Citat:
Ursprungligen postat av
ettpundsvartkrut
Det kom 3500 bilar bara till powermeet, att MagisterBister aldrig ser en "raggarbil" är för att dom aldrig kör runt på Söder i Stockholm.
Lokalt här & sommartid vid bra väder kan man se många fina gamla bilar rastas en sväng.
Orsaken till att jag inte längre ser några raggarbilar är nog mest att vi har olika definitioner på "raggarbil". Jag misstänker att de flesta här är så pass unga att de aldrig upplevt riktiga raggare. Ni tycker att alla amerikanska bilar från 50- och 60-talet är "raggarbilar". Men det är de inte.
"Raggare" är en klart definierbar subkultur. Exakt hur blir lite långt att gå in på här. Men de hade sin glansperiod i skarven mellan 50- och 60-talet. Sedan klingade det av, och under 80-talet var de i princip borta. Ja, alltså de försvann inte, men de blev äldre, skaffade familj och huslån med 15% ränta och hade varken råd eller tid att ragga runt längre.
Raggarbilen var typiskt en 10-15 år gammal amerikansk bil (även stora europeiska bilar kunde funka, som Opel Admiral) i rejält risigt skick. Jag minns vid ett tillfälle när polisen gjorde en flygande besiktning och hittade en bil där motorfästena rostat bort. Motorn var uppallad på telefonkataloger! I radioantennen skulle det sitta en rävsvans, som signal att det fanns plats för villiga flickor i bilen. "Ragga" betyder samma som idag, söka kontakt med motsatta könet med förhoppning om sexuellt umgänge.
De bilar vi ser idag på Powermeet är definitivt inte raggarbilar, de måste definieras som "klassiker" eller "veteranbilar". De som kör dem är ibland
utklädda till raggare, på samma sätt som personer i T-Fordar har tjugotalskläder för att få den rätta stämningen. Men de
är inte raggare.