Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-03, 23:46
  #1
Medlem
Ni har säkert läst eller hört talas om dessa feminister som påstår att det skulle finnas fler kön än t.ex man och kvinna, de envisas då med att man kan identifiera sig om någonting annat än "kvinna" eller "man", som enligt mig låter helt idiotiskt. (Notera att jag pratar om kön, och inte könsORGAN- penis och vagina).

Kvinnor och män uppfostras olika i olika kulturer, de lär sig att klä sig på olika sätt, tycka om olika saker, samhället har helt enkelt hjärntvättat "kvinnor" och "män" in i sina roller.

Ordet kvinna och man är då två definitioner/mallar, eller rättare sagt, två adjektiv som människan har hittat på. Dessa adjketiv existerar endast i det mänskliga samhället, de är endast ord. Dessa definitioner existerar inte, endast det biologiska. Alltså penis och vagina.

Ett argument för detta är t.ex transexuella personer, de hävdar gång på gång att de "är födda i fel kropp", men sanningen är att de faktiskt är födda i rätt kropp, men att de inte är bekväma med sin stämpel och väljer då att genomföra ett könsbyte för att det ska bli mer acceptabelt att agera på ett "kvinnligt" sätt, klä sig som en kvinna etc. Anledningen till varför transexualitet ens existerar är ju p.g.a dessa regler samhället har satt upp för dessa kön.

(Än en gång, jag pratar om könsidentitet, kvinna-man, och inte könsorgan, för er förvirrade människor).

Låter inte detta mer logiskt, eller?
Citera
2016-09-04, 00:04
  #2
Medlem
okok1s avatar
Ja om man undviker biologi, fakta och vetenskap.

Citat:
Children as young as 9 months-old prefer to play with toys specific to their own gender, according to a new study. The research suggests the possibility that boys and girls follow different developmental trajectories with respect to selection of gender-typed toys and that there is both a biological and a developmental-environmental components to the sex differences seen in object preferences.

https://www.sciencedaily.com/release...0715114739.htm
Citera
2016-09-04, 09:18
  #3
Medlem
Intotherainbows avatar
Det har påtalats flertalet gånger i samband med dessa trådar om könsidentitet. Det har visat sig och varit känt sedan ganska länge nu att ditt psyke, ditt jag, rösten i ditt huvud, också har ett kön.
Detta är samtidigt vetenskap och är ingenting som kräver ditt godkännande, vad du tycker om den saken är irrelevant,det är såhär oavsett vad du tycker.
Citera
2016-09-04, 09:28
  #4
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyis
Dessa adjketiv existerar endast i det mänskliga samhället, de är endast ord. Dessa definitioner existerar inte, endast det biologiska. Alltså penis och vagina.

Såhär är det såklart.
Men det är samtidigt ännu mer komplext. Biologiskt sett finns det inte ens någon manlig kropp, inte inom hela däggdjursriket.
Citera
2016-09-04, 12:25
  #5
Medlem
Brottinators avatar
Det står ju faktiskt att det fanns individuella skillnader. Skillnaderna skulle ju kunna bero på att dom barnen då kanske är trans? Så det behövs väl en uppföljning av barnen om säg 15-20 år för att verkligen kunna dra en slutsats?
Citera
2016-09-05, 20:36
  #6
Medlem
Missplacedgunks avatar
Jag tror du måste se människan som mer än bara en kropp. Människan är mer än så. Vi är en helhet, dvs kropp, själ och ande. Du kan inte dela upp människan i endast kroppen. Du måste ta med kroppen, själen och anden i beräkningen.

Om ditt jag säger att du är kvinna men du har en manlig kropp. Vad får dig att säga att det är fel? Alla människor är unika. Jag tror det är allt för lätt att man endast utgår från sig själv. Öppna dina sinnen och din självmedvetenhet. Försök förstå andras situation och livsvärld.
Citera
2016-09-06, 18:08
  #7
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Anledningen till varför transexualitet ens existerar är ju p.g.a dessa regler samhället har satt upp för dessa kön.

Finns det vetenskapligt belägg för det? Att det inte har med nått med människan extremt komplicerade psyke att göra nått som man föds till som homosexualitet eller heterosexualitet eller biologiskt kön.



Citat:
Såhär är det såklart.
Men det är samtidigt ännu mer komplext. Biologiskt sett finns det inte ens någon manlig kropp, inte inom hela däggdjursriket.

Vill du utveckla det?
Finns inte Y eller vadå???



Det finns bara två kön du är det ena eller det andra eller båda.

Att det finns flera kön är en social konstruktion. inte kön.

Könsidentitet finns det lika många som det finns människor. Alla har ju sin egna identitet i frågan kön o allt annat. Hur menar du att det egentligen inte existerar????

Citat:
Dessa adjektiv existerar endast i det mänskliga samhället, de är endast ord. Dessa definitioner existerar inte, endast det biologiska.


Vad betyder egentligen ordet existerar???


Jag anser mig ju vara en man, Då har jag ju en könsidentitet, något vi kanske har gemensamt där TS är att vi inte gillar att klä oss i kvinnliga kläder det är ju en del av våra identitet, personlighet. En annan som har en manlig identitet kan ju gilla att klä sig i kvinnokläder och identifierar sig ändå som man.

Citat:
men att de inte är bekväma med sin stämpel och väljer då att genomföra ett könsbyte för att det ska bli mer acceptabelt att agera på ett "kvinnligt" sätt, klä sig som en kvinna etc.

Ser du inte skillnaden du kan vara en man som enligt normen är jätte feminin klär dig som tjej o allt det där men du vill ha kvar din penis för den passar med din identitet.
Eller så kan du göra om din penis till en ""vagina"" för att det är din identitet och klä dig agera grabbigt i alla fall.



Tycker det blir så skumt när man ska göra kön till något mer än va det är.

Kommer ihåg snackade om det här med en som hävda att det fanns 7 upptäckta kön eller något.
Argumentet var hur feminina och maskulina människor kunde vara. Det är ju det här som är är hela felet! hur feminin, maskulin du är avgör ju inte ditt kön XD så jävla motsägelsefullt.

Så om du då gör ett könsbyte ändras ju egentligen mest bara ditt utseendet du har ju samma personlighet, identitet och samma XX eller XY kromosomer och samma hormon flöde fast du tar medicin för att det ska vara annorlunda.
Då är du alltså biologiskt fortfarande det samma egentligen. Men samtidigt ser organet och du ut som det andra könet.

Det är väl inte så svårt att förstå om man då inte känner att varken kvinna eller man är min identitet och därför vill man inte kalla sig för det ena eller andra. Är det verkligen idiotiskt TS?
Ska de identifiera sig som kvinna eller man då vad tycker du TS?

Eller kan dom identifiera sig som va dom vill utan att det är idiotiskt.

En process i din hjärna existerar tekniskt sätt.
Citera
2016-09-07, 23:08
  #8
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathug
Vill du utveckla det?
Finns inte Y eller vadå???

Grundinställningen på kroppen är kvinna, alla foster är flickor. Den manliga "kroppen" är inget annat än en kvinnokropp med manliga attribut påplussade ovanpå.
Män har ingen egen layout utan vi lånar kvinnans, dina bröstvårtor är tex inte manliga utan en del utav kvinnokroppen som du faktiskt innehar.

Y ger ingen manlig kropp i den bemärkelsen som folk tror. Y bär på SRYgenen som tex får vissa celler att utvecklas till testiklar istället för äggstockar, vilket cellerna hade gjort annars.
Citera
2016-09-07, 23:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ja om man undviker biologi, fakta och vetenskap.

https://www.sciencedaily.com/release...0715114739.htm

Vet man i vilken grad barnen har lärt sig vilka leksaker de ska leka med? De skriver ju att studien antyder att valet av leksaker beror både på medfödda och utvecklings-omgivningskomponenter.
Citera
2016-09-08, 20:58
  #10
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Grundinställningen på kroppen är kvinna, alla foster är flickor. Den manliga "kroppen" är inget annat än en kvinnokropp med manliga attribut påplussade ovanpå.
Män har ingen egen layout utan vi lånar kvinnans, dina bröstvårtor är tex inte manliga utan en del utav kvinnokroppen som du faktiskt innehar.

Y ger ingen manlig kropp i den bemärkelsen som folk tror. Y bär på SRYgenen som tex får vissa celler att utvecklas till testiklar istället för äggstockar, vilket cellerna hade gjort annars.


Visst är det så och det är ju exakt det som är en manskropp.

Fan tänker man så kan man ju sympatisera med TS tänk att könsidentiteter inte finns heller.
Citera
2016-09-08, 22:29
  #11
Medlem
Jag känner att jag inte har någon objektiv könsidentitet. Någonstans på skalan mellan femininum och maskulinum befinner jag mig. Har jag ljus röst? Nej. Slank hårlös kropp? Nej. Liten penis? Nej. Kort med stora höfter? Nej. Men! Har alltid känt mig annorlunda än "killarna" (och har som liten reagerat med konfundering när någon kallar mig "grabb" eller "kille") men jag har aldrig heller känt mig som en kvinna eller känt sympatico med tjejerna i klassen, tjejerna på jobbet etc. Har både försökt vara "lite mer manlig" för att passa in hos killarna och försökt vara "bögig" för att passa med tjejerna men inget av dem funkar riktigt särskilt bra.

Sedan har jag såklart försökt eftersträva en vältränad mans kropp och att klä mig enligt manligt mode bla bla bla. Men! (Detta är ett seriöst inlägg). Min själ är ett neutrum som fluktuerar någonstans mellan att kretsa kring 2 stycken poler på en identitetsvariant av Kinsey-skalan för sexualitet (att vi är någonstans på en flytande skala mellan hetero- och homosexuell). Jag är ibland "nästan man" och ibland "lite, lite mer maskulin än feminin men mest androgyn".

Detta med könsidentitet existerar! Introspektivt. För mig. Varför? För att - "att inte passa in" och varken kunna vara en av grabbarna eller vara bögen med faghags har gjort mig ganska ensam många gånger i livet. Man umgicks ofta med de av samma kön som liten... Det där funkade inte för mig. Jag hade inga jag rent från scratch passade in hos och missade det bondandet liksom.
__________________
Senast redigerad av flowhunter 2016-09-08 kl. 22:35.
Citera
2016-09-11, 02:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Jag tror du måste se människan som mer än bara en kropp. Människan är mer än så. Vi är en helhet, dvs kropp, själ och ande. Du kan inte dela upp människan i endast kroppen. Du måste ta med kroppen, själen och anden i beräkningen.

Om ditt jag säger att du är kvinna men du har en manlig kropp. Vad får dig att säga att det är fel? Alla människor är unika. Jag tror det är allt för lätt att man endast utgår från sig själv. Öppna dina sinnen och din självmedvetenhet. Försök förstå andras situation och livsvärld.

Vad är det för skillnad på själ och ande? Har alltid sett det som synonyma begrepp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback