2016-08-24, 01:19
Medlem
Ninjor1987s avatar
Ja, det här var något som just slog mig - naltrexon har ju bevisad effekt mot andra beroenden och används just nu i kombination med Bupropion som medel mot hetsätning (mysimba).

Eftersom det är en bevisat säker kombination och att det finns indikationer på att det har effekt på översexualitet också, så finner jag det logiskt att naltrexon bör förskrivas som tillägg för att avhjälpa Bupropion-inducerad hypersexualitet!

Särskilt om patienterna även är överviktiga samt kvinnliga (främst kvinnor som drabbas av hypersexualitet som bieffekt - män tycks få hyperaggression istället), då Mysimba ju är en aptitdämpande medicin också.

Ja, vad tror ni? Kan det vara en vettig kombination?

www.jpps.com.pk/article/compulsivemasterbationtreatedwithcombinednaltrexon eandmirtazapinecasereportandreview_2324.html

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12131605

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20196983

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11958364

www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(11)60846-X/fulltext?mobileUi=0

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT00467558
Citera
2016-08-24, 02:57
Medlem
My Simba påminner en Lillys kombination: fluxotien och zyprexa.
Citera
2016-08-24, 03:37
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
My Simba påminner en Lillys kombination: Fluoxetin och Zyprexa (olanzapin).

Va? Nu hänger jag inte med - är det en faktiskt saluförd kombination eller vad då? (som MySimba alltså)

Man kan ju tycka att dom är liknande på ytan i så fall, men den kombon ovan är ju tänkt som hungerdämpande främst, och jag antar att den du nämner är menad för antidepressiv effekt hos bipolära?

Du får förklara lite mer här...

Vad tycker du om idéen förresten? Att göra det till ett standardtrick? För att få bort den här bieffekten - kan ju vara ganska allvarlig i vissa fall - skapa mycket problem i dom drabbades samliv.
Citera
2016-08-26, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Va? Nu hänger jag inte med - är det en faktiskt saluförd kombination eller vad då? (som MySimba alltså)
http://www.viska.se/index.php/om-schizofreni/334-nyhet/lakemedel/119-kombinationen-zyprexa-och-fontex-patentsoekt

Jag vet inte hur långt de kom med planerna, det handlar ju om risk/reward.

Citat:
Man kan ju tycka att dom är liknande på ytan i så fall, men den kombon ovan är ju tänkt som hungerdämpande främst, och jag antar att den du nämner är menad för antidepressiv effekt hos bipolära?

Du får förklara lite mer här...
De försöker ju ta två piller och göra det till ett. Istälet för att man ska ta två piller tar man ett.
Poängen går mig lite förbi?

Citat:
Vad tycker du om idéen förresten? Att göra det till ett standardtrick? För att få bort den här bieffekten - kan ju vara ganska allvarlig i vissa fall - skapa mycket problem i dom drabbades samliv.
Jag tycker det är rätt fånigt när vi har två mediciner som kan kombineras och anpassas var för sig för patientens behov. Tycker det är lustigt att MySimba överhuvudtaget säljs.
Citera
2016-08-26, 06:43
Medlem
Sen är väl den stora problematiken att folk inte lever som de borde utifrån sin person.
Varje kvinna jag haft ngt allvarligt med vill BO IHOP.
Varför? Att bo ihop är kompromisser, många är inte bra på dessa.
Och jobbar du massor, ja, du bor ihop.
Blir du sjuk och är hemma, ja, då får båda skit, den sjuke får inte hjälp från myndigheter och den friske ska sköta jobb, hushåll och allt annat.

Klankulturen är tillbaka! Om du tänker efter är det ju så. Se nu på alla indragna assistanstimmar. Lämnade de ungen på kyrktrappen så hade det gått smidigt som en smootie. Nu räknar man inte med verkligheten. Men med alla kusingiften som ger ökade risker så...
Citera
2016-08-26, 10:03
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
http://www.viska.se/index.php/om-schizofreni/334-nyhet/lakemedel/119-kombinationen-zyprexa-och-fontex-patentsoekt

Jag vet inte hur långt de kom med planerna, det handlar ju om risk/reward.

De försöker ju ta två piller och göra det till ett. Istälet för att man ska ta två piller tar man ett.
Poängen går mig lite förbi?

Jag tycker det är rätt fånigt när vi har två mediciner som kan kombineras och anpassas var för sig för patientens behov. Tycker det är lustigt att MySimba överhuvudtaget säljs.

Ah, nu hänger jag med lite mer.
(Symbax heter kombon, och är godkänd i USA, hittar dock ingen info om att den finns i sverige)
https://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine/fluoxetine

Du har välan rätt att det är samma idé - att det finns vetenskapliga bevis på att vissa kombinationer helt enkelt är bättre än ämnena var för sig, i olika situationer.

Vitsen med det hela är så klart att patienterna blir friskare med mer än ett preparat - främst för att dom flesta psykiatriska sjukdomarna är väldigt komplexa - mer än en del av hjärnan som MÅSTE påverkas för att få ordning på signalerna i hjärnan.

Jag skulle gissa att det är nog faktiskt delvis en politisk anledning att dom här kombinationerna ibland klassas som egna mediciner - det legitimiserar utskrivningen som tidigare gjorts off-label eller med undantagsvis, även fast läkarna och forskarna VET att det fungerar bättre. Problemet är ju att det finns stigma runt psykofarmaka, och att många läkare är tränade att vara överdrivet försiktiga i sin förskrivning.

Nu är det däremot fritt fram att faktiskt skriva ut saker som FUNGERAR. Inte trams eller skit-tjafs längre.

MySimba skiljer sig en aning dock, i att det snarare är så att man verkligen tänkt till och testat såna här kombinationer i laboratoriet - Bupropion sänker aptiten för en del och likaså Naltrexon - genom att ta vara på båda egenskaperna så har man fått fram ett medel som angriper det komplexa problemet mer effektivt! = )

Du har dock en bra poäng att det nog mer effektivt att bara skriva ut dom här ämnena var för sig - men nu finns ju en mer legitimerad möjlighet att göra så - om ämnena redan finns som en medicin, så är det ju fritt fram att skriva ut dom var för sig också, och få RÄTT resultat på en gång! = ) Sparar tid och lidande för alla, att slippa behöva hålla på och prova HALVmesyrer.
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-08-26 kl. 10:06.
Citera
2016-08-26, 12:06
Medlem
Mysimba är godkänd i Sverige, men företaget har inte valt att sälja medicinen i Sverige. Finns det planer på det tro? Hur kan man få denna medicin under tiden den inte säljs i sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in