• 1
  • 2
2016-08-30, 20:20
Medlem
Är en kille på 29 år som har samlat på mig lån från flera olika banker med höga räntor, skuldsatt upp över öronen. Mår väldigt dåligt över detta, vad pengarna gått till kan ni nog tänka er.
Har sökt vid alla banker tror jag, att kunna samla ihop alla lån och kunna betala mindre per månad men blir avslag överallt. Hela lönen går åt till lån varje månad.
Någon som varit med om liknande? Hur gjorde ni? Finns det nån bank som lånar ut trots massor av lån och anmärkningar?
Tack för svar
Citera
2016-08-30, 20:43
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinoo
Är en kille på 29 år som har samlat på mig lån från flera olika banker med höga räntor, skuldsatt upp över öronen. Mår väldigt dåligt över detta, vad pengarna gått till kan ni nog tänka er.
Har sökt vid alla banker tror jag, att kunna samla ihop alla lån och kunna betala mindre per månad men blir avslag överallt. Hela lönen går åt till lån varje månad.
Någon som varit med om liknande? Hur gjorde ni? Finns det nån bank som lånar ut trots massor av lån och anmärkningar?
Tack för svar

Om du redan har massor med lån och dessutom anmärkningar så är det kört. Betala av de du har istället. Börja med det med högst ränta. Framförallt ta inga nya lån.
Som man bäddar får man ligga.......
Citera
2016-08-30, 20:49
Medlem
Citat:
Tack för svar

Det enklaste brukar vara att gå till din bank där du huvudsakligen är kund. De har bäst insikt i sin ekonomi och kan dessutom,om du har försäkringar, pensionssparande osv samlade hos dem, ha ett intresse av att din ekonomi inte går i stöpet.

Sen är det ju svårt att säga hur de ställer sig till lån dels eftersom jag inte har några inkomstuppgifter eller någon siffra på din totala skuld.

Boka in ett möte hos den skulle jag rekommendera. Då du kan förklara för dem exakt vad som hänt samt att detta är startskottet på en förändring i ditt beteendemönster.
Citera
2016-08-30, 20:59
Avstängd
bithaxs avatar
Men sluta låna, börja spara i stället.
Vad är problemet?
Har du inget jobb?

Varför köper du saker du inte har råd med?
Citera
2016-08-30, 21:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svnssn
Det enklaste brukar vara att gå till din bank där du huvudsakligen är kund. De har bäst insikt i sin ekonomi och kan dessutom,om du har försäkringar, pensionssparande osv samlade hos dem, ha ett intresse av att din ekonomi inte går i stöpet.

Sen är det ju svårt att säga hur de ställer sig till lån dels eftersom jag inte har några inkomstuppgifter eller någon siffra på din totala skuld.

Boka in ett möte hos den skulle jag rekommendera. Då du kan förklara för dem exakt vad som hänt samt att detta är startskottet på en förändring i ditt beteendemönster.

Finns ingen bank som går med på att låna pengar till TS med anmärkning och stora skulder oavsett inkomst.
Citera
2016-08-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men sluta låna, börja spara i stället.
Vad är problemet?
Har du inget jobb?

Varför köper du saker du inte har råd med?

Hur ska jag kunna spara när hela lönen går åt?
Jag hatar mig själv tillräckligt och vet hur dum jag varit, så vill hellre veta vad man kan göra
Citera
2016-08-30, 21:08
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Jag hatar mig själv tillräckligt och vet hur dum jag varit, så vill hellre veta vad man kan göra

Är det bara räntor du betalar då? Eller är det amorteringar också?
Om du amorterar så är det väl bara att fortsätta med det och ge fan i att ta nya lån.

Jag har över en miljon i bostadslån, och det amorterar jag ned så sakteliga och sparar 5000 kr i månaden i fonder. Funkar för mig.

Egentligen är det det du borde ha gjort. I stället för att låna blanco borde du lånat på din bostad till en mycket bättre ränta.
Citera
2016-08-30, 21:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Ansök till Lyxfällan!......

1. Vad har du för skulder? Hur stora belopp pratar vi om?

2. Vad har du för inkomster

3. ring runt de du är skyldig pengar. Försök frysa avbetalningar på de med lägst ränta eller få de att försöka skriva av delar av lånet. Var ärlig och förklara din situation.

4. Sen är det bara att sälja allt du äger förutom livsnödvändiga saker. Betala av de lån med högst ränta så fort du kan.

5. Försök öka din inkomst. Jobba extra, Stryp dina utgifter, Flytta till billigare boende, Sälj eventuell bil osv.
Citera
2016-08-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Finns ingen bank som går med på att låna pengar till TS med anmärkning och stora skulder oavsett inkomst.

Generellt, nej!

Men det beror på om det är just anmärkningar (kronofogden) eller något enstaka fall hos inkasso samt omfattningen givetvis.

De flesta banker har ju som policy att inte låna ut till personer med betalningsanmärkningar men avgår i vissa fall från dessa om de tror på kunden.
Citera
2016-08-31, 05:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svnssn
Generellt, nej!

Men det beror på om det är just anmärkningar (kronofogden) eller något enstaka fall hos inkasso samt omfattningen givetvis.

De flesta banker har ju som policy att inte låna ut till personer med betalningsanmärkningar men avgår i vissa fall från dessa om de tror på kunden.

Fast i TS fall skrev han själv att han var hårt skuldsatt i kombination med anmärkningar. Dessutom svårt att redan nu betala vilket bör innebära att inkomsten är för låg. Nämn någon bank bank som skulle gå med på att han skulle få lån. Skulle han haft en bostad som säkerhet och kunna baka in det där så kanske men som privatlån vill jag säga att det är osannolikt i dagens läge.
Citera
2016-08-31, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är det bara räntor du betalar då? Eller är det amorteringar också?
Om du amorterar så är det väl bara att fortsätta med det och ge fan i att ta nya lån.

Jag har över en miljon i bostadslån, och det amorterar jag ned så sakteliga och sparar 5000 kr i månaden i fonder. Funkar för mig.

Egentligen är det det du borde ha gjort. I stället för att låna blanco borde du lånat på din bostad till en mycket bättre ränta.

Att låna på bostaden är ett tips som återkommer då och då, allt från att köpa bilar till att konsumera. Det är ett värdelöst tips, lån på bostad har ofta långa löptider och blir i slutändan dyrare än korta lån med högre ränta.
Citera
2016-08-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast i TS fall skrev han själv att han var hårt skuldsatt i kombination med anmärkningar. Dessutom svårt att redan nu betala vilket bör innebära att inkomsten är för låg. Nämn någon bank bank som skulle gå med på att han skulle få lån. Skulle han haft en bostad som säkerhet och kunna baka in det där så kanske men som privatlån vill jag säga att det är osannolikt i dagens läge.

Alltså jag är med på att de flesta banker troligen inte skulle låna ut till TS men jag VET att det inte är omöjligt.

Men som sagt är det många andra faktorer som banken väger in. Jag hade iaf börjat med att kolla med min bank. Det känns som det enklaste, mest naturliga samt där TS har störst chans att samla sina lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in