• 1
  • 2
2016-08-26, 07:27
Medlem
Tja.

Jag har googlat, och hittat detta ämnet på flera olika forum, men ej funnit något tydligt svar och startar därför en egen tråd i hopp om att kunna få ett svar!

Kan börja med att skriva att jag inte har någon kunskap öht om bilar, så jag kan inte kontrollera, fixa ellet testa byta saker osv på egen hand.

Problemet med bilen är som topicen lyder, att den är omöjlig att starta så fort motorn börjar bli varm, det bara klickar till, men den startar alltid, utan problem, när motorn är kall. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Och vet någon vad det skulle kunna kosta att få detta fixat på verkstad?
Bilen det rör sig om är en Peugeot 206 från 2005. Känns jävligt drygt att lämna in bilen på en verkstad utan att veta vad felet är eftersom det känns som det kan landa på vilket pris som helst då.

Tack på förhand för hjälpen.
Citera
2016-08-26, 07:33
Medlem
Testa denna tråd kanske: (FB) Peugeotmekaniker, några frågor?
Citera
2016-08-26, 07:56
Medlem
slush-puppies avatar
jag skulle börja med att kolla anslutningen till batteriet, efter det skulle jag kolla hur jordflätorna ser ut.

Det är saker man kan kolla och fixa på Biltemas parkering med hjälp av en skiftnyckel, är du helt tappad så kan du säkert få hjälp av tiggaren som sitter där. Funkar inte det så kan det vara läge för en verkstad.
Citera
2016-08-26, 08:31
Medlem
PlutoJs avatar
Vevaxelgivare.
När motorn är varm expanderar metallen inne i givarkroppen och orsakar glapp. När den är sval fungerar givaren, sänder signal om att vevaxeln snurrar och motorn startar.
Citera
2016-08-26, 08:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Vevaxelgivare.
När motorn är varm expanderar metallen inne i givarkroppen och orsakar glapp. När den är sval fungerar givaren, sänder signal om att vevaxeln snurrar och motorn startar.
Fast den hindrar inte startmotorn att gå runt.
Citera
2016-08-26, 08:36
Medlem
PlutoJs avatar
Sant.
Startmotorsolenoid kanske? Eller något annat i startmotorn?
http://www.peugeot206cc.co.uk/viewto...p?f=23&t=11078
Senast redigerad av PlutoJ 2016-08-26 kl. 08:38.
Citera
2016-08-26, 15:14
Medlem
Vad jag förstod det som är problemet startmotorn och att den behövs bytas ut alltså?
Citera
2016-08-26, 15:50
Medlem
slush-puppies avatar
Börja kolla så att anslutningarna på batteriet och jordflätorna är ok.
Det kan låta väldigt långsökt att du har ström fram när bilen är kall men inte så mycket när den är varm, är det precis på håret så kan det vara så att kontaktytan som leder strömmen från batteriet eller jordflätan som leder den åter kan vara precis på marginalen och påverkas negativt av värmen.

Det är den absolut billigaste fixen att kolla först. Och hur vet jag detta? Jo av egen dumhet då jag hade ett liknande problem, där jag rev ur startmotorn till ingen nytta istället för att kolla hur anslutningarna på batteriet såg ut.
Citera
2016-08-26, 15:54
Medlem
Testa att stänga av den i en nerförsbacke när den är varm och rulla igång den, Startar den då så lär det ju vara nåt sånt som slush-puppie skrev.
Citera
2016-08-26, 23:38
Medlem
Har haft det fenomenet på en bil, det var fel på startmotorn. Funkade alltid när den var kall men när motorn blev varm så klicka bara startmotorn, fick ta fram en skruvmejsel och "manuellt" starta den via startmotorn genom att hålla på +-
Citera
2016-08-28, 21:09
Medlem
MrCamping okej!
Men hur löste du problemet då? Bytte startmotor? Eller vad gör man?
Citera
2016-09-10, 18:31
Medlem
Japp, jag bytte startmotorn och problemet var borta. Är ingen mekaniker men det va nåt med nån magnet som skulle dra tillbaka en "sprint" eller liknande men när den blev varm så kila den fast sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in