Citat:
Ursprungligen postat av
UngeHerrProm
Att dom ska verka i 12-14 är en lögn, det är vad det står på burken för att få mer kunder, jag och många andra kan intyga att dom sitter i högst 9-10 timmar.
Aja kommer prata med läkaren imorgon och då får vi se vad som händer.
Du inser väl att det inte är företaget som bestämmer hur länge det skall stå att Elvanse fungerar? Det är forskare med ett rykte att tänka på, som fastställer hur länge medicinen verkar genom kliniska försök som sedan kontrolleras av bl.a FDA, där medicinen kontrollerades väldigt noggrant. Men jag tog tiden och letade upp en självständig undersökning som kan hittas
här och de kom fram till att (medel)halveringstiden var 10.39 timmar, men självklart så varierar detta något för den enskilda patienten, men att vara en supersnabb eliminator av en prodrug, Lisdexamfetamin, är minst sagt tveksamt. Personligen så tycker jag att 10-11 timmar motsvarar hur länge jag känner av Elvanse.
Tro inte på allt du hör, allt som står på FDA/FASS är faktakontrollerad med forskningsstudier som bas. Annars får inte läkemedlet säljas till allmänheten. Men prata med läkaren du, det brukar inte vara några problem så länge du inte missbrukar/har missbrukat något preparat att höja dosen, men det är även viktigt att du är ärlig om att du har testat att höja till 60 mg och att det hade god effekt.