Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-05, 22:44
  #1
Medlem
Augmenteds avatar
Som rubriken säger, skärmarna har snarlika egenskaper, utseende och pris. Är någon bättre än den andra egentligen, tror UP2516D kan vara nyare, men är inte säker. Tänkte kolla här innan jag beställer.

https://www.dustinhome.se/product/50...rasharp-u2515h
https://www.dustinhome.se/product/50...asharp-up2516d
Citera
2016-09-05, 23:00
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augmented
Som rubriken säger, skärmarna har snarlika egenskaper, utseende och pris. Är någon bättre än den andra egentligen, tror UP2516D kan vara nyare, men är inte säker. Tänkte kolla här innan jag beställer.

https://www.dustinhome.se/product/50...rasharp-u2515h
https://www.dustinhome.se/product/50...asharp-up2516d

2515 är en AH-IPS, 2516 är det inte. 2515 har 350 cd i ljusstyrka, 2516 bara 300.
Annars så är de väl på ett ungefär lika.
Citera
2016-09-05, 23:12
  #3
Medlem
Augmenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
2515 är en AH-IPS, 2516 är det inte. 2515 har 350 cd i ljusstyrka, 2516 bara 300.
Annars så är de väl på ett ungefär lika.
Tack för det snabba svaret.
Är någon av panelerna att föredra, eller handlar det om personlig preferens? Lyckas inte hitta något vettigt svar när jag söker.

Märkte en till när jag läste i specifikationen

U2515H
Färgstöd 16,8 miljoner färger

UP2516D
Färgstöd 1,07 miljarder färger

Rätt stor skillnad där, men det kanske inte alls märks?
Citera
2016-09-05, 23:18
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augmented
Tack för det snabba svaret.
Är någon av panelerna att föredra, eller handlar det om personlig preferens? Lyckas inte hitta något vettigt svar när jag söker.

Märkte en till när jag läste i specifikationen

U2515H
Färgstöd 16,8 miljoner färger

UP2516D
Färgstöd 1,07 miljarder färger

Rätt stor skillnad där, men det kanske inte alls märks?
Kan ha att göra med hur många bitar skärmen jobbar med. 6, 8 eller 10. Antagligen jobbar 2516 med fler bitar än 2515, men det är bara ett antagande. Själva panelen verkar vara bättre på 2515. 2515 har LG-panel, 2516 okänd tillverkare.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-09-05 kl. 23:21.
Citera
2016-09-06, 16:27
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
1.07 miljarder färger = 10 bitar / färg istället för 8.

UP2516D är en wide-gamutskärm med större färgomfång:
"100% of the Adobe RGB, 100% of the sRGB, 100% of the REC 709, and 98% of the DCI-P3"
.. och det är väl därför den stödjer 10 bitar för jämnare färgövergångar.

UP2516D är en bättre skärm om man har en kamera som fotar i AdobeRGB och kan visa information med starkare färger och jämnare tonövergångar.

Normalt brukar folk som inte sysslar med foton vilja avstå wide-gamutskärmar för att färgerna blir "fel" / konstiga på dem men jag vet inte hur uttalat det blir och jag antar att de brukar ha ett sRGB-läge som ändrar på bilden så den beter sig som en vanlig sRGB-skärm.

Jag vet inte hur skillnaden står sig mot AMOLED men om du har en Samsung AMOLED-telefon bredvid en annan med IPS-display så har du väl både kontrast och färgskillnad där, kontrasten är inte bättre på UP2516D men färgerna är intensivare än på U2515H.

"HDR" har kommit till TVs och kommer komma till datorer och spel också, det är ju "high dynamic range" och inkluderar högre kontrast också, men ja, större variation i bilden kommer nog till spel och datorer på större front framöver. Hur de skall göra spelen kompatibla med olika skärmar där / hantera det vet jag inte (OS X sköter väl sådant direkt i operativsystemet, hur Windows gör vet jag inte.)

https://www.reddit.com/r/Monitors/co...16d_vs_u2515h/
Citat:
Ursprungligen postat av kornblom på Reddit
I just returned an UP2516D. I don't know if it's the fact that it's a 30-bit panel (actually 24-bit + dithering) and optimised for wider colour space or if I just had an individually dodgy panel, but:
1) The Standard picture mode is useless for regular desktop use, due to the wider-than-sRGB colour space. Colors are unnatural and oversaturated.
2) The sRGB mode, while more natural in color, seriously lacks in brightness and contrast. Compared to the budget (though still IPS) Acer I was replacing with it, the whites are basically yellow-tinted gray mess (and non-uniform throughout the panel, at that).
My UP2516D was an early one (from September 2015 I think) and I guess later ones might be better but from my experience I seriously can't recommend UP2516D for desktop/gaming use. For graphics use in a wider colour space it might be ok.
I've helped a couple friends unbox an U2515H and they both looked frigging awesome right out of the box (as opposed to the disappointment of the UP2516D), so that I can recommend and it's probably what I'll get as well once the refund comes in (unless I decide to splurge on a U2715H).
Så.. möjligen att UP2516D är bäst om du är fotograf och U2515H om du inte är det?
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2016-09-06 kl. 16:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback