• 1
  • 2
2016-08-23, 21:54
Medlem
flyer1s avatar
När rånargängen med nysvenskar kommer, eller inbördeskriget redan brytit ut, kanske man vill skaffa sig vapen. Men då kulvapen kräver licens, kan en kraftig pilbåge vara ett alternativ.
Vad jag läst mig till har en modern compoundbåge men uppdragskraft 50-70 pound en utgångshastighet på 100m/s och en anslagsenergi på ca 100 joule, medan ett jaktgevär ligger på runt 3000 joule.

Men ändå är pilbågen nog för att fälla storvilt och tom skjuta genom en skottsäker väst om den är av dem mjuka typen. Pilen har nämligen en skärande ägg som skär sig igenom, därför krävs lägre anslagsenergi. Det finns speciella mjuka skyddsvästar med ett visst skydd mot stickande/skärande våld, men de flesta västar har inte detta skydd !

Egentligen ganska otroligt du kan köpa en pilbåge utan licens, som kan döda poliser eller kriminella med skyddsväst. Pricksäkerheten är dålig över 50m, samt en träff försätter inte motståndarn ur stridbart skick genast, då skadan huvudsakligen ger en förblödning.
Vilt springer ofta en kortare sträcka innan de faller tex.

Jag har köpt en båge för 1500kr, stelth hunter från hobbex med ställbar uppdragskraft 50-75 pound, som jag skruvat ner till 50 pound men ändå skjuter den spetsiga övningspilar utan skärande egg som tränger ner i en hård gräsmatta ca 15cm, vid en 30 grader skjutvinkel. Gissar de skulle gå igenom en kropp utan problem.

Jag bedömmer att man kan skjuta ca 7-10 riktade pilar i minuten som alla träffar på 30m håll.

Synpunkter ?
Citera
2016-08-23, 21:57
Medlem
Attunes avatar
Riktigt farlig, vet man vad man håller på med så är det inte så kul för måltavlan i fråga.
Citera
2016-08-23, 21:57
Medlem
den är väldigt farlig,

köp lite broadheads till den på ebay,
Citera
2016-08-23, 22:03
Medlem
Skaffa hellre jaktlicens och några fina bössor typ en browning bar match och nått halvauto hagel av nått slag, alternativt ett pumphagel. Det duger gott till självförsvar. Kom dock ihåg att du bor i Sverige så vare sig du skjuter blatten med pilbåge eller gevär så lär du åka dit ordentligt för det.

En pilbåge kommer du inte långt med ifall du missar första pilen eller om blattarna är fler än dig
Jag har utformat 3 av mina fyra vapen i min vapengarderob för självförsvar som primära syfte och sedan har jag ett riktigt fint gevär för jakt.
Citera
2016-08-23, 22:05
Medlem
franges avatar
Även om en pilbåge känns minst sagt out of date - så ska man inte underskatta det faktum att pilbågar har använts av människan i över 50.000 år med stor framgång till att döda både djur och andra människor med.

Och med modern teknik implementerad, som i en compoundbåge och med kolfiberpilar till, så blir den ju knappast mindre dödlig, direkt. Köper du dessutom lite mer spännande pilspetsar så kan du orsaka riktigt otäcka skador på den/det du träffar.
https://assets.bowhunting.com/wp-con...rbon_0309A.jpg
http://cdn1.bigcommerce.com/server48...0.1280.jpg?c=2
http://i.ebayimg.com/images/g/LjAAAO...QjZ/s-l400.jpg
Citera
2016-08-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
När rånargängen med nysvenskar kommer, eller inbördeskriget redan brytit ut, kanske man vill skaffa sig vapen. Men då kulvapen kräver licens, kan en kraftig pilbåge vara ett alternativ.
Vad jag läst mig till har en modern compoundbåge men uppdragskraft 50-70 pound en utgångshastighet på 100m/s och en anslagsenergi på ca 100 joule, medan ett jaktgevär ligger på runt 3000 joule.

Men ändå är pilbågen nog för att fälla storvilt och tom skjuta genom en skottsäker väst om den är av dem mjuka typen. Pilen har nämligen en skärande ägg som skär sig igenom, därför krävs lägre anslagsenergi. Det finns speciella mjuka skyddsvästar med ett visst skydd mot stickande/skärande våld, men de flesta västar har inte detta skydd !

Egentligen ganska otroligt du kan köpa en pilbåge utan licens, som kan döda poliser eller kriminella med skyddsväst. Pricksäkerheten är dålig över 50m, samt en träff försätter inte motståndarn ur stridbart skick genast, då skadan huvudsakligen ger en förblödning.
Vilt springer ofta en kortare sträcka innan de faller tex.

Jag har köpt en båge för 1500kr, stelth hunter från hobbex med ställbar uppdragskraft 50-75 pound, som jag skruvat ner till 50 pound men ändå skjuter den spetsiga övningspilar utan skärande egg som tränger ner i en hård gräsmatta ca 15cm, vid en 30 grader skjutvinkel. Gissar de skulle gå igenom en kropp utan problem.

Jag bedömmer att man kan skjuta ca 7-10 riktade pilar i minuten som alla träffar på 30m håll.

Synpunkter ?

Intressant.

Att armborst kräver licens men inte pilbåge beror på att pilbåge kräver mycket större skicklighet och att armborstet som regel har mycket större anslagskraft.

Är inte armborst intressantare?

Det är väl bara att testa pilbågen på metall, plank, döda djur så får du veta hur effektiv den är?

Hur ser du på närstrid då?

Vad föredrar du där?

Lycka till med preppingen.

Citera
2016-08-23, 22:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
(FB) 22-åring mördade sin chef med pilbåge, Seskarö, juli 1995

Här har du lite läsning om ett mordfall där en compoundbåge användes.

Jag vet en man som har jagat en del med pilbåge i USA.

Han menade att pilbåge är ett MER humant jaktvapen än kula/hagel. Han förklarade sin ståndpunkt enligt följande:

-Om man träffar på ett bra sätt skär jaktspetsen upp så många kapillärer i köttet att djuret förblöder och dör snabbare än av en kula.

-Om man missar och får en snedträff får det lilla såret så fina sårkanter att djuret kan klara sig.

En bonus är att det blir liten köttförstöring vid jakt.

Jag tänker att det första stycket, med kapillärerna är mest intressant för dig.
Citera
2016-08-23, 22:55
Medlem
flyer1s avatar
Jag tänker inte jaga med bågen, djuren har inte gjort mig nått ont. Men blir det matbrist så skulle jag inte tveka.
Tror det är mer humant jaga med kulvapen då det oftas dödar direkt pga chockverkan.
Bågen skulle väl bara vara som ett tänkt självförsvar som får ev angripare att backa då de ser jag kan försvara mig. Det är ju inge idealt förvarsvapen, men bättre än ingenting. En rånare kan ju alltid backa och försöka hitta nått obeväpnat offer den dagen samhället har brakat samman.

Bågskytte är kanske en form av prepping, inget jag behöver idag, men kanske imorgon ?
Har dock tillgång till vapen och ammo, men det vill ju polisen kunna ta ifrån oss medborgare.
I USA har man ju detta i grundlagen, men även där vill makthavarna ändra på det för att kunna undvika att folket gör revolution då de inser de blivit rånade av banker och makthavare, som lever i en hemlig symbios, där de hjälper varandra på folkets bekostnad..
Citera
2016-08-23, 22:59
Medlem
Citat:
Jag tänker inte jaga med bågen, djuren har inte gjort mig nått ont. Men blir det matbrist så skulle jag inte tveka.
Tror det är mer humant jaga med kulvapen då det oftas dödar direkt pga chockverkan.
Bågen skulle väl bara vara som ett tänkt självförsvar som får ev angripare att backa då de ser jag kan försvara mig. Det är ju inge idealt förvarsvapen, men bättre än ingenting. En rånare kan ju alltid backa och försöka hitta nått obeväpnat offer den dagen samhället har brakat samman.

Bågskytte är kanske en form av prepping, inget jag behöver idag, men kanske imorgon ?
Har dock tillgång till vapen och ammo, men det vill ju polisen kunna ta ifrån oss medborgare.
I USA har man ju detta i grundlagen, men även där vill makthavarna ändra på det för att kunna undvika att folket gör revolution då de inser de blivit rånade av banker och makthavare, som lever i en hemlig symbios, där de hjälper varandra på folkets bekostnad..

Närstrid då?

Ideér?
Citera
2016-08-23, 23:12
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolmgerKnutsson
Närstrid då?

Ideér?

Inte fan tänker jag strida i nån form alls. Pilbågen skulle ju vara för att hålla dem ifrån mig.
Kom inte närmare, för isåfall skjuter jag !
Men om den dagen kommer då bågen behövs har man säkert fixat något för närförsvar, typ sköld och svärd. Om fler springer runt med sköldar , borde en järnklump i ändan på en pinne och kedja vara bättre. Vet inte vad de kallas , men har för mig de var vad hunnerna använde för att besegra rommarnas sköldmurar.

Har ni inga synpunkter om att bågarna är licensfria ? Är det rimmligt ?
Ska våra poliser behöva frukta pilbågar ? När de blir populära i Rosengård, lär de väl förbjudas !
Citera
2016-08-24, 00:10
Medlem
Citat:
Inte fan tänker jag strida i nån form alls. Pilbågen skulle ju vara för att hålla dem ifrån mig.
Kom inte närmare, för isåfall skjuter jag !
Men om den dagen kommer då bågen behövs har man säkert fixat något för närförsvar, typ sköld och svärd. Om fler springer runt med sköldar , borde en järnklump i ändan på en pinne och kedja vara bättre. Vet inte vad de kallas , men har för mig de var vad hunnerna använde för att besegra rommarnas sköldmurar.

Har ni inga synpunkter om att bågarna är licensfria ? Är det rimmligt ?
Ska våra poliser behöva frukta pilbågar ? När de blir populära i Rosengård, lär de väl förbjudas !

Har inga synpunkter på att de är licensfria. De är inte praktiska att använda för kriminell verksamhet vilket också är orsaken till att de aldrig används. Polisen behöver inte frukta pilbågar för de kommer aldrig bli populära bland kriminella.
De är otympliga, går inte gömma, kräver mycket träning för att användas bra, har väldigt låg eldhastighet.
Citera
2016-08-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
....
Jag vet en man som har jagat en del med pilbåge i USA.

Han menade att pilbåge är ett MER humant jaktvapen än kula/hagel. Han förklarade sin ståndpunkt enligt följande:

-Om man träffar på ett bra sätt skär jaktspetsen upp så många kapillärer i köttet att djuret förblöder och dör snabbare än av en kula.

-Om man missar och får en snedträff får det lilla såret så fina sårkanter att djuret kan klara sig.

En bonus är att det blir liten köttförstöring vid jakt.
...
Skulle nog kalla det där mer självrättfärdigande mer än fakta. Visst man kan få en snedträff med en knallpåk också men med den 10-farligt högre energin så har man mycket större chans att klara skottet ändå.
Sårkanterna är nog minsta problemet om man jämför med inre blödningar och infektion då jag antar att han inte desinficerar pilen och ingångshålet innan skott

Angående köttförstöring så försöker man ju skjuta där man inte skall äta men pilen borde ha fördel där.

En rejäl fördel är dock ljudnivån, avlivar man ett par talibaner med båge behöver ju grannen inget veta

kombinerar man det med en kniv för närstrid så kan man nog klara sig rätt bra om det inte är för många förövare eller om man sett till att ha en bra skjutbana de måste ta sig igenom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in