Citat:
Ursprungligen postat av
PiusXIII
Jag undrar om någon kan vara vänlig och hjälpa mig med följande.
Jag är långtidssjukskriven utan stort hopp om att komma tillbaka i arbete. Nästa steg är förmodligen förtidspension, eller sjukersättning som det heter numera.
Eftersom jag varit sjukskriven länge och varit i diverse åtgärder är min sjukpenning på låg nivå. Den senaste månaden var den 12 679 kronor. 3 423 kronor drogs i skatt, och utbetalt belopp var följaktligen 9 256 kronor.
När jag, mest på skoj, kollade min skatt i en uträkningstabell på internet kom jag fram till att jag i stället borde få ut 10 366 kronor i månaden. Alltså 1 110 kronor mer än vad jag i själva verket fick ut. I min situation är detta mycket pengar.
Är det någon som vet vad som är rimligt? Är det det högre eller det lägre beloppet jag bör få ut? Om det är det högre beloppet, vad kan jag göra åt saken? Bör jag kontakta Försäkringskassan eller Skattemyndigheten.
Jag kan tillägga att jag är med i Svenska Kyrkan vilket påverkar hur mycket jag betalar.
Låter som att du kollat tabell för den som arbetar, dvs med jobbskatteavdrag? Det gäller inte för sjukersättning, a-kassa och pension.