla..Det var folk med benbrud och infektionssjukdom, och inte folk med sjukdom relaterat till fel livsstil..
Citera
2016-09-06, 10:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Kan låta bli min metafor, ett akvarium...Alla som har sysslat med ett akvarium, som ju är ett 'stängt' ekosystem, måste man försöka upprätthålla en balans mellan fisk, växter och mat...Gör man inte, så går det' i 'fisk' Ja, vi ska hålla våra 'fingra' från Afrika, de ska behålla sin mat där', och vi ska experimentera med nya grödor, för det är inte vettigt med det kött ätande i läget just nu...Det hör en tid till med mycket färre människor..Tyvärr, går det' åt fel hål, kinesen vill leva som en västerländsk..

Ja, ett stort problem är den mänskliga avundsjukan. Man vill ha det man ser andra ha och är aldrig nöjd med det man redan har eller kan skapa själv... lägger man till reklam och propaganda där lågutvecklade hjärnor brutalknullas till att dyrka det ouppnåeliga... ja... vad säger man...
Citera
2016-09-06, 11:11
  #16
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Ja, det är väl självklart att man ska hjälpa varandra (även lågbegåvade) som familj, vänner och ute i samhället men menar du på ett systematiskt sätt? Ska vi ha statligt finansierade konsulter som man kan få om man har ett lägre iq som ska hjälpa en att fatta olika beslut?

Och förresten vem är det som bestämmer vem som är smart/korkad och sedan ska delegera typ nu ska Mr. smart hjälpa Mr. korkad..

Om folk gjorde det, tog hand om sina närmaste, skulle många problem vara löst...Jag har bott nu i Sverige i flera år, haft otaliga konsulenter, socionomer ect. Ingen har varit till någon nytta...Vad har de tagit en utbildning för? Jobb garanti kanske?? Jag vet, jag har sysselsatt en mängd svenskar, utan resultat.. Nu kämpa jag på egen hand, 'systemet' har 'kört mig runt i manegen' ( "sysselsättning" av diskutabel kvalitet..) Just nu är läget lugnt, kanske för att soc. har bråttom med 'gäster' från syd..
Citera
2016-09-06, 11:22
  #17
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Narkomaner må vara svaga och utsatta i sin livssituation, men jag kan lova att det finns både smarta och 'korkade' människor i utsatta situationer..

Ser man inte det så uppfyller man iallafall min definition av 'korkad' (det här var inte riktat mot dig, bara i allmänhet)..

Ja, jag förstår, att en pusher på gatan, ska lite förstånd på procent räkning.. Som min salig matte lärare sa; 'du kan klara dig på plus och minus, gånga och division, och procent och lite bråkrakning..
Jag tänkte på, att kunde ta hand om sig själv, som ett djur måste i djungeln..
Citera
2016-09-06, 17:27
  #18
Medlem
gulguls avatar
Nej, såvida det inte föreligger något moraliskt imperativ som medför att smarta människor ska hjälpa mindre smarta människor. Personligen anser jag att något sådant moraliskt imperativ inte finns.

Kommer att angripa frågeställningen från ett metaetiskt perspektiv då de normativa teorierna antar att det finns åtminstone en moralisk sanning, men om det inte finns någon moralisk sanning så är de normativa teorierna blott godtyckliga levnadsregler utan något sanningsvärde.

Om det finns en objektiv moral så medför detta att vi inte kan veta vad dessa moraliska sanningar är (d.v.s. vilken av "Det är rätt att döda" eller "Det är inte rätt att döda" som är sann) då definition av objektiv moral är värderealism, vilket innebär att sanningsvärdet hos ett moraliskt påstående ska vara oberoende våra subjektiva känslor. Detta leder så klart till värdeskepticism.

Moraliska egenskaper är mycket konstiga ting. Då dessa egenskaper fungerar helt annorlunda än alla andra egenskaper vi känner till. Detta är J.L Mackie och hans "Argument from queerness". Vad är det för sorts egenskaper som gör att en moralisk utsaga blir sann?

Kan vi inte "bevisa" att det finns moraliska fakta så är frågeställningen helt meningslös.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback