• 2
  • 3
2016-09-29, 10:18
Medlem
Lilabanans avatar
Kul att SVT väljer att ta upp ämnet. Men han svenska professorn som de lät ha sista ordet visste ju inte vad han pratade om.

"Det finns alldeles för lite forskning och för många variabler blablabla..." En typisk inhyrd manusläsare eller s.k. Expert.

Det finns hur mycket forskning som helst inom området och resultaten är nästan uteslutande perfekta jämfört med att gå på typ AA eller nåt sånt trams.

Jag har tagit kontakt med dessa norska forskare och fått svar. Just för att min mor är i ett läge där jag och mina syskon gjort allt, jag ser den sista lösningen som en psykologi tripp. Läs gärna min tråd som jag kommer hålla uppdaterad om detta då min förhoppning är att hon kan vara ytterligare en försöksperson. Jag skulle älska att se morsan ändra sitt destruktiva beteende och hjälpa forskningen inom ett område där det behövs konkreta studier.

Länken till tråden: (FB) Morsan alkoholist. Sista utvägen: en psykologi tripp?
Citera
2016-10-06, 00:09
Medlem
DirtyNorths avatar
Detta har jag vetat fungerar väldigt länge. Varit deprimerad sedan jag var 15 år och testade psykedeliska svampar första gången när jag var kring 20 år.
Jag har bara tagit svampar ca 7-8 gånger i mitt liv men jag har aldrig mått så bra efteråt och det har hållit i sig i ungefär 2 veckor efteråt.

Nu har jag stor respekt för psykedeliska droger och anser att det är något man inte bör ta ofta så jag har max ätit det 2-3 gånger på ett år.

Jag har även ätit dom flesta antidepressiva medicinerna som finns men inget som hjälper, jag hoppas denna forskning kan gå framåt och i framtiden att man kan ta fram en medicin som man inte behöver trippa på, eller att dom kan få ner rustiden så man kan ta det när det behövs och inte behöva planera in en hel dag för att ta sin "medicin".
Citera
2016-10-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Detta har jag vetat fungerar väldigt länge. Varit deprimerad sedan jag var 15 år och testade psykedeliska svampar första gången när jag var kring 20 år.
Jag har bara tagit svampar ca 7-8 gånger i mitt liv men jag har aldrig mått så bra efteråt och det har hållit i sig i ungefär 2 veckor efteråt.

Nu har jag stor respekt för psykedeliska droger och anser att det är något man inte bör ta ofta så jag har max ätit det 2-3 gånger på ett år.

Jag har även ätit dom flesta antidepressiva medicinerna som finns men inget som hjälper, jag hoppas denna forskning kan gå framåt och i framtiden att man kan ta fram en medicin som man inte behöver trippa på, eller att dom kan få ner rustiden så man kan ta det när det behövs och inte behöva planera in en hel dag för att ta sin "medicin".

Hallucinogener fungerar väldigt sällan som någon "snabbfix". De Ayahuasca ceremonier jag tagit del av har mer varit en konfrontering av min egna ignorans till sinnet och mitt ansvar över det samt uppskattning av saker jag trott var förlorade som inte alls var det. Nu använder jag tryptaminer som ett verktyg i att vara ärlig mot min del av mitt ansvar i mina egna handlingar. Det har gjort och gör mig mer förverkligande som människa och detta tackar jag dessa "mediciner" för helt och hållet i samförstånd med min aktiva medvetenhet av hur mycket som går att utveckla. Som du ser handlar det inte alltid om att "trippa" utan vad man lär sig i det tillståndet vissa psykoaktiva substanser kan förtydliga för en. Tror det kommer dröja länge innan vi har någon "SOMA" agent som kan användas på olika doser o nivåer i alla fall från läkemedelsindustrin.
Citera
2016-10-06, 21:54
Medlem
Ser man till det som forskningen baseras på nu så är det ofta välkända molekyler, samt i kliniska miljöer vilket i forskningssyftet är helt naturligt i detta stadium av studier. Möjligheterna som finns längre fram är fascinerande och kan göra mycket gott för många människor som behöver det. Någonstans där försvinner vetenskapen in i en värld som de bara ser resultaten av resultaten men inte kan precisera p g a sinnets natur och dessa molekylers ledljus när och där de behövs.
Citera
2016-10-19, 22:03
Medlem
Vilken gäsp det där programmet var. Säkert helt revolutionerande på SVT-redaktionen, men för oss som håller på med det så var rubbet inte bara gårdagens nyheter, utan snarare förra decenniets eller rent av förra århundradets nyheter.....snark...
Citera
2016-10-22, 12:57
Medlem
spknoises avatar
Skulle vara kul om de tog upp om hur psykedeliska substanser påverkar neuropsykiatriska störningar. Jag själv har ADHD och Aspergers och funderar på att prova svamp när jag hittar några och se hur det påverkar mitt sociala handikapp och fobi efter en tripp.

Har läst att en del personer med ADHD som provat psykedeliskt, inte behöver centralstimulerande mediciner på flera veckor. Tror ni det kan stämma?
Citera
2016-10-22, 13:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Skulle vara kul om de tog upp om hur psykedeliska substanser påverkar neuropsykiatriska störningar. Jag själv har ADHD och Aspergers och funderar på att prova svamp när jag hittar några och se hur det påverkar mitt sociala handikapp och fobi efter en tripp.

Har läst att en del personer med ADHD som provat psykedeliskt, inte behöver centralstimulerande mediciner på flera veckor. Tror ni det kan stämma?
Ingen aning om ADHD specifikt, men det är ingen fara att testa med en relativt låg dos. Du verkar ju läsa på vilket tyvärr inte är så vanligt... Förbered dig väl och börja lågt som sagt, precis som med "andra" mediciner.
Citera
2016-10-22, 15:00
Medlem
orrecrists avatar
Dom tog även upp auascha på morgonpasset i p3 för en tid sedan, väldigt intressant att dom ringde en erfaren trippare som fick tala om allt positivt kring att trippa. Avsnittet finns säkert sparat på SR.se någonstans.
Citera
2016-10-22, 15:55
Medlem
Stene-Spareviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise

Har diagnoserna ADHD och Aspergers. Tyckte inte det gjorde någon större skillnad. Visserligen fick man en självinsikt över dumma saker man har gjort, konstiga beteenden som kan co-relateras till diagnoserna, blev lite ångest över det, men det var skönt att bara acceptera att det är sån man är. Har inte gjort vardagen något enklare precis, kanske fått mig och ta det lite lugnare och förstå sociala situationer bättre. Men effekter på folk efter psykadelika verka bara bestå av undantag och subjektivt som fan. Var dock längesen jag tog CS för min ADHD, långt innan jag började knarka skiten, så jag vågar inte uttala mig om sådant.
Senast redigerad av Stene-Sparevik 2016-10-22 kl. 16:01.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in