• 1
  • 2
2016-08-25, 14:15
Medlem
De flesta kan nog hålla med om att en dyrare bil i regel är en dålig investering.

Tänk er dock scenariot:
*Personen VILL ha en dyrare bil (400k+)
*Personen har råd att köpa bilen utan att ta lån.

Vad är då smartast ur ett investeringsperspektiv.
* Köpa bilen med sina sparade pengar.
* Investera pengarna i aktier och använda avkastningen till leasing.
Citera
2016-08-25, 14:34
Medlem
En bil är aldrig en investering.
Citera
2016-08-25, 14:35
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
De flesta kan nog hålla med om att en dyrare bil i regel är en dålig investering.

Tänk er dock scenariot:
*Personen VILL ha en dyrare bil (400k+)
*Personen har råd att köpa bilen utan att ta lån.

Vad är då smartast ur ett investeringsperspektiv.
* Köpa bilen med sina sparade pengar.

Skit i aktier, men leasing är att föredra. Varför det är att föredra kan jag göra en hel sida av.
Citera
2016-08-25, 14:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Skit i aktier, men leasing är att föredra. Varför det är att föredra kan jag göra en hel sida av.

Nöjer mig med att säga att leasinggivaren inte hade erbjudit tjänsten om de inte tjänat pengar på den - dvs det blir dyrare än att köpa för de allra allra flesta.
Citera
2016-08-25, 14:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har du 2.1 miljoner att investera?

Annars räcker knappast avkastningen till leasing för en 400k+ bil.
Citera
2016-08-25, 14:51
Medlem
Leasa är smidigare att göra sig av med så du slipper den biten om du inte tänkt ha bilen så länge.
Citera
2016-08-25, 14:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Leasa är smidigare att göra sig av med så du slipper den biten om du inte tänkt ha bilen så länge.

Nej, billeasing löper på ett visst antal månader och man är låst vid det om inte man hittar någon som är villig att ta över ett kontrakt. Det är ytterst få som är så dumma, varför ta över en begagnad bil när man kan få en ny för samma månadskostnad?

Dessutom är man låst i ur långt man kan köra, extramil kostar ordentligt mycket pengar.
Citera
2016-08-25, 14:57
Medlem
knullklassons avatar
Köp bilen kontant för 400k och sälj den en månad senare för 700k så har du gjort en bra investering. Själv så har jag aldrig lyckats med konststycket att investera i en bil.
Citera
2016-08-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
En bil är aldrig en investering.
En bil kan vara en investering ifall man är beroende av den, p.g.a. t.ex. jobb. Men det är inte vad den här tråden handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du 2.1 miljoner att investera?

Annars räcker knappast avkastningen till leasing för en 400k+ bil.
Nu har jag inte kollat exakt vad det kostar att leasa en bil, men jag tror inte att det kostar 14k+/mån för en bil på 400k+.
Citera
2016-08-25, 15:12
Medlem
Jag tror inte ni har förstått min fråga riktigt. Formuleringen är väl egentligen, med vilket val kommer jag ha mest pengar över X-antal år?
* Köpa en dyr bil kontant (400k+), ev. sälja den efter 3-5 och fortsätta köpa en ny bil.
* Leasa en likvärdig bil och har kvar dessa 400k+ till att investera i annat såsom aktier.

400k i kapital ger ju i regel runt 2700kr/mån i aktiesparande.
Citera
2016-08-25, 15:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag tror inte ni har förstått min fråga riktigt. Formuleringen är väl egentligen, med vilket val kommer jag ha mest pengar över X-antal år?
* Köpa en dyr bil kontant (400k+), ev. sälja den efter 3-5 och fortsätta köpa en ny bil.
* Leasa en likvärdig bil och har kvar dessa 400k+ till att investera i annat såsom aktier.

Din kalkyl förutsätter att du är fena på aktiemarknaden så att du inte begår några som helst misstag och snabbt ser när det är bråttom att kliva av innan större nedgång.

Med tanke på hur volatil börsen har varit senaste året har jag undvikit den, just för att jag inte har kunskapen/tiden att sitta och punktmarkera investeringar.
Citera
2016-08-25, 15:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej, du får inte 8% säker avkastning på börsen.

Inte heller kan du leasa en bil värd 400k+ för 2700 per månad.
Senast redigerad av Conception 2016-08-25 kl. 15:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in