• 1
  • 2
2016-09-02, 09:56
Medlem
Abbadohns avatar
Kortinfo:
  • Tickersymbol: NILS
  • Marknad: First North
  • Segment: Industrivaror & tjänster
  • Nuvarande börsvärde: 91,81 Miljoner SEK

Om bolaget:
Nilsson Special Vehicles är ett specialbilsföretag med Europa som hemmamarknad. I dagsläget producerar och säljer företaget limousiner, ambulanser och begravningsbilar. Kunderna finns framförallt i Europa där de största marknaderna är Skandinavien och England. Nilsson säljer också en del på marknader i Asien, Afrika och Mellanöstern

Nyligen släppt halvårsrapport
§ Nettoomsättningen uppgick till 97 461 (69 934) KSEK.
§ Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 6 510 (4 789) KSEK.
§ Resultat efter skatt uppgick till 3 473 (1 684) KSEK.
§ Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4 306 (450) KSEK.
§ Resultat per aktie* uppgick till 1,18 (0,75) SEK.
§ Soliditeten uppgick per den 30 juni 2016 till 49 (31) %.

Vad tycker ni om aktiens framtidsutsikter?
Citera
2016-09-23, 16:15
Medlem
tallskog4s avatar
Nilsson Special Vehicles - NILS

Nilsson Special Vehicles är ett specialbilsföretag med Europa som hemmamarknad. I dagsläget producerar och säljer företaget limousiner, ambulanser och begravningsbilar. Bolaget startades 1945 som Yngve Nilssons Karosserifabrik och har sedan starten tillverkat specialfordon på bilar från Volvo.

Vad tror ni om det här bolaget och hur tror ni aktien kommer utvecklas framöver?
Citera
2018-03-28, 23:09
Medlem
Vad tror vi om Nilsson, är det upp som gäller för 2018?
Citera
2018-03-28, 23:41
Medlem
Erik Östs avatar
Intressant!
Jätteproppen Orvar lägger näsan i vädret på löpande band nu och då behövs både ambulanser och begravningsbilar innan begravningen och limousiner till begravningen ! winwin mao!
Det blir nog några NILS för mig imorgon , tack för tipset!
Citera
2019-11-18, 05:29
Medlem
Abbadohns avatar
Har inte haft aktier i NILS på länge. Kom att tänka på dem igen. Jäklar vad kursen har dalat! Kanske dags att köpa in sig lite när de som försöker dra sig ur är klara...
Citera
2020-01-07, 00:31
Medlem
Abbadohns avatar
I veckan kommer åtminstone jag börja snitta in mig. Får se hur detta går. Men tron är stark.
Citera
2020-03-25, 19:08
Medlem
Intressant kommentar här.

https://www.instagram.com/p/B-KnjRkD..._web_copy_link
Citera
2021-03-10, 13:20
Medlem
Kan någon kika på detta case? När tråden gjordes stod kursen i 40kr, idag står den i 4kr.

Börsvärdet är endast 18 miljoner idag.

Senaste ramavtalet med Blekinge är värt 10 miljoner per år i 4 år = 40 miljoner.

Kan någon som har lite koll gå igenom deras siffror?

Jag tror detta kan vara årets bästa investering.

Vad är det jag missar?

Får jag bara grönt ljus från någon här på forumet så går jag all in.
Citera
2021-03-10, 13:57
Medlem
TalgaVassternichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 997
Kan någon kika på detta case? När tråden gjordes stod kursen i 40kr, idag står den i 4kr.

Börsvärdet är endast 18 miljoner idag.

Senaste ramavtalet med Blekinge är värt 10 miljoner per år i 4 år = 40 miljoner.

Kan någon som har lite koll gå igenom deras siffror?

Jag tror detta kan vara årets bästa investering.

Vad är det jag missar?

Får jag bara grönt ljus från någon här på forumet så går jag all in.

Jag skulle passa mig att gå in baserat helt och hållet på vad någon enstaka person säger här på Flashback. Men vi får se vad folk generellt säger. Håller också koll på denna aktie.
Citera
2021-03-10, 14:46
Medlem
morkfromorks avatar
Jag tror tyvärr att sverige saknar beställarkompetens vilket gör dessa fordon mycket dyrare än de borde och en svår sits för tillverkaren.

Kolla bara hur det gick med helikoptrar och sjukhus.
Citera
2021-03-10, 16:24
Medlem
Jaha Kul och se att det bygget står sig än idag.
Där såg många av oss den första 142 an (vit och grann)
-Vad fan gör gubben? Lastar han gödsel i bagageluckan?
Visst gjorde han det. (naturgödsel från gris, som sig förstås)

Släktingen köpte han med en 142 även om han bara kört traktor i hela livet utan vare sig körkort för traktor eller bil.
Han påstod att det räckte med att känna Batong-Johan. Och regelbundet bjuda på Kaffegök.

Bil-Månsson i Laholm försökte på ett begripligt sätt förklara skillnaden mellan helsynkad Volvbils växellåda och osynkroniserad Volvotraktors dito.
Men släktingen fortsatte dyka upp titt som tätt upp med växelspaken till bilen körandes traktor.

Greta Garbo?
Grannen frågade om de brukade bjuda på kaffe för de såg nog att de brukade språkas vid.
-Skulle den rääliga kärringen var Greta Garbo ??? Svarade fågelholken till släkting.
Tja har man prins Bernadotte till nabbo är allt möjligt.
Senast redigerad av K-Dammi 2021-03-10 kl. 16:28.
Citera
2021-03-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TalgaVassternich
Jag skulle passa mig att gå in baserat helt och hållet på vad någon enstaka person säger här på Flashback. Men vi får se vad folk generellt säger. Håller också koll på denna aktie.

Ja, ville mest få igång diskussionen och höra era tankar innan man börjar köpa, ifall man missat något.

Dom verkar kört igång något slags effektivisering/kostnadsbesparingsprogram, kortat ned tillverkningstiden väldigt mycket, sparkat mycket personal osv, så även om man gjort lite minus på sistone tror jag den saken är löst nu. Tror inte att bolaget slukar pengar eller kommer behöva nå pengar inom närmsta tiden? Speciellt inte med nya ramavtalet.

Man håller även på att presentera bilarna nere i Polen och hoppas få in beställningar därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Jag tror tyvärr att sverige saknar beställarkompetens vilket gör dessa fordon mycket dyrare än de borde och en svår sits för tillverkaren.

Kolla bara hur det gick med helikoptrar och sjukhus.

Vad menar du mer exakt?

Citat:
Ursprungligen postat av K-Dammi
Jaha Kul och se att det bygget står sig än idag.
Där såg många av oss den första 142 an (vit och grann)
-Vad fan gör gubben? Lastar han gödsel i bagageluckan?
Visst gjorde han det. (naturgödsel från gris, som sig förstås)

Släktingen köpte han med en 142 även om han bara kört traktor i hela livet utan vare sig körkort för traktor eller bil.
Han påstod att det räckte med att känna Batong-Johan. Och regelbundet bjuda på Kaffegök.

Bil-Månsson i Laholm försökte på ett begripligt sätt förklara skillnaden mellan helsynkad Volvbils växellåda och osynkroniserad Volvotraktors dito.
Men släktingen fortsatte dyka upp titt som tätt upp med växelspaken till bilen körandes traktor.

Greta Garbo?
Grannen frågade om de brukade bjuda på kaffe för de såg nog att de brukade språkas vid.
-Skulle den rääliga kärringen var Greta Garbo ??? Svarade fågelholken till släkting.
Tja har man prins Bernadotte till nabbo är allt möjligt.

Kul med lite kuriosa! Har du någon mer "inside info" kopplad till Nilsson?

Låg en Nilsson 940 likbil i prima skick ute på Blocket för några månader sedan som jag gärna hade köpt för att bruka... det enda som fick mig att avstå var uppmärksamheten man hade fått av att köra runt med den.
Senast redigerad av 997 2021-03-10 kl. 17:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in