• 1
  • 2
2016-08-31, 18:53
Medlem
Hej!

Har under de senaste veckorna duschat håret med kallt vatten och övriga kroppen med varmt då jag hört att kallt vatten kan motverka/bromsa håravfall. Jag använder schampoo och dushar en gång om dagen.

Min fråga är egentligen bara följande: finns det några vetenskapliga bevis på att kallt vatten skulle motverka/bromsa håravfall och vice versa att varmt skulle påskynda?
Citera
2016-08-31, 18:59
Medlem
Öl ska vara bra för håret! Förut fanns det öl schampo. Men jag är skeptisk...öl o kallt vatten? Kall öl i håret?
Citera
2016-08-31, 19:21
Medlem
Menar du att du håller på att få flint? Isåfall kan jag berätta att kallt vatten inte gör någon skillnad. Däremot sliter man inte på håret lika mycket med kallt vatten, det är skonsamt.
Citera
2016-08-31, 19:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Öl ska vara bra för håret! Förut fanns det öl schampo. Men jag är skeptisk...öl o kallt vatten? Kall öl i håret?
Öl innehåller jäst och B-vitamin som ger håret volym och glans. Sedan har jag för mig att äggula som innehåller mycket proteiner och vitaminer ska vara bra för tunt och slitet hår. Knäck ett eller två ägg, beroende på hur långt hår du har och vispa upp gulan och använd som en inpackning och skölj sedan med kallt eller ljummet vatten för att sedan tvätta håret som du brukar göra.
Citera
2016-08-31, 19:34
glöm det, inte för manligt håravfall.
Minoxidil och finasterid kan hjälpa några år sen avtar effekten
Citera
2016-08-31, 19:42
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indinlo
Min fråga är egentligen bara följande: finns det några vetenskapliga bevis på att kallt vatten skulle motverka/bromsa håravfall och vice versa att varmt skulle påskynda?
Nej, det är klart att det inte gör. Då skulle det inte finnas någon marknad för hårtransplantationer och medel som Rogaine och vad de nu heter.
Citera
2016-09-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19991
Menar du att du håller på att få flint? Isåfall kan jag berätta att kallt vatten inte gör någon skillnad. Däremot sliter man inte på håret lika mycket med kallt vatten, det är skonsamt.

men att slita på håret lär väl påskynda håravfallet?
Citera
2016-09-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Öl innehåller jäst och B-vitamin som ger håret volym och glans. Sedan har jag för mig att äggula som innehåller mycket proteiner och vitaminer ska vara bra för tunt och slitet hår. Knäck ett eller två ägg, beroende på hur långt hår du har och vispa upp gulan och använd som en inpackning och skölj sedan med kallt eller ljummet vatten för att sedan tvätta håret som du brukar göra.

men om vi glömmer ägg och oljor etc min enda fråga var egentligen om det är bra att tvätta håret med schampo och kallt vatten istället för schampo och varmt vatten!?
Citera
2016-09-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskekatt
glöm det, inte för manligt håravfall.
Minoxidil och finasterid kan hjälpa några år sen avtar effekten

du menar att det inte spelar någon som helst roll om jag duschar håret med vartm eller kallt vatten? googlar man så verkar folk säga att kallt bromsar håravfallet lite.

Hur är det med mjäll förresten, får man man mer mjäll av kallt vatten än varmt eller har det 0 betydelse?
Citera
2016-09-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Nej, det är klart att det inte gör. Då skulle det inte finnas någon marknad för hårtransplantationer och medel som Rogaine och vad de nu heter.

Men herregud jag talar ju såklart om en hjälp på mikroskopiska nivåer! ingen återväxt eller så men kanske bromsar liite. Allt är ju ett +
Citera
2016-09-01, 15:18
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
men om vi glömmer ägg och oljor etc min enda fråga var egentligen om det är bra att tvätta håret med schampo och kallt vatten istället för schampo och varmt vatten!?

Citat:
du menar att det inte spelar någon som helst roll om jag duschar håret med vartm eller kallt vatten? googlar man så verkar folk säga att kallt bromsar håravfallet lite.

Hur är det med mjäll förresten, får man man mer mjäll av kallt vatten än varmt eller har det 0 betydelse?
Nu har jag googlat en hel del och kommit fram till att kallt vatten är utmärkt både för att förebygga mjäll och hårtappning.

Skickar med en länk där du kan läsa mer om 10 fördelar med kalla duschar, inkl. hårtvätt. Står längst ner på sidan.

http://stegforhalsa.se/tio-fordelar-med-kalla-duschar/
Citera
2016-09-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nu har jag googlat en hel del och kommit fram till att kallt vatten är utmärkt både för att förebygga mjäll och hårtappning.

Skickar med en länk där du kan läsa mer om 10 fördelar med kalla duschar, inkl. hårtvätt. Står längst ner på sidan.

http://stegforhalsa.se/tio-fordelar-med-kalla-duschar/

ok men det är väl egentligen inte kalla/varma duschar i sig som är problemet? jag dushar ju kroppen med jättevarmt vatten samt håret med kallt/svalt, då borde problemet vara löst, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in