Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 22:12
  #493
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vänsterarmens rörelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kanske var det mobil och eller plånbok och pass som han ville kolla att han verkligen hade med sig.

Har nu återigen kollat den bifogade videolänken mycket noga.

Lars viker sin vänstra arm så underdelen hamnar vid ryggslutet. Snabbt för han sedan ner vänsterhanden till den vänstra byxfickan. Antingen sticker han ner handen som snabbast i denna eller också känner han som snabbast utanpå fickan.

När det gäller hans mobil, plånbok och pass så blev väl i a f både mobil och pass kvar i bagaget på läkarens expedition.
Citera
2017-11-23, 23:59
  #494
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har nu återigen kollat den bifogade videolänken mycket noga.
Lars viker sin vänstra arm så underdelen hamnar vid ryggslutet. Snabbt för han sedan ner vänsterhanden till den vänstra byxfickan. Antingen sticker han ner handen som snabbast i denna eller också känner han som snabbast utanpå fickan.
Japp! Handen/armen vid ryggslutet och sedan mot vänsterfickan.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När det gäller hans mobil, plånbok och pass så blev väl i a f både mobil och pass kvar i bagaget på läkarens expedition.
Då kan man undra över vad det var han sökte efter i fickan. Kanske var det plånboken. Men pass och mobil är ju bra att ha kvar om man är utomlands.

Det har ju spekulerats i att Lars kanske testade droger, och då behövs åtminstone pengar. Var det därför han sprang i väg för att införskaffa detta?

Och en "vild spekulation" med tanke på armen vid ryggslutet... Kan han tagit ett ryggmärgsprov hos läkaren? Det kan göra riktigt ont eller vara obehagligt. Nu vet jag inte om man tar ett ryggmärgsprov när man har en misstänkt psykos eller liknande. Man tar i alla fall ryggmärgsprovet vid de nedersta ryggkotorna.
Citera
2017-11-24, 16:55
  #495
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pass och pengar i byxfickan?

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Japp! Handen/armen vid ryggslutet och sedan mot vänsterfickan.

Då kan man undra över vad det var han sökte efter i fickan. Kanske var det plånboken. Men pass och mobil är ju bra att ha kvar om man är utomlands.

Det har ju spekulerats i att Lars kanske testade droger, och då behövs åtminstone pengar. Var det därför han sprang i väg för att införskaffa detta?

Och en "vild spekulation" med tanke på armen vid ryggslutet... Kan han tagit ett ryggmärgsprov hos läkaren? Det kan göra riktigt ont eller vara obehagligt. Nu vet jag inte om man tar ett ryggmärgsprov när man har en misstänkt psykos eller liknande. Man tar i alla fall ryggmärgsprovet vid de nedersta ryggkotorna.

I ett inlägg framkommer följande: "Enligt en källa ska Lars ha haft passet och drygt 200€ pa fickan, när han sprang ut ur flygplatsen." Stämmer den här uppgiften kan det ha varit detta han kände efter i byxfickan. Mobilen hade han inte med sig eftersom denna blev kvarlämnad i bagaget.

Om det ev. tog något ryggmärgsprov på Lars vet jag inte. Det har heller inte framkommit någonstans att så skulle ha skett. Från det man ser honom komma gående in flygplatshallen och tills dess han lämnar denna i full fart tar det 46 minuter.
Citera
2017-11-24, 17:35
  #496
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I ett inlägg framkommer följande: "Enligt en källa ska Lars ha haft passet och drygt 200€ pa fickan, när han sprang ut ur flygplatsen." Stämmer den här uppgiften kan det ha varit detta han kände efter i byxfickan. Mobilen hade han inte med sig eftersom denna blev kvarlämnad i bagaget.
Det låter högst troligt. Men det "gnager lite" i mig att man inte vet mer vad som hände hos läkaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om det ev. tog något ryggmärgsprov på Lars vet jag inte. Det har heller inte framkommit någonstans att så skulle ha skett. Från det man ser honom komma gående in flygplatshallen och tills dess han lämnar denna i full fart tar det 46 minuter.
Under dessa 46 minuter som Mittank befann sig hos läkaren så borde lite mer information "läckt ut" kan man tycka.
Citera
2017-11-24, 18:29
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I ett inlägg framkommer följande: "Enligt en källa ska Lars ha haft passet och drygt 200€ pa fickan, när han sprang ut ur flygplatsen." Stämmer den här uppgiften kan det ha varit detta han kände efter i byxfickan. Mobilen hade han inte med sig eftersom denna blev kvarlämnad i bagaget.

Om det ev. tog något ryggmärgsprov på Lars vet jag inte. Det har heller inte framkommit någonstans att så skulle ha skett. Från det man ser honom komma gående in flygplatshallen och tills dess han lämnar denna i full fart tar det 46 minuter.

Om nu denna uppgift om pass samt 200€ på fickan stämmer, kan han ju teoretiskt ha lämnat landet på något sätt. Dock är ju gränskontrollerna mellan Bulgarien och Schengenländer rigorösa. Passen scannas, enligt min erfarenhet av resor från Serbien och Rumänien till Ungern. Lars blev ju efterlyst som försvunnen - tror jag - ganska omgående? Det hade i så fall funnits i dataregistret vid gränskontrollen, och om han sökt resa, hade det registrerats.
Jag tro inte han lämnade Bulgarien.
Citera
2017-11-24, 18:31
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det låter högst troligt. Men det "gnager lite" i mig att man inte vet mer vad som hände hos läkaren.

Under dessa 46 minuter som Mittank befann sig hos läkaren så borde lite mer information "läckt ut" kan man tycka.

Varför det? För mig framstår läkaren som trovärdig. Det enda märkliga var incidenten med säkerhetsvakten, som klev in på läkarmottagningen utan att knacka(?)
Citera
2017-11-24, 18:33
  #499
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
28-årige Lars Mittank reste 14-06-30 tillsammans med två vänner till Varna i Bulgarien vid Svarta havet från Tyskland för att roa sig. På femte dagen så kom han att skada sitt ena öra. Vid två tillfällen skall han ha blivit utsatt för fysiskt våld. Första gången på stranden i samband med bråk om fotboll. Vid det andra tillfället skall han ha blivit misshandlad av flera personer från Bulgarien eller Ryssland. Denna misshandel berättade han om för sina båda kamrater.
Det här bråket är väl inte helt bekräftat att det verkligen har ägt rum?
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han besöker därför en läkare och får då reda på att örontrumman är skadad och uppmanas därför att inte flyga. Han blir också ordinerad antibiotika CEFUROXIME 500. Om han använde sig av medicinen är oklart?
Här börjar det "knepiga"... Lars uppsöker läkaren av någon anledning, kanske pga av den påstådda misshandeln, eller av en annan för oss okänd anledning. Han har träffat läkaren men väljer sedan att bara springa iväg, till synes i panik. Varför, undrar man då... Jag har ingen koll på hur liberala Bulgarien är när det gäller narkotika. Vissa länder anser att cannabis är en "lätt drog". Kan Lars ha varit rädd för att bli påkommen med narkotika i blodet eller haft det på sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
2014-07-07 reser hans båda kamrater hem till Tyskland. Dessa vill stanna men Lars menar att de skall resa.
Också ett knepigt uttalande... Visst, han kanske tycker att kompisarna ska åka hem på det datum som antagligen var planerat. Men om Lars är orolig och kanske rädd kan man tycka att han borde åkt med hem som planerat. Jag förmodar att resan var en vanlig charterresa och då är biljetten redan betald.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Natten mot 2014-07-08 ringer han sin mamma och berättar att han bor på ett pensionat som han anser är konstigt och berättar att han kommer att lämna stället vilket han också gör. Han ringer henne ytterligare en gång och tar upp detta med den medicin som han har fått. Han verkar inte vara bekväm med den. Han berättar vidare för henne att fyra män förföljer honom.
Här har kompisarna redan åkt hem. Lars bor på ett pensionat som han tycker är konstigt. Detta meddelar han sin mor. Han tror också att han är förföljd av fyra män. Då kan man verkligen fundera på om detta att han är förföljd verkligen stämmer. Kan det handla om vanföreställning eller någon psykos, kanske en drog-utlöst sådan, en så kallad "tjack-noja" som amfetaminister benämner det.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var han höll till resten av denna natt är oklart men ankommer tidigt på morgonen 2014-07-08 till flygplatsen i Varna. Flygplatsens övervakningskameror registrerar honom när han lugnt kommer gående med sin ryggsäck och en väska i högra handen genom entrén och in i flygplatshallen.
Lars har en väska samt en ryggsäck när han anländer till flygplatsen. Ett helt normalt bagage för en veckas semester. Inget konstigt med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han tänker uppsöka flygplatsläkaren vilket han också gör. Lars verkar orolig. Under deras samtal tittar en flygplatsanställd in genom dörren till läkarens mottagning och växlar några ord med denne. Lars blir då ännu oroligare och rädd. Han verkar gripas av panik och 46 minuter efter att han lugnt promenerade in på flygplatsen så flyr han samma väg i panik springande. Hans bagage lämnade han kvar på läkarens mottagning.
Här tror jag att den "springande punkten ligger"... Inne hos läkaren händer något, kanske har den okände mannen som tittar in något med detta att göra, men det kanske bara var en hantverkare eller liknande och egentligen inte är relevant för det som sedan sker.

Det kan handla om ett förvirrat tillstånd, bristande verklighetsuppfattning, psykos, eller något liknande. Eller så är Lars helt enkelt rädd för att bli påkommen med narkotika i blodet eller med narkotika på sig.
Citera
2017-11-24, 18:38
  #500
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Varför det? För mig framstår läkaren som trovärdig. Det enda märkliga var incidenten med säkerhetsvakten, som klev in på läkarmottagningen utan att knacka(?)

Jo, läkaren är säkert seriös och läcker säkert inte någon information, men fallet har ju varit upp i tysk TV och något borde kanske läkaren ha kunnat redovisa.

Är det klarlagt att det just var en säkerhetsvakt som tittade in?
Citera
2017-11-24, 18:46
  #501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jo, läkaren är säkert seriös och läcker säkert inte någon information, men fallet har ju varit upp i tysk TV och något borde kanske läkaren ha kunnat redovisa.

Är det klarlagt att det just var en säkerhetsvakt som tittade in?

Läkaren intervjuades ju, och gav en kort redogörelse. Nu var det länge sedan jag såg detta, och jag minns inte detaljerna, men det var inget av vikt. I dokumentären anges att det var en vakt som tittade in.
Citera
2017-11-24, 19:20
  #502
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rumänien.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Om nu denna uppgift om pass samt 200€ på fickan stämmer, kan han ju teoretiskt ha lämnat landet på något sätt. Dock är ju gränskontrollerna mellan Bulgarien och Schengenländer rigorösa. Passen scannas, enligt min erfarenhet av resor från Serbien och Rumänien till Ungern. Lars blev ju efterlyst som försvunnen - tror jag - ganska omgående? Det hade i så fall funnits i dataregistret vid gränskontrollen, och om han sökt resa, hade det registrerats.
Jag tro inte han lämnade Bulgarien.

Skulle den här uppgiften stämma så hade Lars både pengar och pass på sig när han sprang iväg. Alltså skulle han kunna ha tagit sig till ett annat land. Åtminstone teoretiskt sett.

Rumänien? Hur starkt bevakad är landgränsen mellan Bulgarien och Rumänien? Någon som vet hur det förhåller sig? Varna ligger inte så långt från denna. Både Bukarest och hamnstaden Constanta ligger förhållandevis nära gränsen.

Gränsen
Bulgarien - Rumänien
.

Avstånd Varna - Constanta.

Vägsträckan mellan Varna och Constanta är endast 152 km och tar 2 timmar 20 minuter. Teoretiskt sett så skulle han ha kunnat ha tagit sig dit snabbt och innan han hann att bli efterlyst.

Jag är osäker på hur lång tid det tog för Sandra att efterlysa sonen men bör ha skett ganska snabbt.

Om han inte ev. tog sig till Rumänien så tror jag också att han blev kvar i Bulgarien.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-24 kl. 19:30.
Citera
2017-11-24, 19:41
  #503
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur länge samtalade Lars med läkaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det låter högst troligt. Men det "gnager lite" i mig att man inte vet mer vad som hände hos läkaren.

Under dessa 46 minuter som Mittank befann sig hos läkaren så borde lite mer information "läckt ut" kan man tycka.

Nu spelar det nog ingen större roll men jag jag tror inte att Lars befann sig hela tiden av dessa 46 minuter hos flygplatsläkaren.

Som jag har uppfattat det så tog det 46 minuter från det Lars sågs på flygplatsen första gången denna dag tills övervakningskamerorna filmade honom återigen när han kom springande.

Kanske var han hos flygplatsläkaren ungefär 40-43 minuter? Vet inte hur långt mottagningen låg från det kontor där denna kvinna befann sig som Lars frågade? Sedan vet vi inte ifall Lars fick sitta och vänta i väntrummet innan han kom in till honom? Rent teoretiskt sett så kan Lars ha suttit inne på själva läkarkontoret ca 30 minuter?
Citera
2017-11-24, 19:45
  #504
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två olika uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Varför det? För mig framstår läkaren som trovärdig. Det enda märkliga var incidenten med säkerhetsvakten, som klev in på läkarmottagningen utan att knacka(?)

Var detta en säkerhetsvakt? Har för mig att det var byggnadsarbetare som arbetade på flygplatsen? Båda dessa uppgifter har förekommit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback