Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-02, 13:31
  #25
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det som är korrekt när det gäller viktnedgång är ett underskott av kalorier. Det kan du uppnå med både LCHF eller en diet med kolhydrater också.
Ja, men som påpekats x antal gånger så tycks många ha lättare att klara av att ligga på kaloriunderskott under Lchf-diet än många andra dieter.
Citera
2016-09-04, 21:27
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är inte folkgrupper som lever på kolhydrater ett bevis? Hur många folkgrupper vill du ha?

Det spelar ju naturligtvis roll hur mycket man äter. På 70-talet när man åt "kött och potatis, med sås" var nästan ingen överviktig. Läsk fanns i 33cl glasflaskor och man drack en vis festliga tillfällen.

Det som hänt sedan dess är tillkomsten av "lightprodukter" som skulle hjälpa oss att hålla vikten. Hur bra gick det?
Problemet är enligt mig: Glass, godis, söta frukostflingor, sötad yoghurt, läsk mm. Det är inte smör och standardmjölk som är problemet.
Citera
2016-09-04, 21:42
  #27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Det spelar ju naturligtvis roll hur mycket man äter. På 70-talet när man åt "kött och potatis, med sås" var nästan ingen överviktig. Läsk fanns i 33cl glasflaskor och man drack en vis festliga tillfällen.

Det som hänt sedan dess är tillkomsten av "lightprodukter" som skulle hjälpa oss att hålla vikten. Hur bra gick det?
Problemet är enligt mig: Glass, godis, söta frukostflingor, sötad yoghurt, läsk mm. Det är inte smör och standardmjölk som är problemet.

Och framförallt tillgängligheten på dessa produkter som ökat sedan förr i tiden.
Citera
2016-09-04, 21:52
  #28
Medlem
Arons avatar
eskimåerna hur mycket kolhydrater får dem i sig
Citera
2016-09-04, 22:00
  #29
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
eskimåerna hur mycket kolhydrater får dem i sig
En del,dessutom mådde de inte särskilt bra heller förr i tiden.
Plack i artärerna vid tidig ålder.
Citera
2016-09-04, 22:06
  #30
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
En del,dessutom mådde de inte särskilt bra heller förr i tiden.
Plack i artärerna vid tidig ålder.

deras tandhälsa ska vara i världsklass dock
Citera
2016-09-04, 22:14
  #31
Avstängd
Slackoffs avatar
Den icke existerande inuitparadoxen:

http://ottawa.ctvnews.ca/polopoly_fs...pFile/file.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23489753
Citera
2016-09-05, 06:33
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Inte fullt påläst vad det gäller lchf men förstått att det går ut på att äta mkt fett och lite kolhydrater för att få ner i vikt. Förstår dock inte varför men ska välja det istället för ex mer grönsaker och magert kött som ex kyckling. Mätt blir man ändå om man äter tillräckligt mycket.

Det är mer riktlinjer och inget du slaviskt ska följa.
Du ska inte äta så mycket fett egentligen utan tänka på att äta mat som innehåller protein och fett än att välja kolhydrater (tex godis, pasta). Det fungerar bra för övervika personer som har +30kg mer på kroppen än de borde. Om man har +5 eller +10kg bara som man vill gå ner så får man bli bra mer kritisk till vad man stoppar i sig. Som du vet så innehåller fett 800 kalorier per 100g så det handlar mest om proteinrik kost då och inte fett i första hand.

Att tex ha grädde i maten "bara för att man ska få i sig fett" är idiotiskt oavsett vilken diet man har när man gåt ner i vikt. Den grädden mättar inte mycket. Och det har aldrig varit det som man menar med LCHF eller annan diet. Om man tolkar det som att man kan äta grädde kommer man aldrig nå en normal vikt. Det som menas är mat som innehåller X och fett, tex kött.
Citera
2016-09-09, 15:19
  #33
Medlem
Om jag bara ska svara utifrån TS, dvs "varför fett isf grönsaker" så tror jag som nämnts här i tråden att anledningen att så många lyckats gå ner med lchf är att man håller sig mättare på fett. Då är det lättare att vara nöjd o glad under tiden man ligger på ett kcal-underskott. Jag har gått ner "samma" tio kilo typ fyra-fem gånger (jättesunt, verkligen) under 15 års tid. Har ätit lågkalorikost i olika tappning, viktväktarna, aftonbladet osv. Nu är jag uppe på min för-helvete-vikt igen, väger 10kg mer än när jag gifte mig för tre år sedan. Nu testar jag LCHF och tycker faktiskt att 1600 kcal LCHF är MYCKET behagligare än vanlig lågkalorikost. Jag har som mål det som kallas "liberal" lchf men vissa dagar har det automatiskt blivit strikt och det har gått jättebra.

Det som är bra för mig är att många kcal försvinner av sig själva liksom när jag tar bort framför allt bröd.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback