Citat:
Ursprungligen postat av
storbolmarn
nånting sånt här skulle jag också påstå.
har aldrig hört talas om det förut.
om jag satt framför pc'n i ett mörkt rum med bara skärmen som lyser, under några dagars påverkan av amfetamin så skulle det inträda en och annan synvilla i ögonvrån lite titt som tätt, med lite tur kanske det dyker upp någon skuggmänniska.
Det jag själv brukar börja uppleva (klart starkast efter minst en sömnlös natt eller i alla fall några dagars användande i sträck med mindre sömn än vad man brukar få) är att särskilt när det börjar bli lite dunkelt så kan det se ut som att skuggor i fönstret rör på sig och att mörka objekt ser ut som att de sväller/växer. Synvillor som att saker rör på sig (t ex att en dörr svajar lite eller att det ser ut som att saker på väggarna rör sig utåt eller åt sidan liksom hör också till ofta, men inte i periferin utan när jag tittar på dem.
I perifering är det vanligt med att skuggor eller "ljussken" börjar dyka upp, men det finns inget där när man vänder på huvudet. Naturligtvis kan man kanske tolka det som att det är någon (ifall det är en skugga) som hastigt gömmer sig men jag kan inte påstå att det egentligen ser ut som en människa.
Det är därför jag undrar vad andra egentligen menar med "skuggfolk".