Citat:
Ursprungligen postat av
lifeispain1
Hej nu är det så att jag har ungefär 700k på min sparkonto och är väldigt sugen på att flytta till kuwait.
Lite frågor angående det:
- är det dyrt att leva där? Mat.
- är det dyrt att köpa hus/lägenhet?
- få uppehålls tillstånd, hur gör man?
Har väldigt lite kunskap om kuwait så vänder mig till er som kanske är lite insatta. Om jag skulle flytta till kuwait är det för träning.
Mat = Ungefär samma pris som i Sverige, 50 spänn för en big mac meny, normal lunch strax under hundringen.
Lägenhet = Dyrt, svårt att hyra något för under 10000kr/månad. Köpelägenheter ligger på samma nivå som centrala Stockholm. För 5 mille kan du hitta en skaplig 2:a, dock är det som tidigare nämnts i tråden svårt för en utlänning att köpa nåt. Du måste söka dig utanför Kuwait City för att hitta lägenheter till detta pris, t.ex. förorten Mangaf. De flesta lägenheter är stora, det är tänkt att man skall bo där med en stor familj + piga/pigor.
Visa = Turistvisa giltigt 30 dagar får du alltid om du inte har några konstigheter i din bakgrund, t.ex. att du är från Irak.
Är du redo att prostituera dig så finns det många bög-shejker som gärna vill ha blonda västeuropeiska unga killar att leka med i sänghalmen. Eftersom homosexualitet är förbjudet så betalas denna typ av tjänst väldigt bra.
Alkohol är svårt att få tag i Kuwait, många utlänningar som vill ha alkohol kokar det själva. Ett alternativ är ta en weekendtrip till Bahrain där de har liberalare alkoholregler. Dock är det i princip omöjligt att ta med sig alkoholen in i Kuwait så det blir till att tömma flaskorna i Bahrain.
Såsom någon annan i tråden påpekade så skulle jag nog välja ett annat land om jag ville bo billigt några år och leva på sparpengar. Grekland bortanför turistområdena skulle jag nog ta om jag gillade varmt väder. Där kan du nog komma undan med att leva för halva kostnaden jämfört med Sverige.