2017-11-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var detta en säkerhetsvakt? Har för mig att det var byggnadsarbetare som arbetade på flygplatsen? Båda dessa uppgifter har förekommit.

En uniformerad vakt, enligt Spiegel-TV-dokun, som jag nyss såg. Men jag vill minnas att det fanns en längre dokumentär på ca 20 minuter, också den på tyska.

Enligt dokun/läkaren blev Lars livrädd när han såg den uniformerade, och förklarade att "han ville leva", och sprang därefter ut. Lars avböjde läkarundersökning dessutom.
Citera
2017-11-24, 20:56
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
En uniformerad vakt, enligt Spiegel-TV-dokun, som jag nyss såg. Men jag vill minnas att det fanns en längre dokumentär på ca 20 minuter, också den på tyska.

Enligt dokun/läkaren blev Lars livrädd när han såg den uniformerade, och förklarade att "han ville leva", och sprang därefter ut. Lars avböjde läkarundersökning dessutom.

Aha...
Lars ska alltså ha blivit rädd när han såg en uniformerad "vakt" och Lars uppgav att han ville leva. Dessutom avböjde han läkarundersökning.

Vad kan man dra för slutsatser av detta?

* Var han rädd för vakten, som han kanske trodde var en polis? Om han kände sig förföljd så borde vakten istället vara en trygghet, kan man tycka.
* Skulle en läkarundersökning visa på något som inte skulle gagna Lars? Ex. droger i kroppen?
Citera
2017-11-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Aha...
Lars ska alltså ha blivit rädd när han såg en uniformerad "vakt" och Lars uppgav att han ville leva. Dessutom avböjde han läkarundersökning.

Vad kan man dra för slutsatser av detta?

* Var han rädd för vakten, som han kanske trodde var en polis? Om han kände sig förföljd så borde vakten istället vara en trygghet, kan man tycka.
* Skulle en läkarundersökning visa på något som inte skulle gagna Lars? Ex. droger i kroppen?

Jag anser att man måste se fallet i dess helhet. Lars hamnade i någon form av bråk och misshandlades, troligen, och detta i princip nästan omgående efter sin ankomst till Varna. Han lämnade en förklaring till detta, som inte verkar trovärdig. Han hade dålig aptit, vilket tyder på narkotikamissbruk.

Han hade förstorade pupiller, enligt taxichauffören - ytterligare ett tecken på narkotikapåverkan.

Enlig min mening tyder mycket på att Lars hade ett narkotikaproblem, och att han använde narkotika under större delen av Varna-vistelsen. Hans försvinnande anser jag relaterat till paranoida vanföreställningar, också dessa ett resultat av narkotika. Jag tycker inte att enstaka detaljer i konfrontation med läkare eller flygplatsvakt är särskilt givande att granska. Av det som framkommit, finns ingen anledning att misstänka vare sig läkare eller flygplatspersonal. Det är inte säkert, att en paranoid/psykotisk person anser en uniformerad vakt utgöra en trygghet. Orsaken till Lars avböjande av läkarundersökning är omöjligt att sia om.
Citera
2017-11-24, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säkerhetsvakt eller byggnadsarbetare anställd på flygplatsen?

Citat:
Jo, läkaren är säkert seriös och läcker säkert inte någon information, men fallet har ju varit upp i tysk TV och något borde kanske läkaren ha kunnat redovisa.

Är det klarlagt att det just var en säkerhetsvakt som tittade in?

Inte vad jag i a f känner till. Tyvärr har båda dessa uppgifter förekommit.

I den efterhandskonstruktion som har gjorts så kan man se den här mannen komma in på läkarexpeditionen. Om jag inte minns helt fel så var denne där klädd i grå byxor och grå skjorta. Detta skulle ev. en påverkad Lars ha kunnat tolkat som en vakt av något slag.

(FB) Flykt i panik: Lars Mittank, Varna, Bulgarien, 2014.

(FB) Flykt i panik: Lars Mittank, Varna, Bulgarien, 2014.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-24 kl. 21:55.
Citera
2017-11-24, 22:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag anser att man måste se fallet i dess helhet. Lars hamnade i någon form av bråk och misshandlades, troligen, och detta i princip nästan omgående efter sin ankomst till Varna. Han lämnade en förklaring till detta, som inte verkar trovärdig. Han hade dålig aptit, vilket tyder på narkotikamissbruk.
Jo, man ska givetvis se fallet i dess helhet, men även på vissa detaljer som kan visa något.
Citat:
Han hade förstorade pupiller, enligt taxichauffören - ytterligare ett tecken på narkotikapåverkan.
Ja, men det är inte alltid så lätt att se hur stora pupillerna egentligen är. Det beror bl. a. på ljuset. Till och med poliser har ibland svårt för avgöra huruvida personen är påverkad av narkotika eller inte. Jag har för mig att vissa droger till och med kan ge minskade pupiller.
Citat:
Enligt min mening tyder mycket på att Lars hade ett narkotikaproblem, och att han använde narkotika under större delen av Varna-vistelsen. Hans försvinnande anser jag relaterat till paranoida vanföreställningar, också dessa ett resultat av narkotika. Jag tycker inte att enstaka detaljer i konfrontation med läkare eller flygplatsvakt är särskilt givande att granska. Av det som framkommit, finns ingen anledning att misstänka vare sig läkare eller flygplatspersonal. Det är inte säkert, att en paranoid/psykotisk person anser en uniformerad vakt utgöra en trygghet. Orsaken till Lars avböjande av läkarundersökning är omöjligt att sia om.
Ja, jag tror också att Lars intagit droger. Och visst är det så att en paranoid person inte behöver anse att en uniformerad vakt utgör en trygghet.

Jag har dock inte misstänkt vare sig läkare eller flygplatspersonal.
Citera
2017-11-24, 23:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uniformerad vakt?

Citat:
Jo, man ska givetvis se fallet i dess helhet, men även på vissa detaljer som kan visa något.

Ja, men det är inte alltid så lätt att se hur stora pupillerna egentligen är. Det beror bl. a. på ljuset. Till och med poliser har ibland svårt för avgöra huruvida personen är påverkad av narkotika eller inte. Jag har för mig att vissa droger till och med kan ge minskade pupiller.

Ja, jag tror också att Lars intagit droger. Och visst är det så att en paranoid person inte behöver anse att en uniformerad vakt utgör en trygghet.

Med tanke på Mittanks mycket märkliga beteende så tror jag inte att detta kan ha berott på något annat än att hade en eller flera olika droger.

Detta vet vi inte om den här mannen var en uniformerad vakt som kom in.
Citera
2017-11-25, 12:14
Medlem
Citat:

OK. Det finns ju dock en del skribenter, som ansett att det handlar om en sammansvärjning av bulgarisk organiserad brottslighet, som även involverat flygplatspersonal. Ett resonemang jag anser saknar grund.

Om det sedan var en vakt eller en snickare/hantverkare, som tittade in på läkarmottagningen, spelar väl i princip mindre roll.
Citera
2017-11-25, 12:52
Medlem
En teori
Han kommer i kontakt med någon i Tyskland som känner några i Bulgarien som kan fixa billig narkotika, vi kan säga hash nu.
Han tar med sig två polare dit (med eller utan deras vetskap), bestämmer sig för att möta upp bulgaren själv. Det blir nått tjaffs och han åker på en smäll.
Han träffar Bulgaren igen utanför McDonalds och åker med dem. De kommer fram till att dealen blir av och han stannar kvar medans polarna åker hem. Han tar taxi till hotellet där dealen ska göras.
Det hela är en blåsning och han rymmer därifrån till flygplatsen.
De misstänker att han är där och frågar runt på den lilla flygplatsen och nån har sett honom hos doktorn. En person går in där, han sliter sig och löper ut, utanför blir han upp plockad av en bil.
Han blir rånad och misshandlad till döds och begraven i skogen.

Edit: Eller blåser han dem på hotellet och drar?
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2017-11-25 kl. 13:05.
Citera
2017-11-25, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade Lars droger i kroppen? Hade Lars droger på sig?

Citat:
OK. Det finns ju dock en del skribenter, som ansett att det handlar om en sammansvärjning av bulgarisk organiserad brottslighet, som även involverat flygplatspersonal. Ett resonemang jag anser saknar grund.

Om det sedan var en vakt eller en snickare/hantverkare, som tittade in på läkarmottagningen, spelar väl i princip mindre roll.

Jag har också mycket svårt att se att vare sig flygplatsläkaren eller mannen som tittade in på expeditionen var på något sätt inblandade i Lars försvinnande.

Vad än den här mannen som tittade in kan ha varit så kan Lars ha kunnat tro att detta var en säkerhetsvakt i sin troligtvis omtöcknade hjärna. Fanns det droger i hans kropp? Hade han droger på sig? Detta vet vi inte men det är inte omöjligt.
Citera
2017-11-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
En teori
Han kommer i kontakt med någon i Tyskland som känner några i Bulgarien som kan fixa billig narkotika, vi kan säga hash nu.
Han tar med sig två polare dit (med eller utan deras vetskap), bestämmer sig för att möta upp bulgaren själv. Det blir nått tjaffs och han åker på en smäll.
Han träffar Bulgaren igen utanför McDonalds och åker med dem. De kommer fram till att dealen blir av och han stannar kvar medans polarna åker hem. Han tar taxi till hotellet där dealen ska göras.
De misstänker att han är där och frågar runt på den lilla flygplatsen och nån har sett honom hos doktorn. En person går in där, han sliter sig och löper ut, utanför blir han upp plockad av en bil.

Din teori håller knappast. Läkaren vittnade ju om att en anställd öppnat dörren - alltså inte vem som helst. Sedan är väl ett rånmord med åtföljande liknedgrävning inte troligt när det handlar om ett par hundra €. Framför allt skulle de nog inte bemödat sig om att gräva ned kroppen.
Citera
2017-11-25, 16:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
En teori

Det låter minst sagt onödigt tillkrånglat. Att åka till Bulgarien för fixa billig narkotika, ex. hasch, låter kanske inte så trovärdigt. Hasch finns i varenda småstad i Europa. Och att åka från Tyskland till Bulgarien för att köpa hasch (eller andra droger) låter osannolikt om det inte handlar om stora partier.

Nää... Det verkar osannolikt. Jag tror mer på att de åkte till Bulgarien för att ha lite semester, men sedan hände någonting som ev. har med narkotika att göra.

Kanske något "ful-tjack", hasch-psykos, skuldsättning eller något annat mindre dramatiskt.
Citera
2017-11-25, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lars verkar ha haft paranoida vanföreställningar.

Citat:
En teori

Välkommen till tråden och detta mycket märkliga försvinnande.

Vi vet inte vad som hände Mittank under dessa dagar i Goldstrand och slutligen i Varna. Det kan vara möjligt att han träffade en bulgar redan i Tyskland med de "nödvändiga" kontakterna i Varna gällande droger.

Dock tycker jag att hela scenariot verkar för tillkrånglat. Jag tror mera på att vad som hände Mittank kom att hända med start under vistelsen på Goldstrand och det handlade om just droger. Bör ha skett i stort sett när han hade kommit dit att han kom att bli, antagligen, misshandlad.

Varför han sedan i panik, som det ser ut till en början, springer från flygplatsen till en början i en rasande fart tror jag berodde på att han var påverkad, kände sig förföljd och att han kan ha haft droger i kroppen.

Natten mot den 8 juli skulle han stanna över på Hotel Color. Detta lämnade han, som det verkar, mitt i natten samtidigt som han gör ett flertal märkliga samtal hem till Sandra.

Den enda rimliga anledningen, som jag ser det, till Lars mycket märkliga beteende berodde på paranoida vanföreställningar. Dessa hade då förorsakats p. g. a. av missbruket. Kanske hade han under hela veckan då hans båda resekamrater var kvar gått på droger. Lars sov lite och utnyttjade dåligt "all inclusive".

Varför Lars kom att vägra en läkarundersökning kan ha berott på att han hade droger i kroppen och ville inte att detta skulle framkomma.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-25 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in