• 1
  • 2
2005-12-07, 00:04
Medlem
Nu när det börjar lacka till Jul så måste man ju fixa fram ett bra recept på Gubbröra att ha på julbordet.

Jag har bara ätit det två gånger innan, första gången på ett julbord som ett värdshus hade och det var riktigt gott.
Andra gången så skulle jag själv försöka mig på att göra det eftersom det hade varit så gott på det där värdshus-julbordet som jag var på.
Men det blev inte alls lika gott och sen fick det någon slags curry-gul färg.

Så det är därför jag lägger upp en tråd här och hoppas att det ska finnas gubbröre-veteraner här som vet hur man ska göra en riktigt god röra.

Ös på med recept och tillagningstips nu!
Citera
2005-12-07, 03:39
Medlem
bloodfarmers avatar
Kan inget recept tyvärr, men vill gärna berätta att mitt ex morsa är dunder på gubbröra. Tror det var chips med i leken, om ja inte minns fel.
Citera
2005-12-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodfarmer
Kan inget recept tyvärr, men vill gärna berätta att mitt ex morsa är dunder på gubbröra. Tror det var chips med i leken, om ja inte minns fel.

Hmm chips... låter konstigt....
Citera
2005-12-08, 10:24
Medlem
Dennos avatar
Vad är gubbröra?
Citera
2005-12-08, 11:09
Medlem
Affelindos avatar
Jag rekomenderar alla som är ute efter ett recept att söka på www.tasteline.com. Där finns det mesta av det bästa...

http://www.tasteline.se/default.ns?s...ID=5045&tlfo=0
Jag har dock inte provlagat denna röra själv då jag inte är särskilt förtjust i gubbröra.
Citera
2005-12-08, 19:13
Medlem
Bultmans avatar
Bultmans recept är att hacka rödlök och kokta ägg och blanda det med bitar av inlagd sill och röra ihop allt med gräddfil. Vanligtvis görs väl gubbröra på ansjovis eller matjesill, men jag tycker den här varianten är vansinnigt god.
Citera
2005-12-08, 22:00
Medlem
Finskuren ansjovis, rödlök, kokt ägg, dill, gräslök och kalles kaviar. Salt och peppar och så på en skiva danskt rågbröd. Öl och nubbe, sen är d succé...

Receptet kommer från min tid på Den gyldene freden.
Citera
2005-12-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brick top
Finskuren ansjovis, rödlök, kokt ägg, dill, gräslök och kalles kaviar. Salt och peppar och så på en skiva danskt rågbröd. Öl och nubbe, sen är d succé...

Receptet kommer från min tid på Den gyldene freden.

Det där receptet lät riktigt gott. Tackar!

Hur mycket ska man ta av allting?
Citera
2005-12-09, 10:36
Medlem
mulles variant:
rödlök
sikrom
västerbottensost
matjesill

lägg en redig blaffa på tunnbrödet
drick kyld porsbrännvin och mörkt öl till
Citera
2005-12-09, 20:22
Medlem
4p.

100g ansjovis
1 finhackad rödlök
2 kokta ägg grovhackade (gärna med lite krämig gula..)
dill, gräslök
2msk Kalles
salt och peppar..
Citera
2005-12-09, 21:36
Medlem
Mysonoxens avatar
Men vad är "originalreceptet" tro?

Min morfar pratade om en suverän gubbröra som serverades med öl till på nån krog på söder på 30-talet och då lär knappast Kalles Kaviar ha funnits vad jag vet då personen som blev "Kalle" fortfarande är i livet och denna kaviar skapats på 50-talet...
Citera
2005-12-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Men vad är "originalreceptet" tro?

Min morfar pratade om en suverän gubbröra som serverades med öl till på nån krog på söder på 30-talet och då lär knappast Kalles Kaviar ha funnits vad jag vet då personen som blev "Kalle" fortfarande är i livet och denna kaviar skapats på 50-talet...

Skulle tro att det ligger till som med "Skomakarlåda" och "Pytt i Panna" man tar det man har hemma och gör en "röra".

Finns inget bättre än sån här gammal husmanskost!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in