2016-08-22, 21:11
Avslutad
Hej,

Har en S60 D2 MY12 som har problem med fukt i kupén. Köpte bilen för en vecka sen så vet inte om problemet kommit nu eller varit där innan.

Har provat med torrboll men den verkar inte funka, tygmattan och inredningen är torr och inga läckage från ex värmepaket kan hittas.

Bilen kan bli immig/fuktig på insidan av rutorna även på dagen i 25 graders värme men det försvinner på 1-2min när man drar igång bilen och fläkten.

Någon som vet vad det kan vara, eller haft liknande problem? Funderar på om det kan vara avluftningen till kupén som är igensatt men kan inte hitta vart den sitter på denna modellen?

Ska prova kupévärmare i ett par timmar men tror inte det är där problemet sitter, bilen får en bastukänsla efter några timmar parkerad, blir instängt och fuktig miljö i bilen.

AC och allting funkar som det ska när bilen är igång så problemet uppstår bara när den står parkerad..

Mvh
Citera
2016-08-22, 21:34
Bannlyst
Känns någon matta fuktig? Om inte kan det mycket väl vara läckage i värmepaketet. Drar den kylvatten?
Citera
2016-08-22, 21:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Vilken generation är detta? Nej jag har inte koll när den nya generationen kom.
Men detta råkade jag med ut för med generation N o då var lösningen att koppla ur återcirkulationen av luften.
Kanske inte är det felet. Men jävligt billig lösning om det funkar
Citera
2016-08-22, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Känns någon matta fuktig? Om inte kan det mycket väl vara läckage i värmepaketet. Drar den kylvatten?

Nej, ingen fukt under någon matta öht. Känns ju som om att värmepaketet borde vara helt då allt är torrt och bilen endast är fyra år gammal.. Inte märkt att den drar kylarvatten men har bara kört omkring 20mil sen jag köpte den

Mvh
Citera
2016-08-22, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vilken generation är detta? Nej jag har inte koll när den nya generationen kom.
Men detta råkade jag med ut för med generation N o då var lösningen att koppla ur återcirkulationen av luften.
Kanske inte är det felet. Men jävligt billig lösning om det funkar

P3 plattform om jag förstår det hela rätt, gen2

http://1.bp.blogspot.com/_k4YvZxWavLQ/TUD2lfMluII/AAAAAAAACQ4/rYKhd_wQ7Kw/s1600/Volvo%2BS60%2BT5.jpg

Just nu står den i vanliga läget, alltså att den tar luft utifrån. Inte provat och ändra till återcirkulerande

Mvh
Citera
2016-08-22, 21:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusLille
P3 plattform om jag förstår det hela rätt

http://1.bp.blogspot.com/_k4YvZxWavLQ/TUD2lfMluII/AAAAAAAACQ4/rYKhd_wQ7Kw/s1600/Volvo%2BS60%2BT5.jpg

Just nu står den i vanliga läget, alltså att den tar luft utifrån. Inte provat och ändra till återcirkulerande

Mvh
Prova inte heller. Det är om man kör återcirkulation man kan råka ut för ditt problem. Så det är uteslutet.
Citera
2016-08-22, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusLille
Nej, ingen fukt under någon matta öht. Känns ju som om att värmepaketet borde vara helt då allt är torrt och bilen endast är fyra år gammal.. Inte märkt att den drar kylarvatten men har bara kört omkring 20mil sen jag köpte den

Mvh

Haft flera bilar med samma problem. Allt torrt och kylvattnet försvinner mycket långsamt. Det brukar kännas viss doft av kylvattenånga, hur jag nu skall förklara den lukten.
Citera
2016-08-22, 21:52
Medlem
PlutoJs avatar
Fuktigt ute? Regnigt kanske? Senaste veckorna har ju inte varit högsommarväder direkt.

Kolla inställningarna till klimatanläggningen! Står den i "eco"-läge? Då kör den A/C-kompressorn så lite som bara möjligt för att få ner förbrukningen. Gå in i bilens menyer och se till att klimatanläggningen är i "auto"-läge. Återkom senare när du testat.
Citera
2016-08-22, 21:54
Avslutad
Ingen som sitter på något tjusigt program med sprängskisser för såhär pass nya bilar så man kan se vart avluftningen till kupén sitter? För borde ju vara nån form av friskluft in
Citera
2016-08-22, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Haft flera bilar med samma problem. Allt torrt och kylvattnet försvinner mycket långsamt. Det brukar kännas viss doft av kylvattenånga, hur jag nu skall förklara den lukten.

Sprängde paketet i min gamla golf så vet vilken doft du menar men tycker mig inte kunna känna den doften i denna

Har mycket svårt och tänka mig att paketet packar ihop efter 4 år och 14k mil, men visst man vet aldrig
Citera
2016-08-22, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Fuktigt ute? Regnigt kanske? Senaste veckorna har ju inte varit högsommarväder direkt.

Kolla inställningarna till klimatanläggningen! Står den i "eco"-läge? Då kör den A/C-kompressorn så lite som bara möjligt för att få ner förbrukningen. Gå in i bilens menyer och se till att klimatanläggningen är i "auto"-läge. Återkom senare när du testat.

Nej inte varit skitbra väder på sistonde, men idag hade vi 25-26 grader på dagen och likt förbannat var den immig på insidan kl 18-19 på kvällen och "fuktig" inuti

Ska kolla det tipset men tror den står i auto, kanske kan öka den på något sätt. Tack för tipset iaf
Citera
2016-08-22, 22:04
Bannlyst
Kanske är några som går dit och knullar med ångutveckling i bilen när den står parkerad utan övervakning?

Mer rimligt är att det trots allt finns fukt någonstans, känn överallt. så långt du når under . Också testat torrbollar men det hjälper inte tyvärr.

Kör du med ACn? Gör det, den avfuktar.

Kör ned rutorna så mycket du vågar när du lämnar bilen parkerad så bör det mesta försvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in