2016-08-22, 22:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusLille
Sprängde paketet i min gamla golf så vet vilken doft du menar men tycker mig inte kunna känna den doften i denna

Har mycket svårt och tänka mig att paketet packar ihop efter 4 år och 14k mil, men visst man vet aldrig
Jag gillar billiga lösningar. Kupéfilter som aldrig är bytt skulle även det täppa till. Att värmepaketet läcker är långsökt på en så ny bil, även om det kan hända.
Citera
2016-08-22, 22:52
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vilken generation är detta? Nej jag har inte koll när den nya generationen kom.
Men detta råkade jag med ut för med generation N o då var lösningen att koppla ur återcirkulationen av luften.
Kanske inte är det felet. Men jävligt billig lösning om det funkar
Återcirkulationen är ju inte inkopplad in om inte du som förare kopplar in den och gör man det går den ur igen om man trycker på knappen Auto.

Är inte bekant med något Eco-läge som någon nämnde men som sagt, trycker man på knappen auto så tar systemet över all kontroll. Återcirkulation kopplas ur och ev. luftkvalitetssystem kopplas på, kompressorn slås på om den varit av m.m.

Citat:
Jag gillar billiga lösningar. Kupéfilter som aldrig är bytt skulle även det täppa till. Att värmepaketet läcker är långsökt på en så ny bil, även om det kan hända.
Kupéfiltret är ett intervalltillägg tror jag, dvs det byts vid service om inte någon snåljåp till tidigare ägare valt bort det. Har bilen servicehistorik på en aukt verkstad eller om du, TS, har servicehistoriken i pappersform så står det om kupéfiltret är bytt. Ingen aning om det kan vara det som spökar dock.
Citera
2016-08-22, 22:52
Avslutad
Citat:

Rev bort kupéfiltret igår och det såg nytt och fint ut, enligt serviceboken byttes det för 2-3k mil sedan
Citera
2016-08-22, 22:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Nej inte varit skitbra väder på sistonde, men idag hade vi 25-26 grader på dagen och likt förbannat var den immig på insidan kl 18-19 på kvällen och "fuktig" inuti

Ska kolla det tipset men tror den står i auto, kanske kan öka den på något sätt. Tack för tipset iaf

Luften är ganska fuktig när vi kommit in så pass långt i augusti. 25-26 grader och fuktig luft, vad händer i ett slutet utrymme när temperaturen faller kraftigt på kvällen?

Precis...fukten faller ut som imma på insidan av bilen.

Dessutom är det inte alls omöjligt att du har en liten fuktläcka i värmepaketet. Det behövs inte mycket vätska för att det skall bildas ganska rejäl imma.
Citera
2016-08-22, 22:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Rev bort kupéfiltret igår och det såg nytt och fint ut, enligt serviceboken byttes det för 2-3k mil sedan
Nu harjag slut på billiga idéer.
Citera
2016-08-22, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Luften är ganska fuktig när vi kommit in så pass långt i augusti. 25-26 grader och fuktig luft, vad händer i ett slutet utrymme när temperaturen faller kraftigt på kvällen?

Precis...fukten faller ut som imma på insidan av bilen

Ja det är sant att det är en fuktig årstid nu. Har dock V70 -12 på jobbet och inga av dessa 2-3 bilar upplevs som lika immiga och "svettiga" () inuti.

Men ska kolla igenom lite ordentligt, kolla ecoläget och ställa in en kupévärmare över natten.

Nackdelen är att värmepaketet sitter så oåtkomligt att man inte kan kolla om det läcker, man får väl helt enkelt hålla koll på mattorna efter vätska och behållaren om det minskar
Citera
2016-08-22, 23:08
Medlem
PlutoJs avatar
Eco-läge finns inte i alla varianter, men i D2/Driv-e med start/stopp ska det finnas.
Citera
2016-08-22, 23:09
Medlem
svartabaronens avatar
Kolla hur kupéfiltret ser ut.
Citera
2016-08-22, 23:19
Medlem
PlutoJs avatar
Här finns lite info om eco-läget. För V40, men principen är samma.
Vet dock inte säkert om din bil har det, men kostar ju inget att kolla.

http://support.volvocars.com/uk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y556&my=2016&sw=15w46&article=fca1c acd4f219b9cc0a801e8004f9bd5

Edit:
Lite.mer här.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=104469&st=0&sk=t&sd=a
Senast redigerad av PlutoJ 2016-08-22 kl. 23:22.
Citera
2016-08-22, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Här finns lite info om eco-läget. För V40, men principen är samma.
Vet dock inte säkert om din bil har det, men kostar ju inget att kolla.

http://support.volvocars.com/uk/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y556&my=2016&sw=15w46&article=fca1c acd4f219b9cc0a801e8004f9bd5

Ska kolla upp det där, prova stänga av DRIVe läget på den och se om kupén känns bättre, kolla över i datorn med. Jävla pill för att spara några få droppar diesel
Citera
2016-08-22, 23:37
Medlem
svartabaronens avatar
Hur du hittar kupéfiltret,ser krångligare ut än vad det är.

https://s9.postimg.org/c0m1db3q7/image.jpg
https://s9.postimg.org/9kotd7b1b/image.jpg
Citera
2016-08-23, 06:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Fuktigt ute? Regnigt kanske? Senaste veckorna har ju inte varit högsommarväder direkt.

Kolla inställningarna till klimatanläggningen! Står den i "eco"-läge? Då kör den A/C-kompressorn så lite som bara möjligt för att få ner förbrukningen. Gå in i bilens menyer och se till att klimatanläggningen är i "auto"-läge. Återkom senare när du testat.

Kollade nu och den stod i läge "normal" satte över den till "hög" och bockade i Återcirkulationstimer som enligt världens minst lästa bok (instruktionsboken) kan motverka imma och dålig luft i kupén. Får se om det hjälper. Nu på morgonen var det inga problem inne i bilen med 10 grader och regn ute. Men ska se om detta motverkar problemet annars ska jag prova slå av DRIVe när jag kör då den påverkar kliman också

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in