• 1
  • 2
2016-08-21, 16:47
Medlem
elbels avatar
Bor på första våningen

Beställde en film från ebay men man ser om man håller upp mot lampan

Då kom jag på att det borde finns "one way" spegelfilm, men de flesta påstår det

Jag vill kunna ha tänt på natten utan att man ser in, är det möjligt?
Citera
2016-08-21, 16:56
Medlem
Stoegers avatar
Nej, det går inte med någon dylik film, svart rullgardin är nog det bästa för insynsskydd på natten.
Citera
2016-08-21, 17:22
Medlem
mm precis, svart rullgardin.
men jag skulle nog även haft persienner och vanliga gardiner om jag bodde på markplan, brrr fy faen.

Tjocka filtar/täcken fungerar också.
Citera
2016-08-21, 18:25
Medlem
elbels avatar
Ger nog upp

"NIGHT TIME Privacy One Way film. Place lighting in the garden and point the lights back toward the treated glass (ensure the lighting is brighter than that of the inside lighting). Place lighting above the window frame/s of treated glass and point/angle the lights back on to the treated glass. *You will need to test for your required specification/s bulb wattage to achieve the best performance of one way film/s."
Citera
2016-08-21, 18:54
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ger nog upp

Jo, det är nog klokt:
Citat:
I envägsspeglarna kan man förstärka reflexen med ett mycket tunt aluminiumskikt, men ljuset går lika lätt genom glaset från båda hållen. Om det inte vore så kunde man sätta en envägsspegel mellan två lika upplysta rum och få ljus (fotoner) att spontant strömma från ena rummet till det andra trots att rummen ursprungligen är i termisk jämvikt. Det skulle strida mot termodynamikens andra huvudsats.

Ett alternativ är att blockera fönstren helt, och sätta upp videokameror som sedan visas på skärmar...
Citera
2016-08-21, 20:15
Medlem
321js avatar
http://www.solfilmer.se/silver-80-sr...7f07805f18d249

http://www.mdpsupplies.se/onewaymirror.asp
Senast redigerad av 321j 2016-08-21 kl. 20:21.
Citera
2016-08-23, 21:41
Medlem
tigerrakets avatar
Men herregud. Båda filmerna som du länkar till står det ju klart och tydligt att allt bygger på att det är ljusare på ena sidan istället för andra.

Det finns inga envägs-filmer där det kan vara effektivt på natten.

Det är därför det alltid är mörkt i kontrollrummen hos polisen och liknande. Tänder du lampan där inne så ser man rakt in.
Citera
2016-08-24, 10:41
Medlem
321js avatar
Jag hade inte länkat om "det hade stått klart och tydligt", men tack för att du uppfattade informationen på rätt sätt.
Citera
2018-04-04, 23:22
Medlem
hur ser det ut idag, finns det spegelfilm som funkar även på natten och som man kan köpa i sverige ? jag skulle verkligen vilja komma igång med det snarast möjligt då folk bara glor och man går miste om fin utsikt annars:P inte för och nämna att datorskärm även syns vid sidan av vilket man helst vill slippa.
Citera
2018-04-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
hur ser det ut idag, finns det spegelfilm som funkar även på natten och som man kan köpa i sverige ? jag skulle verkligen vilja komma igång med det snarast möjligt då folk bara glor och man går miste om fin utsikt annars:P inte för och nämna att datorskärm även syns vid sidan av vilket man helst vill slippa.

Läs gärna inlägg 5 i tråden. Termodynamikens andra huvudsats gäller fortfarande :-)
Citera
2018-04-07, 23:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-

Använd gardiner är mitt tips. Tunna spetsliknande gardiner över de vanliga. Man ser ut men det syns mindre in. Sett det ofta i Ryssland och börjat använda det själv. Nattetid kan man dra för helt.
Citera
2018-04-15, 11:21
Medlem
Jag kommer köra på spegelfilm tills det blir mörkt helt enkelt sen så får man stänga persiennerna, vill verkligen njuta av utsikten
Vilka ska man satsa på som har bra kvalitet och som kommer hålla ett par år...?
Har hittat denna från amazon men vet inte om det blir värt det för ett par fönster till och börja med, https://www.amazon.com/Window-Daytim...2%3A2661618011
Vilka priser är rimliga om man testar det här för första gång samt för dubbla glas fönster 60cm x 110cm i en vanlig bottenvåning lägenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in