Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradamus72
Har några par 501

r som alla gått sönder i plånboksfickan (hö bak).
Lite gammal fråga, men problemet har knappast uppstått för sista gången... Right?
Jag skulle sprätta loss fickan, antingen hela vägen runt eller lämna de övre hörnen (svårare att göra lagningen, enklare att sy tillbaka på rätt plats).
Sprättas hela ficka loss kan man klippa ut en bit jeanstyg en aning mindre än fickan (förslagsvis med ungefär samma färg) ur ett par kasserade byxor och sätta fast på insidan av den, sprättas bara nedre delen loss får man nöja sig med en mindre lapp över själva hålet plus marginal - snåla INTE med överlappet ut över friskt tyg, tyget nära hålet är försvagat och en för liten lagning kommer inte hindra nya hål bredvid den.
Det finns två alternativ för att fästa lappen, den kan sys fast eller limmas fast med textillim.
Används textillim rekommenderar jag Gütermans, bör finnas i många välsorterade sybehörsaffärer. (Vanligare latexbaserat textillim är billigare, men enligt min erfarenhet fäster det sämre och håller kortare tid.)
Limning har fördelen att det inte syns alls på utsidan och kan göras helt utan andra redskap, nackdelen är att det kan bli ganska styvt och möjligen obekvämt. Jag limmade förr, nu görs det bara i undantagsfall efter att jag dammat av kunskaperna från syslöjden och skaffat en gammal symaskin.
Väljer man att sy är en symaskin en enorm hjälp. Eftersom sömmarna blir genomgående på fickans utsida blir det inte helt osynligt, men med en tråd som matchar tygets färg och en söm som följer trådriktningen i tyget kan det bli mycket nära osynligt - om man vill ha det osynligt, idag verkar onödigt synliga tattarlagningar vara så på modet att det går köpa nya byxor extra dyrt med just sådant.
Exakt hur man syr går variera, jag hade sannolikt valt att sy raksöm (eller flerstegs sicksack om maskinen har det) många vändor fram och tillbaka över hålet och några centimeter utanför, och några glesare vändor raksöm över större delen av fickan för att hålla fast lappen överallt. I överkant kan man följa den befintliga dekorsömmen på fickan för att sy fast lagningen, resten av ytterkanterna kan man sy fast med samma sömmar som håller fickan mot byxorna om man låter den vara så stor.
För att sy fast fickan igen syr du där originalsömmarna var, på svarta byxor fungerar "vanlig" tunn svart tråd rätt bra, på blå vill du ha grövre jeanstråd i rätt färg för att matcha byxornas originalsöm (och jeansnål till maskinen, för att klara den grövre dekortråden).
Om du kollar på Youtube finns det diverse exempel på hur man kan laga hål i jeans, sök exempelvis "darning jeans". Enda skillnaden mellan de hål i grenen eller på knäna som filmerna visar och din bakficka är att du behöver sprätta loss fickan för att komma åt att göra ett riktigt bra och om du vill nästan osynligt jobb. Det GÅR sy för hand medan den sitter kvar, men det blir mycket sämre, tar mer tid, och kommer synas på ett helt annat vis.
För framtiden rekommenderar jag att du förstärker fickan lite tidigare, innan det hunnit gå hål. Söm fram och tillbaka över det slitna området kan återställa styrkan i tyget så det håller ett tag till även utan någon ytterligare förstärkning, men en lapp på insidan gör naturligtvis ännu mer nytta.
Det finns även folk som lagar jeans professionellt, du kan kanske googla dig fram till någon i din närhet. Inte lönt om det handlar om billiga jeans, men Levi 501 borde det vara värt att kosta på litegrann. Tänk på att du kanske kan få ett bättre paketpris om du har ett gäng byxor att laga samtidigt, än om du kommer med ett par åt gången.
Angående att laga med läder så kan det väl vara kul utseendemässigt, men läder och maskintvätt är inga bra kompisar så det är ingen höjdare på kläder som behöver tvättas någorlunda många gånger. Går limma fast på tyg men då snackar vi verkligen om att det blir styvt och potentiellt oskönt, går handsy men det blir mycket pyssel och tar tid, går maskinsy om man har rätt nålar, men det fungerar bara med tunt läder och vanliga hemsymaskiner gör det bara under protest - dom klarar av belastningen kortsiktigt, men långsiktigt mår dom inte bra av det.
Så, för att sammanfatta: Jag rekommenderar en lapp av jeanstyg och en stunds arbete med symaskin. Antingen om du gör det själv, eller letar upp en skräddare som kan göra det för ett acceptabelt pris.