Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-30, 18:46
  #1
Medlem
Jag läser bl.a. på NyTeknik.se förstasida om att Volvo Cars ska
rekrytera 400 ingenjörer, huvudsakligen inom IT och med inriktning
mot självkörande bilar.

http://www.nyteknik.se/ingenjorskarr...njorer-6780103

Det är den största rekryteringen i företagets historia, som jag
förstod det, och kommer främst att ske i Göteborg och Lund.

Intressant, tycker jag, och också att det i förlängningen innebär
att jobb som bilförare kommer att försvinna. Antalet olyckor
på personbils-sidan kommer nog att minska i förlängningen.
Citera
2016-08-30, 20:12
  #2
Medlem
LeifD2s avatar
Kul! Speciellt att kineserna satsar i Sverige, av alla ställen. Bra beyg för svenska ingenjörer.
Citera
2016-08-30, 20:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kul! Speciellt att kineserna satsar i Sverige, av alla ställen. Bra beyg för svenska ingenjörer.

Vi är otroligt duktiga.

Sen att man fortsätter här när det ligger här sen innan är ju inte så konstigt.
Citera
2016-08-30, 22:19
  #4
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Lund, alltså, visste inte att Volvo hade en site där. Men det är klart, nära universitetet och dessutom annan high tech, det ligger bra till. Man får hoppas det går bra, då kan det nog blir fler jobb och ännu bättre, spinn-offs
Citera
2016-08-30, 22:40
  #5
Medlem
Med självkörande bilar behöver man inte köpa bilar längre, dom kan tanka sig själva och köra 24/7. Man behöver aldrig äga en bil igen. Man behöver inte bo i innerstäderna, företagen behöver inte ligga i innerstäderna. All matproduktion kan ske i delar av världen med bäst förutsättningar, eller priser. Resor blir billigare. Etc.
Citera
2016-08-30, 23:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Med självkörande bilar behöver man inte köpa bilar längre, dom kan tanka sig själva och köra 24/7. Man behöver aldrig äga en bil igen. Man behöver inte bo i innerstäderna, företagen behöver inte ligga i innerstäderna. All matproduktion kan ske i delar av världen med bäst förutsättningar, eller priser. Resor blir billigare. Etc.

Sant, dom kan göra allt. Dom kokar till och med kaffe till en på morgonen och hämtar barnen vid skolan. Om dom går sönder så lagar dom sig själva, alternativt åker in till verkstaden.
Citera
2016-08-31, 01:05
  #7
Medlem
Grymt att Volvo Cars rekryterar nya ingenjörer, men vem vill egentligen jobba där? Med tanke på deras rykte om att bränna ut sin personal på löpande band.
Citera
2016-08-31, 07:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trubadurens
Grymt att Volvo Cars rekryterar nya ingenjörer, men vem vill egentligen jobba där? Med tanke på deras rykte om att bränna ut sin personal på löpande band.

Har själv jobbat där och lyckas du bli utbränd är du antagligen mentalt skadad sen innan eller missförstått dina arbetsuppgifter och kan ej säga nej eller prioritera.

Jobbet är alltså inte mer krävande än något annat.
Citera
2016-08-31, 07:32
  #9
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trygga-rekan
Jag läser bl.a. på NyTeknik.se förstasida om att Volvo Cars ska
rekrytera 400 ingenjörer, huvudsakligen inom IT och med inriktning
mot självkörande bilar.

http://www.nyteknik.se/ingenjorskarr...njorer-6780103

Det är den största rekryteringen i företagets historia, som jag
förstod det, och kommer främst att ske i Göteborg och Lund.

Intressant, tycker jag, och också att det i förlängningen innebär
att jobb som bilförare kommer att försvinna. Antalet olyckor
på personbils-sidan kommer nog att minska i förlängningen.

Oklart om Volvo är den som sänker olycksstatstiken.

https://m.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg

https://m.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

😁
Citera
2016-08-31, 08:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Lund, alltså, visste inte att Volvo hade en site där. Men det är klart, nära universitetet och dessutom annan high tech, det ligger bra till. Man får hoppas det går bra, då kan det nog blir fler jobb och ännu bättre, spinn-offs

Vad jag vet har dom inte det men många stora inom IT har någon form av verksamhet där, exempelvis Intel, Qualcom, Huwai, Apple, ARM, Microsoft mfl. Så det är rätt ställe att vara på.
Citera
2016-08-31, 08:43
  #11
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Lund, alltså, visste inte att Volvo hade en site där. Men det är klart, nära universitetet och dessutom annan high tech, det ligger bra till. Man får hoppas det går bra, då kan det nog blir fler jobb och ännu bättre, spinn-offs

Har tagit över ett Intel-bolag i Lund med 40 pers. Skall växa betydligt med det som bas.
Citera
2016-08-31, 19:33
  #12
Medlem
junkbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trubadurens
Grymt att Volvo Cars rekryterar nya ingenjörer, men vem vill egentligen jobba där? Med tanke på deras rykte om att bränna ut sin personal på löpande band.

Utbränd på Volvo?
Haha jo tjena.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback