Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-05, 18:02
Medlem
Någon som har koll på hur mkt snö de finns i Davos ? av bilder jag sett verkar de vara lite natursnö.. gissar konstsnö runda men hur lång får dom ihop? även att dom lovar rätt många plus till Lördag låter lurigt
2016-12-05, 18:36
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Kommer Anna Haag någonsin prestera bra? Hon var bra OS i Vancouver 2010 där hon tog ett par medaljer. Efter det verkar alla vara nöjda om man blir 15-20, kommer hon 10-15 är det ju riktigt bra sägs det. Vad driver henne? Hon är 30år gammal och jag tror aldrig hon blir en riktigt stjärna. Tycker dock att det är lite trist då jag gillar hennes som person mycket mer än Kalla. Men varför inte bara lägga av?
Förutom att hon gillar livsstilen och längdåkning så är ju Anna en av få som tjänar rätt så bra med pengar: "Anna Haag och Emil Jönsson driver till exempel Anna och Emil AB som omsatte 2 271 000 kronor med en finansnettovinst på 1 255 000 kronor (20120901 - 20130831)." (från Expressen) finns ingen anledning att tro att deras inkomster rasat sedan dess.

Anna har ju gjort en hel del bra resultat efter Vancouver som tex då hon var den viktigaste åkaren i Sveriges stafettlag i VM 2013. http://medias1.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2689/2013CC2689RL.pdf
Trots alla spekulationer på flashback om stafettlag med drömmar om att unga åkare ska slå igenom så är nog det troligaste att Haag är en av de fyra som säkrar en medalj på VM i vår.

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Bra fråga. Knappast en slump iaf...
Det kan ju vara så att framgångarna helt och hållet beror på att de bästa norska åkarna efter skandalerna kommit in fel i säsongen och blir starkare under de kommande månaderna.
2016-12-05, 18:58
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Det kan ju vara så att framgångarna helt och hållet beror på att de bästa norska åkarna efter skandalerna kommit in fel i säsongen och blir starkare under de kommande månaderna.

Kollar man in Nationscupen så är det så. Fast oas är ju TJ borta så för tjejerna kan nästan årets resultat liknas vid förra. Främsta positiva överraskningen är egentligen Teo och Emil. Ja, och Calle är ju helt rå som det verkar
2016-12-05, 19:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21

Den där pessimistiska förklaringen tror jag inte alls på På damsidan saknar vi Kalla, Henriksson och Ebba och har ändå haft en minst lika bra start som förra säsongen. Tror snarare att hela svenska laget har kommit mycket bättre in i säsongen. Bättre medicinsk uppföljning, bättre träning och de yngre åkarna har blivit bättre med ytterligare ett års träning.
2016-12-05, 20:04
Medlem
BraidsMammas avatar
Vad tror ni om Jonnas chanser att ta u-23 tröjan i år?
Bello har ju sett väldigt stark ut så här långt men med lite fristilssprintar på programmet kanske Jonna kan knapra lite. En hel del hänger på tourer och enskilda toppar så klart men det vore kul om vi kunde ta tröjan även detta mellanår innan Ebba får kliva in och ta ansvar ;-)
2016-12-05, 20:07
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Beslut om la clusaz på torsdag
Ska vi gissa på 15 klassisk och frisprint i Davos annars?
2016-12-05, 20:45
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Beslut om la clusaz på torsdag
Ska vi gissa på 15 klassisk och frisprint i Davos annars?

Skulle inte förvåna mig om vi får en ren sprinthelg med sprint + sprintstafett faktiskt, även om jag absolut inte vill se det.

Förra gången Davos fick ta över i december så bytte man inte stilart på sprinten, så blir det sprint två helger i rad så blir det nog fristil bägge gånger.
2016-12-05, 21:00
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Vad tror ni om Jonnas chanser att ta u-23 tröjan i år?
Bello har ju sett väldigt stark ut så här långt men med lite fristilssprintar på programmet kanske Jonna kan knapra lite. En hel del hänger på tourer och enskilda toppar så klart men det vore kul om vi kunde ta tröjan även detta mellanår innan Ebba får kliva in och ta ansvar ;-)
Jag tog upp U23-cupen för några sidor sedan, innan Lillehammer. Kan väl säga att jag kände att det var ganska kört efter fredagen, när Sundling missade kvalet och Belorukova återigen visade klass i heaten. Sedan kom distansloppen, bevisen för Sundlings utveckling och helt plötsligt känns det som det blir ett race mellan Sundling och Belorukova. Det känns nästan som Jonna borde ha en fördel givet hur bra hon åkte distans nu i helgen, men vi har inte sett Belorukova köra skejtsprint än - har hon tagit ett likadant kliv där som i klassisk sprint kanske hon är jämn med Sundling i den övningen, och då räknar jag ändå med att Jonna ska ha gått framåt lite där också. Får se hur det blir med tour-deltagande.

Victoria Carl hade en dålig helg, har topparna men verkar helt sakna stabiliteten. Sedova saknar än så länge topparna men är stabil, bör få svårt dock mtp att hon inte kan sprinta.

På herrsidan har Kläbo avgjort det hela.
2016-12-05, 21:12
Medlem
Thax21s avatar
Känner att jag måste kommentera uttagningarna idag också genom att inte kommentera dem i och med att de är både bra och väntade. Aningen synd om Gustav Nordström möjligtvis, får väl vänta till Toblach efter touren. Känns som han skulle ha större(om än fortfarande liten) chans att ta sig till en semi än Edin, men Edin är säkrare att ta sig förbi kvalet.
2016-12-05, 23:43
Medlem
BraidsMammas avatar
Jag har letat och letat i tråden och hittar ingen sammanställning över regler vad gäller kvoter och friplatser.
När är det viktigt att leda scan- och världscuperna? Spelar distans- och sprintcuperna roll längre.
Vad spelar nationscupen för roll nu?
Kan nån med koll sammanställa eller länka till aktuellt fis-dokument eller inläggen jag har missat?
2016-12-06, 00:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Jag har letat och letat i tråden och hittar ingen sammanställning över regler vad gäller kvoter och friplatser.
När är det viktigt att leda scan- och världscuperna? Spelar distans- och sprintcuperna roll längre.
Vad spelar nationscupen för roll nu?
Kan nån med koll sammanställa eller länka till aktuellt fis-dokument eller inläggen jag har missat?

Efter varje världscupperiod får ledarna av världscupen och kontinentalcuperna en friplats till nästkommande världscupperiod. Den som leder Skandinaviska cupen efter tävlingarna i Lillehammer får en friplats till världscupperioden som börjar med Tour de Ski. Den som leder världscupen efter nästa helgs tävlingar i La Cluzac får en friplats till samma världscupperiod.

Distans- och sprintcuperna spelar inte längre någon roll. Nationskvoterna bestäms utifrån nationscupen och inte som tidigare antalet som tagit världscuppoäng.
2016-12-06, 00:32
Medlem
Giggsys avatar
Tråkigt att varken Stina eller Calle verkar gå för totalen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in