Citat:
Ursprungligen postat av
Syntocinon
http://www.viska.se/index.php/om-schizofreni/334-nyhet/lakemedel/119-kombinationen-zyprexa-och-fontex-patentsoekt
Jag vet inte hur långt de kom med planerna, det handlar ju om risk/reward.
De försöker ju ta två piller och göra det till ett. Istälet för att man ska ta två piller tar man ett.
Poängen går mig lite förbi?
Jag tycker det är rätt fånigt när vi har två mediciner som kan kombineras och anpassas var för sig för patientens behov. Tycker det är lustigt att MySimba överhuvudtaget säljs.
Ah, nu hänger jag med lite mer.
(Symbax heter kombon, och är godkänd i USA, hittar dock ingen info om att den finns i sverige)
https://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine/fluoxetine
Du har välan rätt att det är samma idé - att det finns vetenskapliga bevis på att vissa kombinationer helt enkelt är bättre än ämnena var för sig, i olika situationer.
Vitsen med det hela är så klart att patienterna blir friskare med mer än ett preparat - främst för att dom flesta psykiatriska sjukdomarna är väldigt komplexa - mer än en del av hjärnan som MÅSTE påverkas för att få ordning på signalerna i hjärnan.
Jag skulle gissa att det är nog faktiskt delvis en politisk anledning att dom här kombinationerna ibland klassas som egna mediciner - det legitimiserar utskrivningen som tidigare gjorts off-label eller med undantagsvis, även fast läkarna och forskarna VET att det fungerar bättre. Problemet är ju att det finns stigma runt psykofarmaka, och att många läkare är tränade att vara överdrivet försiktiga i sin förskrivning.
Nu är det däremot fritt fram att faktiskt skriva ut saker som FUNGERAR. Inte trams eller skit-tjafs längre.
MySimba skiljer sig en aning dock, i att det snarare är så att man verkligen tänkt till och testat såna här kombinationer i laboratoriet - Bupropion sänker aptiten för en del och likaså Naltrexon - genom att ta vara på båda egenskaperna så har man fått fram ett medel som angriper det komplexa problemet mer effektivt! = )
Du har dock en bra poäng att det nog mer effektivt att bara skriva ut dom här ämnena var för sig - men nu finns ju en mer legitimerad möjlighet att göra så - om ämnena redan finns som en medicin, så är det ju fritt fram att skriva ut dom var för sig också, och få RÄTT resultat på en gång! = ) Sparar tid och lidande för alla, att slippa behöva hålla på och prova HALVmesyrer.