Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
En annan sak jag ser är att man inte tagit ut Taugböl som har friplats. Eller har man gjort den gamla godingen och använt platsen hans men bytt ut honom?
Samtidigt är det nio åkare utöver Taugböl som har friplats till avslutningen. Topp-20 i sprintcupen måste ju anses vara friplatser i det här sammanhanget.
2017-03-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Samtidigt är det nio åkare utöver Taugböl som har friplats till avslutningen. Topp-20 i sprintcupen måste ju anses vara friplatser i det här sammanhanget.

Jo iofs, det blir ju en fråga om vilka som skickas då när det är ett sånt tak oavsett friplatser.
2017-03-12, 22:42
Medlem
På herrsidan har då Halfvarsson, Peterson och Svensson personliga platser. Frågan är om vi har sex herrar till som är värda att skicka? Jönsson, Hellner, Burman, Rickardsson, Johansson och en till. Thorn, Westberg?

frankkk har redan gjort damuttagningen.
2017-03-12, 22:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Din teori skulle kunna gå ihop med Intersport Cup-anmälningarna nästa helg, där är Nordström och Settlin anmälda men inte Ebba, Öberg och Sömskar. Kalla, Haag, Stina, Ida, Falk, Wiken, Dyvik och dom tre till Kanada?

Fast Ebba sa inget om att hon skulle åka i Kanada när hon intervjuades igår efter segern på JSM utan nämnde SM som nästa tävling. Jag är tveksam då svenska ledningen tidigare inte maximerat den svenska truppen (ej utnyttjat röd grupp-friplatser för sprinttävlingar).

För övrigt verkar man gå bananas i Norge över petningen av Northug.
2017-03-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast Ebba sa inget om att hon skulle åka i Kanada när hon intervjuades igår efter segern på JSM utan nämnde SM som nästa tävling. Jag är tveksam då svenska ledningen tidigare inte maximerat den svenska truppen (ej utnyttjat röd grupp-friplatser för sprinttävlingar).

För övrigt verkar man gå bananas i Norge över petningen av Northug.

Jag tror egentligen inte heller att man kommer maximera truppen om det är såpass stora kvoter att bolla med, kanske att man skickar någon dam extra.

Hade känts några snäpp hetare att skicka upp mot 10 stycken ifall dom unga åkarna varit på hugget, men varken Sundling, Henriksson eller Dahlqvist är i form eller friska.

Å andra sidan borde inte laget varit uttaget redan igår, om man ser till Ebba. Det hade känts lite konstigt ifall någon gjort något superbra i Kollen men inte blivit uttagen till Kanada.
2017-03-13, 06:05
Medlem
Citat:
Å andra sidan borde inte laget varit uttaget redan igår, om man ser till Ebba. Det hade känts lite konstigt ifall någon gjort något superbra i Kollen men inte blivit uttagen till Kanada.
Tror tvärtom att laget togs ut efter Drammen. Lite sent att ta ut efter Kollen om man skall resa iväg redan idag. Dessutom har en tre/femmil i kollen inte mycket gemensamt med det som skall köras i Kanada.
2017-03-13, 06:58
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Edit Pucktolva tydligen
Senast redigerad av R.O.S.H 2017-03-13 kl. 07:02.
2017-03-13, 07:45
Medlem
Löfshus verkar ha gått ganska strikt efter ställningen i totala VC. Egentligen är det ju en helt försvarbar uttagningsprincip inför en VC final.

Sundby 1
Iversen 6
Krogh 8
Klaebo 9
Holund 11
Dyrhaug 12
Röthe 13
Kruger 15
Golberg 18
Tönseth 19
Skar 22 (4:a i sprintcupen)
...
Northug 57

Är väl egentligen Golberg som har mest anledning att vara sur över att bara ha fått en reservplats med tanke på den uttagningsprincip som tillämpats.

Själv hade jag dock inte tagit ut laget så strikt bland de på placering 15-22 i totala VC. Tönseth hade jag petat först, är väldigt besviken på hans säsong och programmet passar honom inte alls. Tror exempelvis att en sån som Gloeersen hade presterat bättre sammantaget på en skatesprint, klassisk masstart och avgörande jaktstart i fri stil. Northug borde också gå före Tönseth med tanke på programmet. Kruger har väl egentligen inte presterat sen TdS, så frågan är om hans VC placering skall ha denna tyngd i uttagningen. Skar är inget att säga om med tanke på hans placering i sprintcupen.
2017-03-13, 08:10
Medlem
Cliffords avatar
Northug har tagit 1 distanspoäng i VC i år så jag har full förståelse för att han inte blir uttagen. Förutom VM-femmilen har det inte varit några resultat alls utanför VC heller.

En helt annan sak, den här länken dök upp i mitt twitterflöde precis: https://www.surveymonkey.com/r/competition_formats_2017

Vet inte om den har varit uppe här innan, det är i alla fall en väldigt kort enkät från FIS angående tävlingsformat. Väl värd att fylla i.
2017-03-13, 08:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Tydligen så ändrade man på kvotreglerna till den avslutande minitouren när man beslutade att flytta den till Quebec. Därav förvåningen hos många av oss när Norge annonserade sin stora trupp. Man kan fundera på om det finns rimliga skäl till detta och vilka nationer detta kommer att gynnas.

Jag tycker väl rent allmänt att det är rimligt med större kvoter till minitourer/TDS än enskilda världscuptävlingar men att man kan fundera på hur den större kvoten skall konstrueras. Om man tittar på topp-20 i sprintcupen så ser nationsfördelningen ut på följande sätt:

Herrar:
Norge 8
Sverige 3
Ryssland 2
Kanada 2
Frankrike 2
Finland 1
USA 1
Italien 1

Damer:
Norge 6
USA 4
Sverige 3
Ryssland 2
Finland 1
Slovenien 2
Tyskland 1
Schweiz 1

Är ju framförallt Norge och Sverige som gynnas av detta. Ryssland skickar ju en minimal trupp och utnyttjar inte sina friplatser och Kanada och USA har ju redan en större kvot i kraft av en nationell kvot som arrangörsnationer.
2017-03-13, 13:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till Kanadatouren:

Damer
Anna Dyvik, Falun-Borlänge SK,
Hanna Falk, Ulricehamns IF,
Anna Haag, Anna&Emil sportklubb,
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK,
Charlotte Kalla, Piteå elit,
Stina Nilsson, IFK Mora SK,
Emma Wikén, Åsarna IK.

Herrar
Marcus Hellner, Gellivare skidallians,
Martin Johansson, IFK Mora SK,
Emil Jönsson, Anna&Emil sportklubb,
Teodor Peterson, IFK Umeå,
Viktor Thorn, Ulricehamns IF

Frågan är ju om man ens har koll på att man fick skicka fler åkare (iaf på damsidan). Jag tycker nog att en formstark åkare som Linn Sömskar borde kunnat få en chans.

Calle Halfvarsson och Oskar Svensson var också uttagna på herrsidan men har tydligen lämnat återbud på grund av förkylning.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-03-13 kl. 13:16.
2017-03-13, 13:14
Medlem
Thax21s avatar
Sömskar borde varit med, enig med Alkibiades där.

Så otroligt trist trupp på herrsidan, Halfvarsson hade jag tyvärr räknat bort redan men att Svensson också försvann känns för jävligt. Hade sett fram emot att se om han gått framåt något i distans också. Tyvärr börjar Svensson också kännas som en sjukling.
...och VAR FAN ÄR BURMAN? Finns ju inget att vila sig till, bara helgen kvar på världsscenen. Jönsson/Johansson åkte ju i helgen också, visst har Burman tävlat mer om man ser till de senaste veckorna, men vad fan en helg till ska han väl palla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in