Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-29, 22:09
  #1
Medlem
Hej!

Min riktigt smutsiga ugn ser ut såhär: http://imgur.com/a/W9I1Q och känner att det vore bra att rengöra den så jag kan använda den igen. Men hur ska man göra för att få bort allt bränt? Ska man följa denna guide kanske http://www.expressen.se/leva-och-bo/...ora-sig-sjalv/ ?
Citera
2016-08-29, 22:21
  #2
Medlem
Kladda in allt i såpa, lågtempa i ett par timmar (100°), skrubba sedan ur ugnen med borste och varmt vatten.
Citera
2016-08-29, 22:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Kladda in allt i såpa, lågtempa i ett par timmar (100°), skrubba sedan ur ugnen med borste och varmt vatten.

Grymt! Har grön såpa så blir perfekt att jag bara kladdar in hela med kökssvampar och sen lågtempar jag i 2-3 timmar. Sen borstar jag bort med varmt vatten med en ny kökssvamp. Tror detta blir bra, tack!
Citera
2016-08-29, 23:01
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Funkar även att "lågtempa" med en delad citron i en skål vatten.
Citera
2016-08-29, 23:08
  #5
Medlem
Memmajemmas avatar
Det finns även ugnsrengöringsmedel att köpa. Blir som skum när man sprayar, sen låter man det verka nån timme och torkar bort skummet. Blir skinande rent varje gång!
Citera
2016-08-30, 03:27
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Det finns även ugnsrengöringsmedel att köpa. Blir som skum när man sprayar, sen låter man det verka nån timme och torkar bort skummet. Blir skinande rent varje gång!

This! Tänk på att det luktar som fanken, se till att vädra ordentligt!

https://www.coop.se/handla-online/varor/hushall/rent-frascht/ovriga-rengoringsmedel/31236-ugnsrengoring
Citera
2016-08-30, 12:43
  #7
Medlem
Okej men kör nog på första svaret. Återkommer med en bild efter
Citera
2016-09-12, 16:16
  #8
Medlem
Isnatts avatar
Hur gick det?
Jag har en 'dum ugn' som är lite trixig att göra rent. Efter att försökt lite olika metoder gick jag loss med svinto. Funkade bra även om det kanske inte är så bra egentligen att gnugga på glasrutan med det..
Citera
2017-11-21, 22:04
  #9
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Okej men kör nog på första svaret. Återkommer med en bild efter
Blir det nån bild?
Citera
2017-11-21, 22:07
  #10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vilket är det bästa rengöringsmedlet/metoden? Jag vill inte höra om bikarbonat, såpa eller nåt annat husmorstrams, utan vilket medel som innehåller de starkaste och effektivaste kemikalierna. Mr Muscle?
Citera
2017-11-21, 22:07
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Det finns även ugnsrengöringsmedel att köpa. Blir som skum när man sprayar, sen låter man det verka nån timme och torkar bort skummet. Blir skinande rent varje gång!

Är det riktigt grovt smutsigt kan man låta det verka över natten också. Då brukar det allra mesta försvinna. Jag har också skrubbat en del när det verkligen har bränt fast och vägrar lösa upp sig, har fått riktigt jävliga ugnar rena och fina till slut även om det är en del jobb.

Man ska som redan har uttryckts i tråden passa sig för att andas in ångorna av den där ugnsrengöringen. Den är väl rätt giftig och det brukar kännas i luftrören om man får i sig den. Jag brukar köra med ett öppet fönster om möjligt.
Citera
2017-11-22, 03:07
  #12
Medlem
Funkar även för micro.

Stoppa in en behållare med varmt vatten och kör på ganska hög värme så ånga skapas. När det är tillräckligt med ånga stäng av värmen men behåll luckan stängd 10-15 min eller längre. Sen bara torka ur, Löser kanske inte allt men det mesta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback