2016-08-31, 18:24
Medlem
Jontalinens avatar
Har en fråga till er mer kunniga om bolån.

Har ett lånelöfte på;

"Lånebelopp (max) 1 530 000"
"Köpekilling (max) 1 800 000"
"Egen insats (minst) 15%.

Nu är det så att jag budat på en lägenhet där priset gått upp på 1 850 000, alltså 50 000 mer än köpekillingen som avser priset på bostadsrätten. Dessa pengar hade jag helt enkelt tänkt lägga ur egen ficka tillsammans med den övriga egna insatsen på 15%.

Kan det här bli ett problem, dvs kan jag få ett nekat bolån? Pengarna kommer ju från egen ficka och inte lån precis som övriga kontantinsatsen. Svårt o se hur banken kan ha synpunkter på det. Deras lånesumma kommer ju att kvarstå.

Tacksam för svar!
Citera
2016-08-31, 18:37
Medlem
Nejdå. Du behöver fortfarande bara låna 1 530 000. Priset har ökat men även din egna insats.

Lycka till.
Citera
2016-08-31, 20:56
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Nejdå. Du behöver fortfarande bara låna 1 530 000. Priset har ökat men även din egna insats.

Lycka till.

Tack så mycket för svar!
Citera
2016-08-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Tack så mycket för svar!

Du kan nog få ut de 50K i från banken i lånet om du pratar smooth med dem i efterhand. Så kan du lägga de pengarna på förbättra bostaden istället.

Har svårt se en bank neka det.

Så hade jag gjort.

Ingen kostnad att låna 50K till idag.
Citera
2016-08-31, 21:39
Medlem
Citat:
Du kan nog få ut de 50K i från banken i lånet om du pratar smooth med dem i efterhand. Så kan du lägga de pengarna på förbättra bostaden istället.

Har svårt se en bank neka det.

Så hade jag gjort.

Ingen kostnad att låna 50K till idag.
korkat råd, varför ska ts låna mer än han behöver? Du är antagligen född på slutet av 90-talet för ni begriper er inte på ekonomi.
Citera
2016-08-31, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
korkat råd, varför ska ts låna mer än han behöver? Du är antagligen född på slutet av 90-talet för ni begriper er inte på ekonomi.

Fritt att du att tycka. Nej, inte född 90 talet. Född långt tidigare. Kanske därför att jag är klokare än du.
Citera
2016-09-01, 08:12
Medlem
Citat:
Fritt att du att tycka. Nej, inte född 90 talet. Född långt tidigare. Kanske därför att jag är klokare än du.
På vilket sätt är det klokare att ta mer lån än man behöver, förklara gärna eftersom du verkar tro att du är en smart kille? Det enda jag kan komma på är om TS kan investera kapitalet med en garanterad avkastning som överstiger räntekostnaderna under en längre tid. Räkna inte med att räntan kommer att ligga på dessa nivåer hela tiden.
Citera
2016-09-01, 08:46
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Har en fråga till er mer kunniga om bolån.

Har ett lånelöfte på;

"Lånebelopp (max) 1 530 000"
"Köpekilling (max) 1 800 000"
"Egen insats (minst) 15%.

Nu är det så att jag budat på en lägenhet där priset gått upp på 1 850 000, alltså 50 000 mer än köpekillingen som avser priset på bostadsrätten. Dessa pengar hade jag helt enkelt tänkt lägga ur egen ficka tillsammans med den övriga egna insatsen på 15%.

Kan det här bli ett problem, dvs kan jag få ett nekat bolån? Pengarna kommer ju från egen ficka och inte lån precis som övriga kontantinsatsen. Svårt o se hur banken kan ha synpunkter på det. Deras lånesumma kommer ju att kvarstå.

Tacksam för svar!

Det viktiga är att lånebeloppet inte överstiger maxbeloppet, men också minst lika viktigt att du inte överstiger den beräknade högsta månadsavgiften enligt vad som står i löftet.
Citera
2016-09-01, 09:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Tacksam för svar!
Dessa 50k som du nu ska använda, vet banken om dessa? Har du angett att du också har 50k som sparandebuffert när du ansökte om lånelöftet?

Då kan det vara så att det maxade lånebeloppet är beroende av att dessa 50k fortfarande finns och inte är uppbundna i en lägenhet.
Citera
2016-09-01, 18:30
Medlem
Killing = Getunge

Menar du möjligen "köpeskilling"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in