2016-08-15, 17:41
Medlem
Ska man skratta eller gråta, nu har bidragstagare rätt att få pengar till att semestra..

Det är bara att be barnet gråta ut i skolan så löser det sig

Citat:
Biståndstagare får rätt till pengar för semesterresa
Utlandssemester är viktigt även för biståndstagare. Det anser förvaltningsdomstolen, som ålägger Malmö stad att betala för en semesterresa åt en familj med fyra barn.

http://www.sydsvenskan.se/2074-01-01/dom-ger-bistandstagare-ratt-till-semesterresa

Det blir bara värre och värre , när ska detta ta slut??
Citera
2016-08-15, 17:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
Ska man skratta eller gråta, nu har bidragstagare rätt att få pengar till att semestra..

Det är bara att be barnet gråta ut i skolan så löser det sig

http://www.sydsvenskan.se/2074-01-01/dom-ger-bistandstagare-ratt-till-semesterresa

Det blir bara värre och värre , när ska detta ta slut??
Vad kul att skattepengar går till sånt.
Själv har jag inte haft råd att resa utomlands sedan 1993.
Citera
2016-08-15, 17:53
Medlem
hört det med från en granne som går på soc hon fick typ 6-7000 till att åka på semester tror även hon fick sådan där inflyttnings peng till möbler o skit,,,,,,,

svartingarna har det bra synd bara att man inte va en själv
Citera
2016-08-15, 23:03
Medlem
AndraSorterings avatar
Varför ligger detta i I & I?

Hör väl snarare hemma i t ex 'Arbetsliv och arbetsmarknad' - dessa folk står iofs utanför arbetsmarknaden, men arbetslösa 40-åringar räknas väl ändå som en potentiell arbetskraft, även när arbetsförmågan inte är så stor.....

Juridik kanske? Detta handlar ju också om hur man tolkar socialtjänstlagen?

I & I har jag dock svårt att se vara rätt forum - även om dessa malmöiter kanske ej är födda i Malmö...eller Sverige....

Nåväl - vad gäller förvaltningsdomstolens beslut är det bara att gratulera familjen - själv skulle jag nog hålla med om beslutet som stadsområdenämnden Norr kom fram till:

"Det får räcka med Skånetrafikens sommarkort så att familjen kunde resa inom Skåne och till exempel besöka Tosselilla Sommarland. Politikerna har också hänvisat familjen till kommunens gratisaktiviteter."

Men nu är detta ju Sverige - landet som mer och mer liknar ett socialt experiment
Citera
2016-08-29, 18:57
Medlem
Sinclairs avatar
Stämmer det att familjen heter Fahkro?

Ett namn som annars mest ses i polisrapporter.
Citera
2016-08-29, 19:53
Medlem
Wotans avatar
Förvaltningsdomstol ger soc.familj rätt till semesterresa, aug 2016

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-29/semesterresor

"Förvaltningsdomstolen gav en Malmöfamilj med försörjningsstöd rätt till ersättning för en semesterresa; pengar till hyrbil, bensin och fyra dagars logi för antingen en resa till Skara Sommarland eller till Lalandia i Danmark."

Enligt ett debattinlägg av Liberalerna i Lund, ger förvaltningsrätten en familj rätt och kommunen fel, när de i en dom anger att familjen har rätt till betald resa fyra dagar på Lalandia i Danmark (10'000?). Helt sjukt enligt mig, barnen kan ju ha rätt till en meningsfylld fritid trots att föräldrarna är soc.fall. Men då får det ske genom kolonivistelse, inte att föräldrarna får åka på betald resa. Detta är ju det slutgiltiga teknet på att det är meningslöst att jobba och betala skatt.
Citera
2016-08-29, 20:11
Medlem
Många familjer som har normala liv har inte alla gånger ens råd med någon semesterresa. Socialbidrag ska enligt mig gå till det nödvändigaste. Inte till semesterresor, hyrbilar, lyxiga restaurangmiddagar eller dyra julklappar. Sen kan jag tycka att man, framför allt för barnens skull, ska tillåtas ett visst utrymme för billigare nöjen som bio och lekland. Men absolut inte någon resa för 10 000 kr.

Dom hade säkert, om dom sparat en tusenlapp av socialbidraget varje månad, kunnat åka på den där resan ändå. Men det är klart att det är mycket enklare att bara kräva pengarna från skattebetalarna. Nu när rätten har bifallit och därmed godkänt ett reseupplägg som detta så lär det ju inte vara sista gången det händer heller.
Citera
2016-08-29, 20:19
Medlem
Jasså, som deltidsjobbare har inte jag haft råd att åka på utlandsresa jag heller på flera år. Kanske ska be min kommun om gratis resa då så jag blir mindre deprimerad.
Citera
2016-08-29, 20:34
Medlem
Roxanas avatar
Från länken:
"Beslutet motiverades med hälsoskäl. Domstolen ansåg att familjen behövde rekreation på annan ort."

Det bästa är så klart om man kunde läsa hela domslutet för där framgår antagligen mer exakt vad det är för typ av hälsoproblematik.

Hittade följande förklaring:

"Nu vill de ha pengar till en längre resa eftersom deras ena son inte mår bra. Han har vid flera tillfällen svimmat på grund av stress och han har tappat motivationen eftersom familjen inte kan åka på semester som andra barn i hans ålder.

...
Ekonomiskt bistånd till rekreation ingår inte i den gällande normen för försörjningsstöd, skriver domstolen, men intygen från skolsköterska och psykolog visar att "familjen är i behov av rekreation mot bakgrund av barnens mående och familjens situation i övrigt".

Källa: http://www.sydsvenskan.se/2074-01-01/dom-ger-bistandstagare-ratt-till-semesterresa
Senast redigerad av Roxana 2016-08-29 kl. 20:37.
Citera
2016-08-29, 20:43
Medlem
Detta är så sorgligt, Folk som jobbar har fan inte råd med semester, pensionärer har inte råd med semester, barnfamiljer har inte råd med semester, men gissa vilka som får semester , jo de satans as som levt på socialen sedan 2013, kan inte skriva mer måste pumpa armhävningar innan jag slår sönder datorn, ses.
Citera
2016-08-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Detta är så sorgligt, Folk som jobbar har fan inte råd med semester, pensionärer har inte råd med semester, barnfamiljer har inte råd med semester, men gissa vilka som får semester , jo de satans as som levt på socialen sedan 2013, kan inte skriva mer måste pumpa armhävningar innan jag slår sönder datorn, ses.

De kategorier du nämner har oftast råd med semester såvida de inte är långt ner på skalan eller vad det heter. Som fattigpensionärer. Finns många pensionärer som har det gott ställt, och barnfamiljer, och arbetande. Sjukskrivna kan har dåligt med pengar. Har aldrig hört att socialen betalar för semester, måste bara gälla svarta inte vita. I dagens Sverige har man tur om man får socialbidrag från kommunen, har hört om fall som är berättigade som nekas. Undantaget är nog svarta dock.
Senast redigerad av Liljor 2016-08-29 kl. 20:52.
Citera
2016-08-29, 21:13
Medlem
Wotans avatar
Borde kännas mer rätt att tvångsomhänderta barnen om de mår så dåligt psykiskt.

Kanske inte var helt fel med tvångssterilisering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in