2016-09-05, 22:47
Medlem
borrasss avatar
Har ett hus byggt för ca 100 år sen med torpargrund, lyfte på golvet i hallen och det var torrt med någon "fläck" med fuktig/mörkare jord, jorden ligger typ 1cm under golvplankorna som ligger på reglar som i sin tur ligger nerbäddade i jorden/sanden..
Det var förhöjd luftfuktighet enl besprotokoll men ingen akut fara men vill ändå fixa för framtiden.
det sitter små ventilations galler runt om i grunden.

Behöver tips på hur jag ska gå tillväga för att "fuktsäkra" samt isolera upp golven i hela huset.
Jag har googlat med det finns 1000 olika teorier så jag behöver ett par till
Citera
2016-09-05, 23:14
Medlem
Ollonbos avatar
Har den hållit i 100år klar den nog några år till.
Kommer du att isolera golven golven så bli ventilationen under golvet sämre och fukten stannar kvar.
Då skulle jag gräva ur och få mer luft mellan golv och mark .
På marken lägger man en fuktspärr (plastduk) så inte fukten kan stiga upp från marken.
Ev. behövs dränering på runt grundet men det kanske klarar sig.
Det var iaf vad jag kom fram till när jag köpte mitt skjul för några år sen.
Citera
2016-09-05, 23:22
Medlem
Elda med ved utav bara helvete så får du en torr torpargrund

Som föregående nämnde, börjar du joxa runt o förändra miljön så blir det inte bra. Då måste du vidta massa andra åtgärder.
Citera
2016-09-06, 20:09
Medlem
borrasss avatar
lyfte lite fler golvplank i köket idag och där var det krypgrund (ca 50 cm mellan golv och mark). ska riva alla golv i hela huset till helgen så får jag se hur det ser ut i övriga huset.

Jag är inne på att isolera golvet och vet att det kan innebära plast på mark med tvättad makadam samt en avfuktare och en jäääävla massa jobb..

huset genomgår en totalrenovering så då kan jag "likagärna" fixa till grunden då jag misstänker att syllen är rutten på några ställen.

återkommer efter helgen med rapport
Citera
2016-09-06, 20:57
Medlem
atts avatar
Byt ut de ruttna syllbitarna men tilläggsisolera inte, är mitt förslag.

Tilläggsisolering är utmärkt om man vill skaffa sig mögelproblem. Har huset stått i hundra år utan att något värre hänt än att syllen ruttnat på några ställen, varför då gå in och rubba den konstruktionen.

Det vill säga, jag instämmer med Ollonbo och nilserikkk.
Citera
2016-09-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
lyfte lite fler golvplank i köket idag och där var det krypgrund (ca 50 cm mellan golv och mark). ska riva alla golv i hela huset till helgen så får jag se hur det ser ut i övriga huset.

Jag är inne på att isolera golvet och vet att det kan innebära plast på mark med tvättad makadam samt en avfuktare och en jäääävla massa jobb..

huset genomgår en totalrenovering så då kan jag "likagärna" fixa till grunden då jag misstänker att syllen är rutten på några ställen.

återkommer efter helgen med rapport

Har du ingen isolering i golvet idag?
Jag har ca: 20 cm spån i golvet, oklart vilket byggår mitt torp är från men det är över 100 år.

Golvbjälklagret skall inte var i kontakt med marken.
Se till att rensa ut allt organiskt från grunden.

Vill du få torpet varmare så se till i första hand att fönster och dörrar är täta.
Citera
2016-09-07, 22:18
Medlem
borrasss avatar
I hallen är det jord direkt under golvet och ingen spån. i tillbyggnaderna som är gjorda runt 1960 är det krypgrund, dvs golvplank, spån och sen ca 50 ner till jorden.
den gamla delen med jord direkt under ligger mitt i huset så dom andra delarna med luft under har ingen kontakt med varandra.
Jag har som sagt inte hunnit öppna alla golv utan det sker i helgen

jag pratade med en snickare som sa att han gör så som jag skrev innan när han gör iordning torpar/krypgrunder.
så som det ser ut idag är det alltså 2 sorters byggteknik där den äldsta är byggd ca 1935
det är inget torp utan ett mindre (85m2) hus som är totalt utrensat inuti.. då menar jag att det är bara skorstensstocken kvar (och golven då).
allt ska mao göras om även uppvärmning då dom gamla rören frusit sönder..

ni som tycker att jag ska byta det ruttna och sen bygga likadant anser ni att det fortfarande ska vara krypgrund på några delar och torpargrund på de andra delarna?
Citera
2016-09-10, 21:22
Medlem
borrasss avatar
har rivit upp allt golv nu och i största delen av huset är det krypgrund men i hall samt under badrum är det jord ända upp med en jäävla massa röta
Anticimex kommer på månd och ska höra vad dom säger/om dom har några tips annars kommer jag gräva ur all jord samt lite till och isolera, plastfolie, makadam samt en avfuktare.
Citera
2016-09-24, 18:30
Medlem
borrasss avatar
uppdaterar lite.

syllen rutten runt 1/3 av huset så det blir 2 10tons domkrafter och lyfta en bit i taget och åtgärda
Där badrummet varit bilade vi upp golvet idag och där hade dom tagit bort den ruttna syllen och gjutit i cement ca 45cm upp...

fifan vilket jobb det är när man köper ett äkta renoveringsobjekt.
Citera
2016-10-16, 01:24
Medlem
col-pugnos avatar
Det blir tufft men skönt när du är i mål

Så här gjorde jag en gång i tiden.

Mycket spån, trä och jord på marken i grunden. Jag rensade ut alla stora träbitar, tog sedan dit en stor sugbil som sög bort spånet och jord.

Hade då cirka 900mm mellan golvreglar och marken, återfyllde med 300mm makadam.
La sedan ut en 0,2 åldersbeständig plast och avslutade med ett lager isolering som ser ut som liggunderlag. (20mm)

Köpte en sorbtionsavfuktare och drog ut rör under hela grunden och avslutade med att täta alla gluggar.

Höjde temperaturen med 5grader = varmare golv

Sänkte rf från 90% till 55% som är inställt värde idag på avfuktaren. (pd250 acetec)

Sedan isolerade jag alla golv på nedre våningen med gullfiber.

Lycka till
Citera
2016-10-16, 11:33
Medlem
borrasss avatar
precis så jag tänkte göra
tänkte dock skippa makadam då jorden är torr i botten och fukten/vattnet kommit från stuprören vilket ska åtgärdas.
som sagt en bit kvar då jag just nu byter syllen.. förhoppningsvis börjar dom med avloppet (enskilt) nästa vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in