Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
För det första så kan du inte äta obegränsat utan att gå upp i vikt trots LCHF. Dessutom, har du hög fettförbränning så har du även hög fettinlagring.
Varför? Av det som jag läst på universitetet samt eget nöjesläsande så finns det inget som stödjer det där uttalandet. Man kan ha hög fettförbränning låg fettinlagring utan problem, det är olika mekanismer.
Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Vad gäller insulin så produceras det även när du äter protein och inte bara vid kolhydrater.
Så som jag har förstått det, så är man inte riktigt säker på varför det är på det sättet. Men man vet att insulinresponsen inte blir lika stor som om man ätit samma mängd kolhydrater och man vet att proteinet tar längre tid på sig att ge någon respons. Så ja, insulinnivåerna påverkas, men inte alls på ett jämförbart sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Att kolhydrater snabbt ökar insulin nivån beror på vilken typ av kolhydrat, inte heller är det så att större delen av kolhydraterna lagras som fett utan det används direkt eller så lagras det oftast som glykogen i både muskler och i levern.
Klart att det tar olika lång tid för olika kolhydratkällor, det säger nog inte många emot. Jag har heller inte påstått att det är kolhydraterna som blir till fett. Däremot orsakar de en kraftig insulinrespons vilken i sin tur gör att fettceller kan ta upp blodsocker och korta fettkedjor. Dessutom stänger insulin av fettcellernas nedbrytning av fett. Helt enkelt, om man kan äta en måltid utan att få insulinrespons så kommer man fettcellerna att ha mindre fett senare på dagen jämfört med om man fick insulinrespons då man åt. Det är alltså inte kolhydraterna i sig som blir till fett, men slutresultatet är att man har mer fett.
Jag erkänner att det är 3 år sedan jag lärde mig detta och kunskapen vi lärde oss var säkert ett par år gammal. Har nya rön kommit om protein och insulin så lär jag mig gärna mer om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Alltså är din förklaring inte korrekt någonstans och hela kolhydrater>insulin>fetma är en stor myt.
Jodå, den är tillräckligt korrekt för någon som precis börjat försöker sätta sig in i ämnet.