2016-08-21, 16:12
Medlem
Jag har ett dåligt avtalslån på 150k. Vill kvitta det så fort som möjligt men har inte råd, om jag skulle betala av 50% av lånet ala 75k så antar jag att min månadskostnad för lånet i princip halveras ganska exakt eftersom avbetalningsplanen är densamma men lånet halvt.

Om jag för hela lånet betalar ca 2500:- i månaden blir det ungefär 1250:- istället. Min fråga är då, kommer varje krona ovanför månadsbeloppet som jag betalar in gå som direktamortering på lånet? Alltså om jag fortsätter betala 2500:- kommer då de 1250:- utöver skära ner direkt på lånesumman?
Citera
2016-08-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaTankar
Jag har ett dåligt avtalslån på 150k. Vill kvitta det så fort som möjligt men har inte råd, om jag skulle betala av 50% av lånet ala 75k så antar jag att min månadskostnad för lånet i princip halveras ganska exakt eftersom avbetalningsplanen är densamma men lånet halvt.

Om jag för hela lånet betalar ca 2500:- i månaden blir det ungefär 1250:- istället. Min fråga är då, kommer varje krona ovanför månadsbeloppet som jag betalar in gå som direktamortering på lånet? Alltså om jag fortsätter betala 2500:- kommer då de 1250:- utöver skära ner direkt på lånesumman?

Det kan nog skilja sig beroende på vart du har ditt lån. Men troligtvis så ändras din månadskostnad om ditt totala lånebelopp ändras, då det vanligtvis är så att man baserar månadskostnaden på totalbeloppet. Kontakta din långivare och fråga!
Citera
2016-08-22, 10:03
Medlem
Du måste fråga banken du lånat av, för antingen så drar dom ner på återbetalningstiden och beloppet detsamma eller så sänks din månadskostnad.
Citera
2016-08-22, 12:43
Medlem
Citat:

Ja det bör vara fri amorteringsrätt så att du kan amortera mer när räntekostnaden gått ner.
Har din inkomst och/eller utgifter för boende förändrats sen du tog lånet?
Om de förändrats till det bättre är det smart att jämföra om du kan få bättre ränta. Du kan använda låneförmedlare som t ex advisa.se så får du det gjort snabbt, enkelt och gratis (med endast 1 kreditupplysning).. Lendo mfl. finns även..
Citera
2016-08-23, 09:54
Medlem
bytnamns avatar
Citat:

Vad är det för typ utav lån du har? Utgår ifrån att det är ett vanligt blancolån?

Anser du att du har en förhög ränta i dagsläget rekommenderar jag att du tar kontakt med en låneförmedlare. för att sänka räntan, betalar du av dina 75k direkt som amortering, sedan har du 75 kvar.. går enkelt att räkna ut via: http://www.konsumenternas.se/lana/ol...lan/lanekalkyl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in