Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 01:00
  #1
Medlem
Behöver lite tips, råd m.m.

Sökt yrkesutbildningar som systemutvecklare och fastighetstekniker. Kommit in på båda. Än inte hunnit svara. Överväger fortfarande.

Pluggat 1 termin på SU men pallade inte trycket och kände inte att jag lärde mig mycket eftersom det är mer teoretiskt än praktiskt. Kollade sen över YH utbildningar.

Allmänt är jag ingen "game-er" eller egentligen super kunnig om datorer. Men samtidigt har jag en stor vana av data och ser att det kanske skulle vara något jag kan fortsätta med. Men med konkurrensen inom IT nu, samt att det är en YH utbildning och att jag inte är jätte kunnig som programmerare så tänkte jag ta ett arbete som är ännu mer praktiskt lagt, säkert inte är lika tufft konkurrensmässigt men samtidigt söker anställda - fastighetstekniker kanske passar bättre.

Plus att många från högskolan givetvis gör före inom IT jobben. Känns som att chansen är mycket mindre.

Men vet inte hur stora/små chanserna är som fastighetstekniker heller. Och att lönen kan vara allt ifrån lågt till medel beroende på (erfarenhet, vart etc). Bor i Sthlm btw.

Hur svårt är det när det gäller jobb och sånt med YH utbildningar i de ämnen, några som vet? Letar inte efter "status yrke". Utan något som har en större chans att få jobb inom och tjäna en helt godkänt månadspeng på. Samt att man inte behöver rå-plugga i skolan då jag haft problem med motivation och haft mkt eländen de senare åren.
Citera
2016-08-26, 06:12
  #2
Medlem
Sunimods avatar
SÅ totalt olika utbildningar till så totalt olika jobb.

Fundera på om du är praktiker eller teoretiker.

Systemutvecklare är ett mycket teoretiskt jobb
Fastighetstekniker är mycket praktiskt


Är du händig och praktiskt lagd, fixar saker mm så ska du bli fastighetstekniker.

Det hjälper ALDRIG med en utbildning om du inte passar för jobben.
Citera
2016-08-26, 12:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
SÅ totalt olika utbildningar till så totalt olika jobb.

Fundera på om du är praktiker eller teoretiker.

Systemutvecklare är ett mycket teoretiskt jobb
Fastighetstekniker är mycket praktiskt


Är du händig och praktiskt lagd, fixar saker mm så ska du bli fastighetstekniker.

Det hjälper ALDRIG med en utbildning om du inte passar för jobben.

Exakt lol.

FÖREDRAR iaf mer det praktiska, men är som sagt rätt grön i båda områden. Däremot är fastighetstekniker något jag ser jag kan jobba med, mer praktiskt och säkert inte lika tufft och/eller konkurrenskraftigt att få jobb inom. Därför lutar jag mer åt det hållet fast vill endå ha lite feedback.

Systemutvecklare säger vissa att man lätt kan få jobb inom, även med YH utbildning, eftersom det är så brett och växande. Däremot är det säkert mindre chans till jobb, mer konkurrens speciellt med de från högskola. Sen är jag bara en "basic" användare av datorer (surfar mest etc) och har bara en termins erfarenhet av det teoretiska.

Sen kan jag inte ljuga att saker som potentiella löner osv oxå väger en del. För enligt statistik kan man som oerfaren fastighetstekniker tjäna typ 15.000 bara.
Citera
2016-08-27, 22:36
  #4
Medlem
bump
Citera
2016-08-27, 23:19
  #5
Medlem
Vill man jobba inom IT-branchen så är det såklart bättre att ha en civilingenjörsexamen i datateknik från KTH eller Chalmers. Många konsultbyråer och företag har som krav att du skall ha nån typ av akademisk examen. Bara en tvåårig yrkesutbildning kan begränsa dig karriärmässigt senare.

Fastighetsbranschen vet jag inget om. Följ din magkänsla.
__________________
Senast redigerad av Staropramen777 2016-08-27 kl. 23:32.
Citera
2016-08-27, 23:27
  #6
Medlem
Att vara systemutvecklare är mer krävande, mycket mer teoretiskt och framförallt möter man förändringar precis hela tiden. Du får alltså vara beredd på att plugga nästan hela livet för att möta upp alla förändringar som sker.

Det krävs också att du är DUKTIG. Det finns alltför många skitdåliga programmerare som mest ställer till det och kostar pengar. Man ska också ha ett psyke att klara av misslyckanden.

Arbetsmarknaden förefaller vara god och fortsätta så åtminstone några år till, men sånt kan förändras snabbt. Automatisering av många yrken innefattar även programmerare, men det verkar inte gå så snabbt så kanske en eller två generationer till kan försörja sig på programmering och att det är väldigt gott om arbete att göra. Men i princip så arbetar en programmare för att göra sig själv onödig.

Fastighetstekniker, det är klart att på längre sikt så finns alltid fastigheter att ta hand om. Långsiktigt så verkar det vara tryggare. Jag har ingen aning om konkurrensen och jag misstänker att om lönen är så dålig som nämns så kan den typen av jobb bli föremål för konkurrens där olika bolag bildas som anställer folk där staten står för 80% av lönen liksom. Om du hajar?

Jag skulle själv ta programmerare.
Citera
2016-08-28, 13:56
  #7
Medlem
Satsa på systemutveckling, jobb kommer du få.
Citera
2016-08-28, 15:55
  #8
Medlem
Tacksam för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av BlazZr
Satsa på systemutveckling, jobb kommer du få.

Trots det jag nämnt om mig själv och mina (lack of) skills och egentligen erfarenhet av programmering osv? Är inte ens nån som sysslar mycket med data UTÖVER surf och sånt.
Citera
2016-08-28, 15:59
  #9
Medlem
Luxuss avatar
Jag skulle absolut avråda från att läsa programmeringskurser om du inte gillar att programmera på fritiden.
Ett helt IT-inriktat program som civing datateknik/ systemvetenskap eller sånt är en sak, då kan du jobba tillsammans med kodknackarna, men att traggla sig igenom en kurs utan att man är intresserad å sen försöka tävla om jobb mot nån som älskar att skapa javaklasser på fritiden är rätt hårt
Citera
2016-08-28, 16:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag skulle absolut avråda från att läsa programmeringskurser om du inte gillar att programmera på fritiden.
Ett helt IT-inriktat program som civing datateknik/ systemvetenskap eller sånt är en sak, då kan du jobba tillsammans med kodknackarna, men att traggla sig igenom en kurs utan att man är intresserad å sen försöka tävla om jobb mot nån som älskar att skapa javaklasser på fritiden är rätt hårt
Jo, exakt. Skillnaden mellan att jobba på McDonalds eller att vara Javaprogrammerare är att på Donken kan du hata ditt jobb och önska dig därifrån, men ändå göra ett bra jobb och ingen märker något. Att flippa hamburgare är inte så svårt att lära sig. Du gör exakt samma sak varje dag.

Om du däremot inte gillar programmering, tycker att det är tråkigt och lär dig det bara för att du tror att du kan casha in en bra lön så misstar du dig. Medelmåttiga och ointresserade programmerare rensas snabbt ut. För att bli en bra programmerare måste du ha talang och intresse. Att utbilda sig till programmerare kan jämföras med att utbilda sig till tandläkare. Har du bacillskräck lär du aldrig bli en bra tandläkare. Är du ointresserad av kodning, internet och databaser lär du aldrig bli en bra programmerare.

Många duktiga programmerare programmerar även på fritiden. Har egna bolag och projekt mm Som programmerare måste man även ha ett hum om operativsystem, Linux och Android till exempel.
__________________
Senast redigerad av Staropramen777 2016-08-28 kl. 16:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback