Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 23:58
  #1
Medlem
Hej!

Är en kille på 19 vårar som sedan längre varit intresserad av att börja spela lite på klubbar etcetera och tänkte därför ta tag i saken och skaffa mig den utrustning jag behöver för att lära mig.

Jag funderar lite kring Pioneers 350-set men velar fram och tillbaka kring om det är värt det. Har läst mycket kring vad som är bra att börja med och så vidare men kommer inte riktigt fram till något.

----------

Övrig info för er som vet:

* Det första jag slogs av var att det är svårt på CDJ-350 eftersom du inte kan med hjälp av Rekordbox etc. kan sätta cue-points vilket gör det svårt i mixen eftersom du måste timea och hålla på att sätta nya cue-points hela tiden (spola, leta fram rätt del av låten och så vidare). Därför kanske 850 och framåt är ett bättre alternativ eller är det bara lyx med sånt, haha?

* 350-paketet nytt är ändå ganska dyrt och jag tänker att ifall jag köper det blir det svårt att få tillbaka pengarna när och om jag ska uppgradera när jag blivit bättre eftersom det ändå inte är så värst nytt? Rätta mig om jag har fel. Samt att jag ändå när jag lärt mig behöver kanske något bättre, varför inte köpa det på en gång? Rätta mig igen om jag tänker fel.

----------

Så ja, hur tänker ni kring min lilla dröm. Har ni några tips etcetera? Är 350 ett bra paket som jag ska köra på eller ska jag gå på dyrare direkt?

Bomba mig med tankar och liknande! Skulle vara super!
__________________
Senast redigerad av Myllersson 2016-08-25 kl. 00:06.
Citera
2016-08-25, 00:17
  #2
Medlem
Du kommer alltid att vilja uppgradera över tid, och ganska så snabbt efter ett inköp börjar du sakna de funktioner som saknas och börja sukta efter nästa modell. Så ur det perspektivet är det bästa att köra all-in på värstinggrejer direkt.

Dock så är det oftast inte ekonomiskt försvarbart. Det kan lika gärna vara som så att du testar ett tag och sen tröttnar (det finns mängder med blocket-annonser på DJ-prylar som säljs pga "tappat intresse").

350 kan jag inte rekommendera alls, men det är ju bra att du har siktet på Pioneer redan nu.

Mest valuta för pengarna får du väl egentligen för en midi-baserad kontroller som har inbyggt stöd för rekordbox och serato. Är ingen förespråkare av det egentligen, men faktum är att det är mer och mer accepterat med sånt på klubbar nu för tiden + att det är lätt att transportera.

Vill du dock lira på etablerade klubbar så är det ju CDJ:s med SD-kort/sticka som gäller. Då kör du 2000-serien, eller 850. Lär dig att behärska dom så ligger du bra till.
Citera
2016-08-25, 00:24
  #3
Medlem
gött att du vill sattsa tips från coachen köp inte dyrt direkt oftast när kör på klubbar och fester finns det grejer på plats så du bara behöver ta med dig en laptop.
Sattsa på en GRYM laptop och en bra hårddisk så kan kan du ha en enklare kontroller att mixa på hemma typ http://www.pioneerdj.com/en/product/...hite/overview/

Ett bra ljudkort är också bra om du inte kör direkt ifrån minneskorten.
Citera
2016-08-25, 00:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
gött att du vill sattsa tips från coachen köp inte dyrt direkt oftast när kör på klubbar och fester finns det grejer på plats så du bara behöver ta med dig en laptop.
Sattsa på en GRYM laptop och en bra hårddisk så kan kan du ha en enklare kontroller att mixa på hemma typ http://www.pioneerdj.com/en/product/...hite/overview/

Ett bra ljudkort är också bra om du inte kör direkt ifrån minneskorten.

Frågan jag ställer mig då är hur pass effektivt och likt det blir att lära sig mixa på en sån liten controller i jämförelse med klubbarnas utrustning och liknande?
Citera
2016-08-25, 00:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du kommer alltid att vilja uppgradera över tid, och ganska så snabbt efter ett inköp börjar du sakna de funktioner som saknas och börja sukta efter nästa modell. Så ur det perspektivet är det bästa att köra all-in på värstinggrejer direkt.

Dock så är det oftast inte ekonomiskt försvarbart. Det kan lika gärna vara som så att du testar ett tag och sen tröttnar (det finns mängder med blocket-annonser på DJ-prylar som säljs pga "tappat intresse").

350 kan jag inte rekommendera alls, men det är ju bra att du har siktet på Pioneer redan nu.

Mest valuta för pengarna får du väl egentligen för en midi-baserad kontroller som har inbyggt stöd för rekordbox och serato. Är ingen förespråkare av det egentligen, men faktum är att det är mer och mer accepterat med sånt på klubbar nu för tiden + att det är lätt att transportera.

Vill du dock lira på etablerade klubbar så är det ju CDJ:s med SD-kort/sticka som gäller. Då kör du 2000-serien, eller 850. Lär dig att behärska dom så ligger du bra till.

Kanske ska lägga pengarna på CDJ-850 då och kanske en 750-mixer eller något liknande? Blir några tusenlappar dyrare men mer värt i längden?
Citera
2016-08-25, 00:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllersson
Frågan jag ställer mig då är hur pass effektivt och likt det blir att lära sig mixa på en sån liten controller i jämförelse med klubbarnas utrustning och liknande?
Du ska kunna mixa på en denon 2000f så är skit samma vad dom har för prylar på stället du spelar på eller
Citera
2016-08-25, 00:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Du ska kunna mixa på en denon 2000f så är skit samma vad dom har för prylar på stället du spelar på eller

Vet du av någon bra controller då som man kanske kan fundera kring? Länka gärna (från någon sida man kan köpa hehe)
Citera
2016-08-25, 00:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllersson
Vet du av någon bra controller då som man kanske kan fundera kring? Länka gärna (från någon sida man kan köpa hehe)
Börja här
http://www.totalljud.se/djstuff--med...r-c-296-7.aspx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback