2016-09-05, 18:15
Medlem
Bara-Robins avatar
Så... Om jag begår ett brott med böter som straff, och böterna är mindre än vad det kostar för rättsväsendet att bevisa att jag gjort det, slipper jag straff då? Så om jag begår något litet brott och nekar så det krävs rättegång, ska jag få gå fri då för att rättsväsendet annars inte tar ansvar för samhällets resurser?
Citera
2016-09-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Så du tycker på fullt allvar att man ska lägga 77 miljoner kronor på att driva in 35 miljoner kronor? Det kan nog vara bland det dummaste jag någonsin hört.

Jag hoppas innerligt att du själv inte har ansvar för någon typ av ekonomi, inte ens din egen.

Ja, därför att om man inte beivrar när det handlar om 35 miljoner så kommer det snart handla om 350 miljoner som skulle kosta 770 miljoner att driva in.

Det är viktigt att tidigt sätta ned foten och visa bidragstagarna att man inte får behålla pengar man inte har rätt till. Annars växer problemet.
Citera
2016-09-05, 18:38
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Så du tycker på fullt allvar att man ska lägga 77 miljoner kronor på att driva in 35 miljoner kronor? Det kan nog vara bland det dummaste jag någonsin hört.

Jag hoppas innerligt att du själv inte har ansvar för någon typ av ekonomi, inte ens din egen.

Se det snarare som att man lägger 77-35=42 miljoner på att straffa brottslingar. Det är inte ekonomiskt lönsamt att ha polisinsatser, rättegångar, psykvård och fängelseförvaring för någon som har våldtagit någon heller.
Citera
2016-09-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRagon
Det var en ganska bra idé. Om det nu är lagligt för en myndighet.

Nja, staten får inte överlåta en fordran. Dock finns det nog inget som hindrar att man betalar någon för att driva in pengarna.

Enklast vore ju att bara använda skattekontot som transfereringskonto för alla statliga in- och utbetalningar. Månatlig utbetalning av överskottet bara så kommer skatt, pension, försäkringskassa, trängselavgifter, fordonsskatter, kronofogdedragningar etc bara att generera en ut-/inbetalning per månad.
Citera
2016-09-05, 19:45
Medlem
Frixys avatar
Jag fattar nog inte. Om de vet att det handlar om 35 miljoner, och de dessutom redan vet vilka ärenden som handlar om mindre än 2000 kr som är felaktigt utbetalda så har de ju redan utrett dessa ärenden annars hade de ju inte haft denna information. Eller? Så det är bara grejen att skriva ut och skicka själva återbetalningskraven som kostar 77 miljoner. Eller ska de ärenden som gäller mindre än 2000 kr utredas en gång till?

Eller menar de att det är att kontrollera utbetalningar på mindre än 2000kr som skulle kosta?

Please explain...
Citera
2016-09-05, 19:54
Medlem
Märkligt, när jag fått för mycket någon enstaka gång har jag fått betala tillbaka.

Det hade varit skönt att få lite miljoner utan att behöva betala tillbaka.
Citera
2016-09-05, 20:24
Medlem
Citat:

Så du menar att om man kan krångla till en utredning så att det är dyrare att reda upp än själva beloppet som man stulit, så ska man slippa straff och återbetalning?

Det spelar ingen roll om det kostar 177 miljoner, pengarna ska betalas tillbaka.
Citera
2016-09-05, 20:34
Medlem
egentligenotroligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Så... Om jag begår ett brott med böter som straff, och böterna är mindre än vad det kostar för rättsväsendet att bevisa att jag gjort det, slipper jag straff då? Så om jag begår något litet brott och nekar så det krävs rättegång, ska jag få gå fri då för att rättsväsendet annars inte tar ansvar för samhällets resurser?

Jo, dig och mig gäller självklart den sk. rättvisan. då spelar det ingen roll om den sk. rättvisans kostnader med utredningar, polisingripanden, domstol, advokater, och ev fängelse kostar skyhögt mer. Rättvisan måste segra.

Men för lycksökarna gäller ingen rättvisa, det visar ju Försäkringskassan här med all önskvärd tydlighet.

Själv fick jag en kvarskatt på 216 kr, men det hade skatteverket råd att räkna ut och administrera, det lönade sig alldeles säkert inte heller. Men för oss, svenskar gäller ju inte samma regler.
Citera
2016-09-05, 21:01
Medlem
Sperssons avatar
.
Fallen påminner om utlänningen på Försäkringskassan i Göteborg som fixade miljoner i utbetalningar till släkt och vänner.
Citera
2016-09-05, 21:19
Medlem
Så vad är det de försöker säga? Blås FSK, gör inte av med pengarna, blir du påkommen betala tillbaks, annars vänta något år och profit!
Citera
2016-09-05, 21:46
Medlem
Försäkringskassan har stora men begränsade resurser för utredningsarbete och det är ju bättre att dessa används för att komma åt systematiskt fusk. Troligen är orsaken för mindre (<2000) felaktigt utbetalda belopp i större utsträckning interna felaktigheter än när det kommer till stora belopp. det är iofs spekulation.

35 miljoner är för övrigt 0,00175% av Försäkringskassans budget. Det finns troligen betydligt större problem, både kända ock okända.

Med det sagt ska myndigheter såklart låta bli att betala ut felaktiga pengar. Men i det här fallet gör resurserna mer skillnad om man försöker komma åt orsaken till de felaktiga utbetalningarna istället för att jaga återbetalningar.
Citera
2016-09-05, 21:48
Medlem
Kaktussallads avatar
Först ger Migrationsverket upp för trycket, sedan Polismyndigheten och nu Försäkringskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in