Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-03, 17:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forening
Tack, nu tror jag har förstått.
Fakturan måste inkluderas moms när jag redovisar det till revisor. Gjör det inte det, så vil revisorn eller skatteverket reagera på uteblivit moms. Och redovisar jag moms så måste jag vissa att den har blvit betald.



Tack, det är inte småbelopp, det var bara ett ex. En fråga är du snäll, hur stor roll har bankkonton när du fick redovisa? Fick du skicka kopia av det ochså? Har för mig att dom vill kontrollera detta så att det stämmer överens med inkomster/Utgifter.


Rör det sig om en planerad verksamhet eller har du den igång på något sätt? Gör du löpande bokföring själv eller någon redovisningskonsult som tar hand om den delen?
Citera
2016-09-03, 18:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forening

Tack, det är inte småbelopp, det var bara ett ex. En fråga är du snäll, hur stor roll har bankkonton när du fick redovisa? Fick du skicka kopia av det ochså? Har för mig att dom vill kontrollera detta så att det stämmer överens med inkomster/Utgifter.

Nej, jag har aldrig fått några frågor om bankkonton, ett utdrag ur huvudboken räckte bra.
Jag (min firma) har blivit granskad två gånger, en gång för momsen och en gång för deklarationen, det har aldrig varit något tjafs om bankkonton.
Citera
2016-09-04, 17:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Rör det sig om en planerad verksamhet eller har du den igång på något sätt? Gör du löpande bokföring själv eller någon redovisningskonsult som tar hand om den delen?

Planerad verksamhet. Har inte riktigt bestämt mig än vem som kommer att driva bokföring. Jag driver redan ett par andra verksamheter, och har en revisor för de.
Citera
2016-09-04, 17:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Nej, jag har aldrig fått några frågor om bankkonton, ett utdrag ur huvudboken räckte bra.
Jag (min firma) har blivit granskad två gånger, en gång för momsen och en gång för deklarationen, det har aldrig varit något tjafs om bankkonton.

Ok, Tack för det. Fick höra nämligen att utdrag ur banken blir aktuellet om man blir granskad.
Citera
2016-09-04, 21:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forening
Planerad verksamhet. Har inte riktigt bestämt mig än vem som kommer att driva bokföring. Jag driver redan ett par andra verksamheter, och har en revisor för de.

Hänger inte riktigt med i tankegångarna ändå. "när jag redovisar det till revisor" skriver du, är det ett AB det handlar om? Menar du när revisorn skall kontrollera bokföringen efter årets slut?
Citera
2016-09-05, 01:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hänger inte riktigt med i tankegångarna ändå. "när jag redovisar det till revisor" skriver du, är det ett AB det handlar om? Menar du när revisorn skall kontrollera bokföringen efter årets slut?
Nej inte AB, i startfas är det ENK
Citera
2016-09-05, 07:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forening
Nej inte AB, i startfas är det ENK
ENK? EF (Enskild Firma) kanske? Då har du knappast någon revisor som kontrollant som du skriver om. Dessa finns numera inte heller i små aktiebolag.
Citera
2016-09-05, 15:51
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
ENK? EF (Enskild Firma) kanske? Då har du knappast någon revisor som kontrollant som du skriver om. Dessa finns numera inte heller i små aktiebolag.
Jag enskild firma. Och revisor krävs inte nej, men en redovisningskonsult tänkte jag använda mig av. Och det blir samma regler ang redovisning av fakturer och moms. Om jag inte då bestämmer mig att bokföra allt själv.
Citera
2016-09-05, 16:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forening
Jag enskild firma. Och revisor krävs inte nej, men en redovisningskonsult tänkte jag använda mig av. Och det blir samma regler ang redovisning av fakturer och moms. Om jag inte då bestämmer mig att bokföra allt själv.
Skilj på revisor och redovisningskonsult, de har inte alls sammaarbetsuppgifter.

Gör du grundbokföringen själv rekommenderas att låta en bokföringsbyrå ta hand om slufasen, alltså bokslut och deklaration. Går givetvis att göra själv, men resultatet kan bli ett annat!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback