2017-01-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-R-N-S-T
Varit ute i verkligheten på sistone?

Ja frågan är om du har det sedan 50-talet. Jag har inte sagt att det inte finns vare sig flyktingar, papperslösa gatubarn eller problem runt dom men "smuts och fördärv" har funnit i centrala stan i alla fall dom senaste 30åren. Narkotikaförsäljning vid Sergelestorg i princip sedan det byggdes. Överklassen och politiker (och även medelklassen och många från arbetarklassen) har suttit och ätit inte bara vid EN restaurang lördagskvällar i minst lika många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om du är så intresserad kan du väl åka in en kväll

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
jag kan också intyga att det TS säger stämmer.

Jag har inte sagt att jag inte håller med, jag bad bara om mer information för att ta ställning till om jag kan göra det.

Men du som då intygar att det ts stämmer kanske kan förklara vad "smuts och fördärv" innebär mer i detalj. Är det skadegörelse och nedskräpning som åsyftas och i så fall i vilken form och hur är kopplingen till just afghaner?

Att det rör sig många vad man kan förmoda är ensamkommande flyktingar i stan och att dom har nyare kläder kan jag också intyga. Men det är väl ingen nyhet och ens något att diskutera, det är väl vare sig kriminellt eller smutsigt att bara gå omkring på stan?

Vad exakt är det dom gör som du håller med om?

Kan du utveckla vad "överallt innebär" och också specificera antalet något bättre?

Att det sker narkotikaförsäljning öppet på sergelstorg vet väl varenda svensk mellan 5 och 95år hur är kopplingen här och vad är det du specifikt syftar på när du håller med?

Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Besökte centrala Stockholm nu ikväll, jag bevittnade smuts och fördärv. Överallt såg jag ensamkommande ungdomar, afghaner med dyra märkeskläder(förmodligen fejk), såg öppet narkotika försäljning och mycket mer. Ett stenkast därifrån satt överklassen och politiker i en dyr restaurang.

Har ni också bevittnat det? Varför gillar makthavarna detta?

Som sagt utveckla gärna kopplingen till Afghaner, mer i detalj, just nu beskriver du bara en helt vanlig lördags kväll i city som den sett ut både före och efter invasionen av främmande element.
Senast redigerad av rotebro-conny 2017-01-29 kl. 12:12.
2017-01-29, 12:09
Medlem
Tvekar att skriva i en tråd som antagligen hamnar i papperskorgen, men OK då.

Det här är bara en del i en långsam process som jag vill kalla detroitisering. Den kommer nog att accelerera den dag vi får en ekonomisk kris i landet, troligen pga en sprucken bostadsbubbla.

Så länge jag kan minnas har Stockholms City haft en märkbar andel av vinddrivna existenser. Tidigare var det väl mest horsepundare och finska alkisar, samt även ungdomar på glid som ville se liv och rörelse i centrum och komma ifrån förorternas tristess.

Idag har numerären av detta, och jag citerar TS, "smuts", ökat i antal. Vi har idag horder av unga, rastlösa, sprängkåta gossar, som dras till centrum som en magnet. I prången runt Plattan och T-centralen finns alla möjligheter att skaffa knark och sprit, komma i kontakt med trasiga luder, råna en full svenne, eller att snatta från butiker, och att omsätta stöldgodset till piller man blir "kul" av.

Den politiskt korrekte i mig kanske kan kalla det för en "påtaglig ökad socioekonomisk misär", men skit samma i orsakerna, det viktiga är att det här är en irreversibel process. City ska dö, och någon gång måste det ta fart. Det är nu det sker.

Jag tror att området från Centralen i väst till Stureplan och Kungsan i öst, och regeringskvarteren i syd till Hötorget i norr, sakta är på väg att få ge vika för en detroitisering. Kommersiell verksamhet, bättre nöjesetablissemang samt bostäder kommer att mer eller mindre försvinna till förmån för en anrikning av kriminellt "smuts" som TS kallar det.
2017-01-29, 12:18
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Afgan är oftast hårt sprayad i håret, smala i ansiktet, med häftig frisyr till av allt hårmedel.
Många är välklippta och tuffa frisyrer.
Smärt i kroppen. Många ligger rätt lågt just nu i beteendet som jag sett.

Pakistanier kan ser ut hur som helst.
Dom har ofta ärrad hy i ansiktet också precis som efter svår tonårsakne.
2017-01-29, 12:30
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Pakis är betydligt mörkare, ser lite ut som en mix av indie/turk.
Hazarer är ljusare, och de flesta ser ut att vara med i ett asiatiskt pojkband. Dvs det är något feminint över dessa skäggbarn.

Ja men hazarer är bara en liten folkgrupp i afghanistan. Finns ju många fler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic...in_Afghanistan
2017-01-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
City ska dö, och någon gång måste det ta fart. Det är nu det sker.

Jag tror att området från Centralen i väst till Stureplan och Kungsan i öst, och regeringskvarteren i syd till Hötorget i norr, sakta är på väg att få ge vika för en detroitisering. Kommersiell verksamhet, bättre nöjesetablissemang samt bostäder kommer att mer eller mindre försvinna till förmån för en anrikning av kriminellt "smuts" som TS kallar det.

Vadå ska dö? Sergelstorg och omgivningarna runt klara kvarteren är redan absolut stendöda och varit så länge vid den här tiden på året.

En gråkall januari kväll när kontorspersonalen gått hem/inte jobbar och butikerna stängt är och har det alltid varit stendött. Det är mer stendött där än i vilken förort som helst.

Dom enda jag vet som fått det ohyggligt mycket jävligare senaste tiden i den dom här kvarteren, av allt kringstrykande folk från jordens alla hörn, är dom gatuprostituerade men även det är ju 80% ett importproblem och dom kvarvarande 20% till svenska människospillror är knappast något som SD eller deras väljarbas ser som en högprioriterad grupp att värna.

På dagtid och under sommarhalvåret är civiliserat folk fortfarande som vanligt i kraftig majoritet.

Det bor inga människor där, som kan flytta. Förr bodde 9000 personer i klara-kvarteren nu under 900 och då inte där flyktingkoncentrationen är som högst. Det är ingen av dom som direkt har låtit barnen gå ut och leka på trottoaren, tidigare. Hur påverkas dom av det här bakom sina larmade portar och gallergrindar? Och när folk står i kö tio år för att få en lägenhet i Märsta hur skulle intresset för att bo i city då kunna dö ut helt?

Det har aldrig varit något direkt krogdistrikt, det var länge sedan det fanns något där av intresse som bar sig.

Hur tänker du när du tror att affärsytorna skulle bli så oattraktiva så ingen längre vill ha butiker där?

Och framförallt vem skulle med hjälp av afghanska flyktingar vilja driva city mot sin död?
2017-01-29, 12:48
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ja men hazarer är bara en liten folkgrupp i afghanistan. Finns ju många fler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic...in_Afghanistan
Dom flesta är just hazarer. Vanliga afghaner finns det inte så många av i Sverige.
Senast redigerad av Framme 2017-01-29 kl. 12:56.
2017-01-29, 12:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Mkt riktigt ingen lek hur det ser ut i centrala Stockholm. Själv mest vistats där pga. arbete tidiga vardagsmorgnar och då har de afghanska fullvuxna männen, de som i rullarna skrivs som gulliga 5-åringar, skingrats en smula med sina märkeskläder. Påtagligast under vardagsmorgnar är istället hur fullknarkade afrikanska män i flock sveper fram och tillbaka i väntan på att bolaget ska öppna.
2017-01-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vadå ska dö? Sergelstorg och omgivningarna runt klara kvarteren är redan absolut stendöda och varit så länge vid den här tiden på året....

Du reagerar med ryggmärgen när du läser mitt inlägg, ta ett djupt andetag och läs igen, sakta...

Jag håller med dig i mycket av det du skriver, men på många ställen har du fel. Inte för att du inte vet, utan för att du som sagt inte läst mitt inlägg tillräckligt noggrant utan att bli förbannad. Förhoppningsvis inte på mig.

Att Brunkebergsområdet är total dött efter mörkrets inbrott är helt korrekt. Perfekt för ett gatubarn som vill skjuta upp, eller för att knulla ett crackluder bakom en lastkaj. Lika perfekt är den ljusa dagens vimmel i gångarna runt T-centralen när man har ryckt en handväska från en gammal Östermalmstant. Lätt att försvinna.

Att det inte skulle finnas krogar mellan Hötorget och Stureplan eller vid Kungsan är ju rent nys, det vet du mycket väl. Affärer finns det gott om längs Drottninggatan och Hötorget.

Att det inte är något större bostadsområde är korrekt, men det kommer säkert att öka framöver när gatubarn tar över de tomma lokaler som kommer att uppstå i City. Troligen bor många redan idag i kulvertar och prång, eller klämmer ihop sig i källaren hos någon klanledares khat-butik i Norra Klara.
2017-01-29, 12:57
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tror de ser att bostadsbubblan kommer att kunna blåsas upp lite till.

Alla dessa "flyktingar" genererar internflyktingar genererar budgivning. Strålande tider, härliga tider.
Misstänker att det är just det som politikerna diskuterar när lobbyisterna bjuds in och dörrarna stängs för allmänheten. Invandringsströmmen kommer ju att hålla bostadsbubblan vid liv genom att vi hela tiden har ett underskott på bostäder som mer eller mindre är omöjligt att bygga ikapp. Iom att priserna hela tiden pressas uppåt så drar ju staten in miljarder i stämplingsskatt.
2017-01-29, 13:09
Medlem
Citat:
Du reagerar med ryggmärgen när du läser mitt inlägg, ta ett djupt andetag och läs igen, sakta...

Sorry, jag var inte upprörd på dig

Jag var mest irriterad på att jag tycker det finns större (riktiga) problem att diskutera som förtjänar att ligga högt upp under "aktuella ämnen" på ett av landets största forum än sådana här tramstrådar.

Att ts sett massa afghaner som som stryker runt på stan och i huvudsak uppehåller sig på en plats där inte en jävel ändå frivilligt vill göra sig ärende, presenterar ett väldigt magert och högst oklart frågeunderlag är väl inget som bidrar till något överhuvudtaget.

Edit: Såg nu att fler tänkte likadant och den nu är inbakad i en större tråd
Senast redigerad av rotebro-conny 2017-01-29 kl. 13:11.
2017-01-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag var mest irriterad på att jag tycker det finns större (riktiga) problem att diskutera som förtjänar att ligga högt upp under "aktuella ämnen" på ett av landets största forum än sådana här tramstrådar.

Jag håller med dig att det är en tramsig trådstart, mest ägnad att spy galla över afghaner och PK-svennar. Vi har tretton på dussinet av dylika trådar i I&I.

Mitt bidrag var bara att beskriva lockelsen för samhällets bottenskikt och lösdrivare att ansamlas i städers centralare delar, och att det enligt mig nu börjat nått en kritisk massa, som kommer att "sänka" dessa centrumområden på olika sätt. Sedan sprids denna nedgång i centrum som ringar på vattnet allt längre ut. => "detroitisering".

När det pratas om "no-go-zoner" tänker jag lika mycket på vissa stadskärneområden om natten, nästan mer än random förort.
2017-01-29, 15:39
Medlem
Citat:
Jag håller med dig att det är en tramsig trådstart, mest ägnad att spy galla över afghaner och PK-svennar. Vi har tretton på dussinet av dylika trådar i I&I.

Mitt bidrag var bara att beskriva lockelsen för samhällets bottenskikt och lösdrivare att ansamlas i städers centralare delar, och att det enligt mig nu börjat nått en kritisk massa, som kommer att "sänka" dessa centrumområden på olika sätt. Sedan sprids denna nedgång i centrum som ringar på vattnet allt längre ut. => "detroitisering".

När det pratas om "no-go-zoner" tänker jag lika mycket på vissa stadskärneområden om natten, nästan mer än random förort.

Ah, du hade en poäng med uppmaningen till en andra genomläsning.

Jag läste "detronisering" först, nu är jag mer med på vad du menar så vi är nog snart helt överens

Men om vi utgår i från att människorna inte kan kastas ut ur landet utan måste uppehålla sig någonstans så tänker jag att det bästa alternativet hade varit en låg utspädning exakt över hela landet in i varje kvarter och bostadsområde. En låg koncentration och ett ansvar uppdelat på exakt hela befolkningen hade kunnat gå att hantera, tror jag.

Men eftersom det inte är görbart så är det här en miljö där dom gör minst skada.

Eller rättare sagt området är redan så skadat att normalt folk har lämnat det för länge sedan. Alla som besöker den platsen efter 22:00 har redan handlingsberedskap för att något kan hända.

Men det ska bli intressant att följa utvecklingen, om dom har valt att uppehålla sig där självmant för att dom känner att dom står längst ner i hierarkin och eller för att vara i fred och är nöjda med det eller om dom kommer att flytta fram positionerna när dom blir mer varma i kläderna och ännu fler.

Precis som i många andra städer är det ju även i stockholms innerstad ibland bara några meter mellan helt trygga platser och dom som är eller upplevs otrygga.

Birger Jarls Gatan med krogentrér, vakter var tionde meter, ständigt flöde av taxibilar, mycket i samhället etablerade människor, mobil polisstation sommartid etc tror jag blir knepig att "ta över".

Sen är det ju inte helt enkelt att avgöra hur många som verkligen är ett problem och ställer till med satyg, dom flesta man ser tycker jag mest ser lite tappade och vilsna ut och långt ifrån hårdbarkade busar.

Personligen måste jag nog säga att jag tycker Vasagatan och omgivningen direkt runt Mc Donalds är den plats i hela Stockholms innerstad som ofta har högst koncentrat av negativ energi och oro i luften per kvadratmeter.

Men för egen del tycker jag nog jag fortfarande jag känner mig ganska trygg och kan röra mig obehindrat. Dom största delarna av stan är tämligen folktomma större delen av året, det är lite gamla hederliga pundare som drar runt men som inte gör en fluga för när och på övriga platser finns det alltid folk runt omkring som det är ordning på.

Det jag däremot har märkt som förändrats senaste 10åren är att det alltid finns en korp i närheten, alltid någon som scannar av omgivningen och dammsuger den på allt från barnvagnar, mobiltelefoner, olåsta cyklar till kvarglömda väskor etc. Den tiden när en plånbok kunde ligga kvar fem minuter på ett bord vid en uteservering är nog för alltid historia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in