2016-08-24, 10:48
Medlem
Hej nu är det så att jag har ungefär 700k på min sparkonto och är väldigt sugen på att flytta till kuwait.

Lite frågor angående det:
- är det dyrt att leva där? Mat.
- är det dyrt att köpa hus/lägenhet?
- få uppehålls tillstånd, hur gör man?

Har väldigt lite kunskap om kuwait så vänder mig till er som kanske är lite insatta. Om jag skulle flytta till kuwait är det för träning.
Citera
2016-08-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeispain1
Hej nu är det så att jag har ungefär 700k på min sparkonto och är väldigt sugen på att flytta till kuwait.

Har väldigt lite kunskap om kuwait så vänder mig till er som kanske är lite insatta. Om jag skulle flytta till kuwait är det för träning.

Kuwait är inte det ett land fullt av miljardärer? 700k borde ju knappt räcka till en lägenhet?
Citera
2016-08-24, 12:52
Medlem
Sereenas avatar
Hur har du tänkt lösa det med arbete mm?

Kuwait har, precis som många andra arabländer mycket ofördelaktiga regler för utländska arbetare.

Du kan tex inte jobba utan att ha en "sponsor" (En Kuwait medborgare som går i god för dig, om du tänker starta företag så måste denna partner äga 51% av företaget, även om h*n inte lyfter ett finger).

Väldigt få myndigheter/polis mm pratar engelska så du måste kunna språket eller ha en tolk.

Ingen skatt, men nästan allt är importerat så det mesta är dyrt.

Svårt att få bra vård om du inte har dyra privata försäkringar.

Lägenheter är relativt dyra (som i alla storstäder) och du får inte äga bostad/land mm om du inte är medborgare.
Citera
2016-08-24, 13:04
Medlem
Bbobis avatar
Vad sägs om att åka och se om du ens gillar det först?

Du vet ingenting om landet så hur vet du att du vill bo där?

Använd reseforumet.
Citera
2016-08-24, 13:05
Bannlyst
Jag vet inte hur de är för EU-migranter ( ) men det är i princip ingen arbetslöshet där eftersom staten ger alla jobb.
Citera
2016-08-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruisingdown
Jag vet inte hur de är för EU-migranter ( ) men det är i princip ingen arbetslöshet där eftersom staten ger alla jobb.

...om man är medborgare ja - inte ger de folk utan uppehållstillstånd försörjning, speciellt inte smutsiga otrogna kuffar Det är väl samma sak i Saudiarabien.

Får man fråga hur du kommit till insikten att du vill flytta till ett så värdelöst land som Kuwait? Är du händelsevis en asexuell nykterist med ett stort intresse för sand och fruktansvärd värme som avskyr bacon?

I sådana fall kan möjligen Kuwait vara landet för dig. I annat fall bör du kanske se dig om?
Senast redigerad av EttuBrutu 2016-08-24 kl. 13:50.
Citera
2016-08-24, 15:28
Medlem
Av alla ställen man kan vilja flytta till liksom...

Gör som så många andra och res en sväng till något väldigt billigt land en tid istället.
Citera
2016-08-25, 08:46
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Mat = Ungefär samma pris som i Sverige, 50 spänn för en big mac meny, normal lunch strax under hundringen.

Lägenhet = Dyrt, svårt att hyra något för under 10000kr/månad. Köpelägenheter ligger på samma nivå som centrala Stockholm. För 5 mille kan du hitta en skaplig 2:a, dock är det som tidigare nämnts i tråden svårt för en utlänning att köpa nåt. Du måste söka dig utanför Kuwait City för att hitta lägenheter till detta pris, t.ex. förorten Mangaf. De flesta lägenheter är stora, det är tänkt att man skall bo där med en stor familj + piga/pigor.

Visa = Turistvisa giltigt 30 dagar får du alltid om du inte har några konstigheter i din bakgrund, t.ex. att du är från Irak.

Är du redo att prostituera dig så finns det många bög-shejker som gärna vill ha blonda västeuropeiska unga killar att leka med i sänghalmen. Eftersom homosexualitet är förbjudet så betalas denna typ av tjänst väldigt bra.

Alkohol är svårt att få tag i Kuwait, många utlänningar som vill ha alkohol kokar det själva. Ett alternativ är ta en weekendtrip till Bahrain där de har liberalare alkoholregler. Dock är det i princip omöjligt att ta med sig alkoholen in i Kuwait så det blir till att tömma flaskorna i Bahrain.

Såsom någon annan i tråden påpekade så skulle jag nog välja ett annat land om jag ville bo billigt några år och leva på sparpengar. Grekland bortanför turistområdena skulle jag nog ta om jag gillade varmt väder. Där kan du nog komma undan med att leva för halva kostnaden jämfört med Sverige.
Citera
2016-08-29, 21:48
Medlem
berra77s avatar
Citat:

Intressant att veta vilken typ av träning du tänker ägna dig åt.
Jag har svårt att inse vad som skulle vara extra bra att träna i Kuwait.
Citera
2016-09-04, 17:11
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77

Alkohol är svårt att få tag i Kuwait, många utlänningar som vill ha alkohol kokar det själva.

Fick mig att tänka på detta avsnittet av "Banged Up Abroad" som utspelar sig i just Kuwait:
https://www.youtube.com/watch?v=b1n9n1a-U7w
Citera
2016-09-05, 13:18
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Fick mig att tänka på detta avsnittet av "Banged Up Abroad" som utspelar sig i just Kuwait:
https://www.youtube.com/watch?v=b1n9n1a-U7w

Påvisar åsikterna jag har:

- Vistas aldrig i ett land som har medeltida rättssystem, moral och religion.
- Om du är tvungen att vistas i ett sådant land, umgås inte med lokalbefolkningen.
Citera
2016-09-05, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Påvisar åsikterna jag har:

- Vistas aldrig i ett land som har medeltida rättssystem, moral och religion.
- Om du är tvungen att vistas i ett sådant land, umgås inte med lokalbefolkningen.

Ingen risk, lokalbefolkningen umgås inte med utlänningar. Men det finns gott om gästarbetare, palestinier och Filippinare t ex. Har man inte oerhört stora tillgångar är man inte värd ett skit.
Varmt som helvetet också, upp emot 50 grader och torr luft. Fattar inte ens hur någon kan tänka tanken att flytta dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in