2016-08-20, 11:00
Medlem
El Capitanos avatar
Låt säga att en person av olika skäl har ett behov av att köpa en bostad idag. Personen är övertygad om att marknaden är rejält övervärderad men det är samtidigt osäkert när en eventuell nedgång kommer.

Kan personen nu reducera sin risk genom någon att köpa någon form av finansiellt instrument eller "finansiell försäkring". Alltså att du förlorar en mindre summa pengar så länge marknaden rullar på som vanligt men om den plötsligt dyker kan du inkassera pengar som åtminstone delvis väger upp värdeminskningen på bostaden.
Citera
2016-08-20, 14:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Att ta korta positioner i bankerna och/eller byggföretagen ger nog en OK hedge.

Att blanka bostadsobligationer hade nog varit bra, men jag vet inte om det är möjligt för en privatperson.
Citera
2016-08-20, 16:48
Medlem
Bäst exponering är nog att gå kort JM. Om du tror att priserna kommer falla p.g.a. ökade räntor är det nog vettigt att korta fastighetsbolag.
Citera
2016-08-20, 19:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att ta korta positioner i bankerna och/eller byggföretagen ger nog en OK hedge.

Att blanka bostadsobligationer hade nog varit bra, men jag vet inte om det är möjligt för en privatperson.
Blankar man Castellum så borde det vara en bra hedge, dom finns i olika delar av landet, olika typer av fastigheter....återspeglar rätt bra marknaden, gissar jag i vart fall I annat fall kan man ju blanka flera olika fastighetsbolag.
Citat:
Ursprungligen postat av Frankunderwoodz
Bäst exponering är nog att gå kort JM. Om du tror att priserna kommer falla p.g.a. ökade räntor är det nog vettigt att korta fastighetsbolag.
JM-aktiens rörelser präglas i hög utsträckning av företagsspecifika förutsättningar och händelser och till skillnad från t.ex. Besqab, så har JM inte rosat marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in