2016-09-05, 22:14
Medlem
Bara så ni vet. Det är vi skattebetalare som betalar skattemyndigheten.
Citera
2016-09-05, 23:49
Medlem
jag tyckte Magdalena sa att ekonomin går som tåget nu när det inte kommer lika många ekonomiska lycksökare till Sverige.

Då borde vi väl ha råd att plocka tillbaka dessa pengar även om det kostar lite.
Det är ju ändå en struntsumma i sammanhanget, men kanske ger signal framöver att det inte lönar sig att blåsa Sverige på felaktiga bidrag.
Citera
2016-09-06, 05:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det borde få in mist hälften om de säljer fordringarna till inkassobolag. Då räddar man lite skattepengar och dessutom singlarerar man att det inte är ok.

Men det är inte några fordringar.
"Det handlar om att 35 miljoner kronor - omkring 67 000 ärenden - i år släpps igenom utan att eventuella återkrav utreds."

innebär
att man inte bestämt sig för om utbetalningen var felaktig eller inte
att man inte har utrett ärendet

och sedan man har gjort det kan ju den som får kravet protestera på olika sätt, och dessutom ha rätt, så att det inte fanns någon felaktig utbetalning!
Citera
2016-09-06, 08:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Ja, därför att om man inte beivrar när det handlar om 35 miljoner så kommer det snart handla om 350 miljoner som skulle kosta 770 miljoner att driva in.

Det är viktigt att tidigt sätta ned foten och visa bidragstagarna att man inte får behålla pengar man inte har rätt till. Annars växer problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Se det snarare som att man lägger 77-35=42 miljoner på att straffa brottslingar. Det är inte ekonomiskt lönsamt att ha polisinsatser, rättegångar, psykvård och fängelseförvaring för någon som har våldtagit någon heller.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Så du menar att om man kan krångla till en utredning så att det är dyrare att reda upp än själva beloppet som man stulit, så ska man slippa straff och återbetalning?

Det spelar ingen roll om det kostar 177 miljoner, pengarna ska betalas tillbaka.

Fast nu handlar det ju inte om något brott, som jag förtydligade i en senare post. En "felaktig utbetalning" är just det. Det kan vara FK själva som bär ansvaret och det kan vara felaktigt ifyllt av den andra parten utan uppsåt.
Citera
2016-09-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Fast nu handlar det ju inte om något brott, som jag förtydligade i en senare post. En "felaktig utbetalning" är just det. Det kan vara FK själva som bär ansvaret och det kan vara felaktigt ifyllt av den andra parten utan uppsåt.

Jojo, felaktigt ifyllt.
man borde ändå reagera om det flyger in massa pengar som man inte ska ha.
Oavsett vilket så ska pengarna ändå betalas tillbaka.
Citera
2016-09-06, 10:20
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Jojo, felaktigt ifyllt.
man borde ändå reagera om det flyger in massa pengar som man inte ska ha.
Oavsett vilket så ska pengarna ändå betalas tillbaka.

Under 2000 kr är inte "massa" pengar till att börja med. Om man dessutom inte är medveten om att man inte skulle haft dem, så finns det inget att reagera på.

Ja, de "ska" betalas tillbaka, men det är inte värt att betala det dubbla för att driva in dem. Tycker du det så kan väl du betala för det isf.
Citera
2016-09-06, 16:25
Medlem
=blattar de behöver aldrig betala tillbaka för samhället vet att det är en lose lose sitution, ingen blatte betalar nånsin tillbaka en skuld till svenskarna, inte ens med socialbidrag
Citera
2016-09-06, 17:10
Medlem
NisseNyfikens avatar
Vi lägger ju 100 tals-miljarder på våra nyanlända raketforskare och läkare finns ingen botten bara spendera på det går bra för Sverige polis, vård, skola allt fungerar perfekt.
Citera
2016-09-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Under 2000 kr är inte "massa" pengar till att börja med. Om man dessutom inte är medveten om att man inte skulle haft dem, så finns det inget att reagera på.

Ja, de "ska" betalas tillbaka, men det är inte värt att betala det dubbla för att driva in dem. Tycker du det så kan väl du betala för det isf.

Det är 2000 kr för mycket i varje utbetalning. Det kan ha skett fler utbetalningar till samma person som jag förstått det.

Varför är det inte värt det menar du?
Det höjer BNP och skapar arbetstillfällen.
Räknar man på det så är det en vinstaffär.
Citera
2016-09-06, 21:29
Medlem
Citat:
Det är 2000 kr för mycket i varje utbetalning. Det kan ha skett fler utbetalningar till samma person som jag förstått det.

Varför är det inte värt det menar du?
Det höjer BNP och skapar arbetstillfällen.
Räknar man på det så är det en vinstaffär.

Du överdriver ca 400% men det kanske du inte har några problem med?

medelbeloppet är ca 522kr. All fakta finns i ursprungsinlägget och din dator, surfplatta eller telefon har säkert en kalkylator.
Citera
2016-09-06, 23:32
Medlem
Så dom vägrar eftersöka sina egna pengar för att det kostar för mycket.

Men jag kan inte delbetala de 13.000kr dom gett mig fel pga deras misstag när jag uttryckligen sagt till dem att dom ska ha koll så jag INTE behöver återbetala?

Alltså... IDIOTER!

Hur fan skall det fortsätta gå om inte ens FK som utförsäkrar handikappade och personer med amputerade kroppsdelar försöker sätta stopp för bidragsfusk?
Citera
2016-09-07, 07:07
Medlem
Ur mitt privata perspektiv: Helt åt helvete.
Ur samhällsperspektiv: Med tanke på att de flesta som får pengar av A kassa inte är några miljonärer som reser jorden runt tippar jag på att de flesta av pengarna används för köp i Sverige, således gör det inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in