2021-12-03, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mamma Sandra gör sig själv en riktig björntjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Nej det är riktigt, jag delar din uppfattning..han verkar ha provocerat oupphörligen. Kvällen då han fick sin skada började med att han bytte flaggor på bordet - något som inte blev speciellt uppskattat. Frågan är om det verkligen var nägot fotbollsrelaterat som utlöste vad som sedan hände. Tveksamt. Det var VM. En stor del av det tyska landslaget kom från FC Bayern. Då är det väl naturligt att man ser till det nationella och inte hakar upp sig på enskilda lag just under ett VM. Annars vet jag att FC Bayern München inte är överdrivet populära i resten av Tyskland:-)
Personligen tror jag att han hamnade i helt andra svårigheter än något så trivialt som fotboll...
Ja Sandra gör sig själv en björntjänst genom att förneka sonens uppträdande. Jag vet att de letar bland hemlösa både i Bulgarien och Tyskland. Så sorgligt det än låter, tror jag inte att Lars är kvar i livet. Och jag tror att hans bortgång skedde relativt snart efter hans flykt frän flygplatsen i Varna.

Jag tror att det var fotbollsrelaterat som utlöste det hela men det var lätt att skylla på utan genom sitt provocerande råkade han på en eller flera personer han skulle ha passat sig för.

Ja mamma Sandra gör sig verkligen själv en björntjänst. Att förneka sonens uppträdande gör inte hans försvinnande lättare att klara upp. För jag antar att detta är något hon verkligen vill. Det har diskuterats tidigare men kommer inte ihåg hur det förhöll sig. Hade Lars syskon? Ev. kanske systrar?

Vi har båda samma uppfattning om vad som hände med LM efter att han klättrade över staket. Han kom inte så långt på sin flykt från flygplatsen. Tyvärr så ser jag mycket få möjligheter att Mittanks försvinnande, och troliga död, någonsin kommer att kunna klaras upp.
Citera
2021-12-04, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte konstigt att det här försvinnandet har förblivit ouppklarat.

Citat:
https://www.allmystery.de/themen/km113211-57
Här skriver signaturen ramone (en av reskompisarna) att han och de andra inte ligger bra till hos familjen Mittank -då de anses som medskyldiga till Lars försvinnande. Vidare skriver han att familjen inte ville att de skulle fortsätta med sidan Findet Lars Mittank på facebook. Den konversationen som tog fart där innehöll förstås också detaljer som inte uppskattades av framför allt Sandra. Faktum är ju att hon tog över sidan och raderade allt som inte ”passade”. Därav tog bl a ramone (som heter Tim eller Paul i verkligheten) steget och registrerade sig på Allmystery istället. I ett tidigare inlägg har jag skrivit att han/de gjorde det efter ett par års tystnad, nu ser jag att det gjordes typ 6 veckor efter Lars’ försvinnande. Vilket ju passar bra in på tiden de först hade med sidan på fb-innan den togs över av Sandra i censurerad form. Därav mitt uttryck munkavel.

Youtubern Insolito har lagt upp några videos om fallet som är mellan 6 månader och 1 år gamla (en på engelska) där han går igenom en hel del. Bl annat om de mystiska övervakningsklippen..och läkarens olika versioner. Vet inte om själva orsaken till flykten kan revideras; den är lika mystisk som tidigare. Psykos, droger, kriminell inblandning verkar vara de gängse teorierna. En del pratar om att han reagerade på penicillinet han fick för örat.

Det knepiga här är att det inte tillkommit något nytt förutom att man med noggrann analys av övervakningsklippen tenderar att tro att det ligger något större (med fler inblandade) än man kanske trodde från början.

Ok då delar du samma uppfattning som detektiven Gütig (som hyrdes in av famijen eller Lars arbetsplats). Han sa att det var nedgånget och i närheten av mycket fattiga kvarter. Han påstod även att det fanns misstanke om droghandel på hotellet. Vilket ju i och för sig inte behöver ha med Lars att göra. Men här vet man inte, allt är liksom möjligt… För övrigt skriver denne detektiv också i Allmystery ett tag under 2014 och 2015. Kanhända i syfte att göra lite ”damage control”…
(Allt på tyska förstås…:-( men naturligt eftersom Lars nu ändå är/var tysk)

Hans reskamrater kan inte beskyllas för vad som hände honom.

Finns det fler familjemedlemmar som ingår i familjen Mittank förutom mamma Sandra och pappan? Sandra, som är den drivande, och hennes familj har bettet sig mycket märkligt. Man skulle kunna tro att reskamraternas försök att hjälpa till skulle ses som något positivt men tydligen inte.

Jag tror också att det ligger något betydligt större bakom hans försvinnande än vad någon kunde tro i ett tidigt skede. I detta fall finns det säkerligen ett flertal för oss okända personer som är inblandade.

Inte konstigt att Lars försvinnande har förblivit ouppklarat med allt detta hemlighetsmakeri från olika håll och kanter.
Citera
2021-12-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hans reskamrater kan inte beskyllas för vad som hände honom.

Finns det fler familjemedlemmar som ingår i familjen Mittank förutom mamma Sandra och pappan? Sandra, som är den drivande, och hennes familj har bettet sig mycket märkligt. Man skulle kunna tro att reskamraternas försök att hjälpa till skulle ses som något positivt men tydligen inte.

Jag tror också att det ligger något betydligt större bakom hans försvinnande än vad någon kunde tro i ett tidigt skede. I detta fall finns det säkerligen ett flertal för oss okända personer som är inblandade.

Inte konstigt att Lars försvinnande har förblivit ouppklarat med allt detta hemlighetsmakeri från olika håll och kanter.

Ja håller med dig helt och hållet. Jag vill t.o.m gå så långt att jag påstår att Sandras agerande har bidragit starkt till att det inte blivit uppklarat. Hon hade hållpunkter och info från de personer som faktiskt var med, och som ville hjälpa till. Men hon avvisade inte bara denna hjälp, hon sa att deras information inte kunde vara sann.
Det stämde inte överens med hennes bild av Lars. Enligt Sandra ville ju inte Lars ens följa med till Bulgarien… han hoppade ju bara in för att en annan hade dragit sig ur. ”Egentligen är Lars den typen som gillar att fiska och vandra”.
Enligt henne finns det bara en ”förklaring”. Att han fått minnesförlust, är förvirrad och driver omkring som hemlös i antingen Bulgarien eller någon annanstans i världen. (Hon tror att han haft tillräckligt sinnesnärvaro att försöka ta sig hem till norra Tyskland men ev.hamnat vilse på vägen). Alla andra teorier som innebär att Lars själv kan ha dragit på sig en hotbild, förnekas. Därför letar man bara på ställen där hemlösa kan tänkas uppehålla sig; tomma bodar, uthus och diverse ”ruckel”.

Ju mer man gräver i fallet, desto mer konstigheter hittar man. Det sades ju att Sandras och Lars samtliga telefonsamtal (fr.o.m ankomsten till hotell Color) var tvungna att hållas korta på grund av att telefonen knappt hade laddning. Vid ankomsten till flygplatsen runt 6.00 hade han alla möjligheter att ladda sin telefon. Ändå valde han att vara kortfattad i samtalen och ange låg laddning som orsak. Laddningskabeln till mobilen låg i den kvarlämnade väskan! Nog hittar man väl alltid ett eluttag? Jag vet att jag suttit på golv på flygplatser just för att uttaget var längs med en korridor långt ner på väggen. Inte alla flygplatser är så välförsedda med uttag som t.ex Arlanda - men vill man så hittar man överallt.

Hmm denna uppenbara ovilja att tala med sin mor får mig verkligen att tänka vad tusan det kan bero på. Han verkar ju, fram till läkarbesöket, inte det minsta förvirrad. Frågar efter vägen, köper en dricka - kort och gott en helt vanlig kille som släntrar igenom flygplatshallen. Egentligen är det ju bara språngmarschen inne i byggnaden som är panikartad. Väl ute lugnar han ner sig, saktar ner, känner efter i byxfickan och ser ut att försöka orientera sig. Just detta faktum att han helt plötsligt verkar normal i det läget, har fått många att tro att hans ”flykt” var frivillig. Men samtidigt undrar man om inte detta hade kunnat göras på ett smidigare sätt?? Och varför lämna alla saker?
Var storyn med att han var förföljd på hotell Color någonting han hittade på för sin mor, för att lättare kunna försvinna? Men varför tog han sig ens till flygplatsen då? Samt hur förklaras, återigen, läkarens märkliga agerande? Sååå många frågor.

På frågan om Lars hade syskon så har jag inte lyckats hitta något om det. Han verkar ha varit ensambarn. Ensambarn med knepig relation till sin mamma. Semestern verkar, vad som än hände efteråt, ha varit en riktig ventil för Lars!!
Citera
2021-12-07, 17:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Går ej att lita på vare Dr Kostov eller Sandra.

Citat:
Ja håller med dig helt och hållet. Jag vill t.o.m gå så långt att jag påstår att Sandras agerande har bidragit starkt till att det inte blivit uppklarat. Hon hade hållpunkter och info från de personer som faktiskt var med, och som ville hjälpa till. Men hon avvisade inte bara denna hjälp, hon sa att deras information inte kunde vara sann.
Det stämde inte överens med hennes bild av Lars. Enligt Sandra ville ju inte Lars ens följa med till Bulgarien… han hoppade ju bara in för att en annan hade dragit sig ur. ”Egentligen är Lars den typen som gillar att fiska och vandra”.
Enligt henne finns det bara en ”förklaring”. Att han fått minnesförlust, är förvirrad och driver omkring som hemlös i antingen Bulgarien eller någon annanstans i världen. (Hon tror att han haft tillräckligt sinnesnärvaro att försöka ta sig hem till norra Tyskland men ev.hamnat vilse på vägen). Alla andra teorier som innebär att Lars själv kan ha dragit på sig en hotbild, förnekas. Därför letar man bara på ställen där hemlösa kan tänkas uppehålla sig; tomma bodar, uthus och diverse ”ruckel”.

Ju mer man gräver i fallet, desto mer konstigheter hittar man. Det sades ju att Sandras och Lars samtliga telefonsamtal (fr.o.m ankomsten till hotell Color) var tvungna att hållas korta på grund av att telefonen knappt hade laddning. Vid ankomsten till flygplatsen runt 6.00 hade han alla möjligheter att ladda sin telefon. Ändå valde han att vara kortfattad i samtalen och ange låg laddning som orsak. Laddningskabeln till mobilen låg i den kvarlämnade väskan! Nog hittar man väl alltid ett eluttag? Jag vet att jag suttit på golv på flygplatser just för att uttaget var längs med en korridor långt ner på väggen. Inte alla flygplatser är så välförsedda med uttag som t.ex Arlanda - men vill man så hittar man överallt.

Hmm denna uppenbara ovilja att tala med sin mor får mig verkligen att tänka vad tusan det kan bero på. Han verkar ju, fram till läkarbesöket, inte det minsta förvirrad. Frågar efter vägen, köper en dricka - kort och gott en helt vanlig kille som släntrar igenom flygplatshallen. Egentligen är det ju bara språngmarschen inne i byggnaden som är panikartad. Väl ute lugnar han ner sig, saktar ner, känner efter i byxfickan och ser ut att försöka orientera sig. Just detta faktum att han helt plötsligt verkar normal i det läget, har fått många att tro att hans ”flykt” var frivillig. Men samtidigt undrar man om inte detta hade kunnat göras på ett smidigare sätt?? Och varför lämna alla saker?
Var storyn med att han var förföljd på hotell Color någonting han hittade på för sin mor, för att lättare kunna försvinna? Men varför tog han sig ens till flygplatsen då? Samt hur förklaras, återigen, läkarens märkliga agerande? Sååå många frågor.

På frågan om Lars hade syskon så har jag inte lyckats hitta något om det. Han verkar ha varit ensambarn. Ensambarn med knepig relation till sin mamma. Semestern verkar, vad som än hände efteråt, ha varit en riktig ventil för Lars!!

Ja du har rätt i att Sandra själv har bidragit till att sonens försvinnande aldrig har blivit uppklarat.

Även om hon hade bidragit kanske fallet ändå inte hade blivit uppklarat men hon avsade sig hjälp från andra och har drivit försvinnandet på det sätt som har passat henne. Nej inget fick rubba hennes bild av sin "lille gosse". För Sandras del gäller endast en förklaring till vad som hänt sonen. Gällande telefonsamtalen mellan Sandra och Lars där hon har berättat att alla samtal mellan dem hölls korta och att han ibland hade viskat. Stämmer hennes utsago? Precis som du skriver hade Lars med lätthet kunnat ladda sin telefon på flygplatsen. Tyvärr kan kan inte lita helt och hållet på vad hon har berättat.

Lars verkar ha haft en ovilja att vilja tala med modern men ändå bad han henne om hjälp vid ett flertal tillfällen. Det verkar som att Lars kan ha varit ett ensambarn. Säkert inte lätt med en så bestämmande och barsk kvinna som hon verkar vara.

Det är verkligt en otrolig mängd frågor men tyvärr mycket få svar. Det går inte att lita på vad vare sig Dr Kostov eller Sandra har berättat.
Citera
2021-12-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja du har rätt i att Sandra själv har bidragit till att sonens försvinnande aldrig har blivit uppklarat.

Även om hon hade bidragit kanske fallet ändå inte hade blivit uppklarat men hon avsade sig hjälp från andra och har drivit försvinnandet på det sätt som har passat henne. Nej inget fick rubba hennes bild av sin "lille gosse". För Sandras del gäller endast en förklaring till vad som hänt sonen. Gällande telefonsamtalen mellan Sandra och Lars där hon har berättat att alla samtal mellan dem hölls korta och att han ibland hade viskat. Stämmer hennes utsago? Precis som du skriver hade Lars med lätthet kunnat ladda sin telefon på flygplatsen. Tyvärr kan kan inte lita helt och hållet på vad hon har berättat.

Lars verkar ha haft en ovilja att vilja tala med modern men ändå bad han henne om hjälp vid ett flertal tillfällen. Det verkar som att Lars kan ha varit ett ensambarn. Säkert inte lätt med en så bestämmande och barsk kvinna som hon verkar vara.

Det är verkligt en otrolig mängd frågor men tyvärr mycket få svar. Det går inte att lita på vad vare sig Dr Kostov eller Sandra har berättat.

Ja Lars höll telefonsamtalen mycket korta..och medan han var på hotellet så påstår hon att han hade viskat. Jag kom på att han hade ju faktiskt(?) möjlighet att ladda mobilen på hotellet också. Men av någon anledning gjordes det inte - eller så hittade han bara på.

Lika skumt med pengarna. Han bad mamma spärra bankkortet för att han trodde killen i receptionen hade kopierat det. Lars sa att han hade tillräckligt med kontanter och att det därför var ok att spärra kortet. Ändå var han i akut penningbehov direkt på morgonen, då Sandra skickade 500€ via Wester Union.
Hade han spenderat sina sista cash under natten, innan ankomsten till flygplatsen?

Tiden efter kompisarna hade åkt verkar ha varit mycket ångestladdad för Lars…den kontakt som sedan följde med Sandra på sms/samtal visar hur plågad han måste ha varit av något.
Citera
2021-12-08, 00:21
Medlem
Karl_Marxs avatar
Citat:
Ja Lars höll telefonsamtalen mycket korta..och medan han var på hotellet så påstår hon att han hade viskat. Jag kom på att han hade ju faktiskt(?) möjlighet att ladda mobilen på hotellet också. Men av någon anledning gjordes det inte - eller så hittade han bara på.

Lika skumt med pengarna. Han bad mamma spärra bankkortet för att han trodde killen i receptionen hade kopierat det. Lars sa att han hade tillräckligt med kontanter och att det därför var ok att spärra kortet. Ändå var han i akut penningbehov direkt på morgonen, då Sandra skickade 500€ via Wester Union.
Hade han spenderat sina sista cash under natten, innan ankomsten till flygplatsen?

Tiden efter kompisarna hade åkt verkar ha varit mycket ångestladdad för Lars…den kontakt som sedan följde med Sandra på sms/samtal visar hur plågad han måste ha varit av något.

Kan han ha begett sig till någon skum spelklubb under sista natten? I hopp om att vinna tillbaka en förlust eller liknande?

Jag har rest mycket på Balkan och lite överallt finns småskumma spelklubbar med nattsvart tonade rutor vid entrén och ibland en biffig vakt med bistert utseende utanför. Har dock aldrig varit inne på sådana ställen, tror man kan bli ganska lurad och även hotad om något går fel på dylika etablissemang.
Citera
2021-12-08, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mängd obesvarade frågor.

Citat:

Enligt egen utsago hade Lars tillräckligt med kontanter men ändå var han i akut behov att ytterligare pengar varför Sandra skickade ca 5 000 sv. kr. Vad behövde Lars dessa pengar till när han redan hade pengar så han klarade sig? Problemet är att vi vet inte om LM talade sanning?

Jag tror att LM var både mycket rädd och orolig under den korta tid som han har var ensam i Bulgarien fram till sitt försvinnande. Här var han ensam i ett land han inte kände till samt inte kunde förstå språket. Ändå insisterade han på att reskamraterna skulle resa som planerat hem. Jag tror att han ville vara ensam kvar innan han flög hem. Det skulle inte förvåna mig om han hade stött på en eller flera personer när han gick omkring och muckade gräl med folk hela tiden. Kanske uppstod då en "skuld"?

Något lär Lars ha varit inblandad i och kan detta ha satts på sin spets i Dr Kostovs mottagning? Nu har det snart gått 7½ år sedan sedan han springande försvann från flygplatsen. Har tyvärr svårt att se att han fortfarande skulle vara i livet. Detta fall kommer att förbli som ett olöst försvinnande med en mängd obesvarade frågor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-08 kl. 13:43.
Citera
2021-12-08, 21:46
Medlem
Han bör alltså varit rädd för något på flygplatsen. Annars kan man tycka ett en flygplats är ett tämligen säkert ställe att vara på eftersom där finns vakter, mycket folk och ställen att snabbt låsa in sig på t.ex. toaletter. Dessutom skulle han borda ett plan och alltså verkligen lämna det han var rädd för därhän.
Det han var rädd för fanns alltså på flygplatsen. Var det snuten? Var han rädd för att hamna i bulgariskt fängelse? Uppenbarligen var han skyldig någon pengar. Eller skulle han muta snuten för att bli lämnad ifred?
Citera
2021-12-08, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med LM under natten mot den 8 juli 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av Karl_Marx
Kan han ha begett sig till någon skum spelklubb under sista natten? I hopp om att vinna tillbaka en förlust eller liknande?

Jag har rest mycket på Balkan och lite överallt finns småskumma spelklubbar med nattsvart tonade rutor vid entrén och ibland en biffig vakt med bistert utseende utanför. Har dock aldrig varit inne på sådana ställen, tror man kan bli ganska lurad och även hotad om något går fel på dylika etablissemang.

Personligen tror inte att han kom att hamna på en skum spelklubb under natten mot den 8 juli.

Fast å andra sidan eftersom ingen vet något så visst kan detta ev. ha inträffat.
Citera
2021-12-08, 23:59
Medlem
Karl_Marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverllejf
Han bör alltså varit rädd för något på flygplatsen. Annars kan man tycka ett en flygplats är ett tämligen säkert ställe att vara på eftersom där finns vakter, mycket folk och ställen att snabbt låsa in sig på t.ex. toaletter. Dessutom skulle han borda ett plan och alltså verkligen lämna det han var rädd för därhän.
Det han var rädd för fanns alltså på flygplatsen. Var det snuten? Var han rädd för att hamna i bulgariskt fängelse? Uppenbarligen var han skyldig någon pengar. Eller skulle han muta snuten för att bli lämnad ifred?

Han verkar ju iaf betett sig mer aggressivt och skumt än vad modern verkar tro. Nu spånar jag på och följande förklarar inte varför han stack från just läkarmottagningen. Men ponera att Lars trott sig ha polisen efter sig eller rent av varit efterlyst. Då kan det ha kommit som en kalldusch att han är tvungen att visa pass/EU-id för gränspolisen på utresa från Bulgarien (EU-land men inte med i Schengen). Tyskar är väl vana vid att korsa gränser och i stort sett aldrig visa pass. Å andra sidan borde han ju ha förstått detta redan iom passkontrollen vid inresan.

Det slår mig också att han reste till Golden Sands/Varna (mer barnfamiljer, mindre röj) och inte Sunny Beach. Partylivet är betydligt lugnare där än i sistnämnda ort och borde inte locka grabbgäng lika mycket. Var det ett uttalat mål att de skulle till just Varnatrakten eller mer en slump? Vad säger vännerna?
Senast redigerad av Karl_Marx 2021-12-09 kl. 00:01.
Citera
2021-12-09, 11:13
Medlem
[quote=Karl_Marx|78252890]Han verkar ju iaf betett sig mer aggressivt och skumt än vad modern verkar tro. Nu spånar jag på och följande förklarar inte varför han stack från just läkarmottagningen. Men ponera att Lars trott sig ha polisen efter sig eller rent av varit efterlyst. Då kan det ha kommit som en kalldusch att han är tvungen att visa pass/EU-id för gränspolisen på utresa från Bulgarien (EU-land men inte med i Schengen). Tyskar är väl vana vid att korsa gränser och i stort sett aldrig visa pass. Å andra sidan borde han ju ha förstått detta redan iom passkontrollen vid inresan.

Det slår mig också att han reste till Golden Sands/Varna (mer barnfamiljer, mindre röj) och inte Sunny Beach. Partylivet är betydligt lugnare där än i sistnämnda ort och borde inte locka grabbgäng lika mycket. Var det ett uttalat mål att de skulle till just Varnatrakten eller mer en slump? Vad säger vännerna?[/QUOTE

Jaha, jag trodde att det var Goldstrand/Varna som var partystället no.1 i Bulgarien. Det var definitivt ett uttalat mål för detta grabbgäng. Har hört att det liknats vid Magaluf/Mallorca och Ibiza vad beträffar festande ungdomar. Tydligen också ett poppis ställe för abiturienter som regelbundet åker dit för att fira sin examen.
Detta utesluter ju inte att även barnfamiljer åker dit...platsen är ju hyfsat stor:-)
Sedan ska vi ju komma ihåg att det var VM i fotboll år 2014. Att Tyskland vann match efter match den sommaren bidrog förstås till partystämningen.
Dagen då Lars rusade iväg från flygplatsen var för övrigt dagen då Tyskland mötte Brasilien i halvfinal...1 - 7 :-)) Helt oförglömligt.
Citera
2021-12-09, 11:44
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl_Marx

Kan ju varit därför han bad mamman spärra kortet? Han var kanske inte rädd för andra, utan för sig själv? Rädd att spela bort mer än han hade. Men det hjälpte inte att kortet spärrades, han spelade bort pengar ändå och blev desperat på morgonen.

Kan ju varit spelrelaterat redan i början av resan. Var han spelberoende kanske han skämdes för att berätta för kompisarna vad som hänt.

Spelberoende är värre än man tror och har fått många att ta sina liv när de skuldsatt sig och ändå inte kan sluta…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in