Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 14:34
  #1441
Medlem
Förra gången LB verkade inse allvaret angående ekonomin, planerade han ju att lösa det genom att sälja bostadsrätten och bo billigt inneboende tillsvidare. Nu barkar det ju iväg åt samma håll, om det inte dyker upp någon peng från välvillig släkting eller liknande, ska vi tro att LB återigen tar sig för att förbereda lägenhetsförsäljning? Det behöver ju inte vara helt fel, om det innebär att han samtidigt löser lån och avbetalningar som han inte har medel till. Bo inneboende kanske är möjligt ett tag för att radikalt sänka omkostnader och på så sätt ha en chans att komma på fötter.

Jag uppfattar att LB är extra benägen att hoppa på en ny våg av hopp och inspiration angående sina idéer just efter ett upplevt nederlag; det behövs inte mycket för att det ska dra iväg igen. Eskapism, tänker jag. Den materiella verkligheten så som majoriteten av oss är överens om att den är beskaffad är troligen för kopplad till känslor av misslyckande och därmed vill han fly in i sin drömvärld som ger honom motsatta känslor.

Måtte samhället kunna gå in och styra upp på något sätt, oron att det ska gå riktigt illa växer. Och stackars anhöriga!
2017-03-08, 14:37
  #1442
Medlem
kakapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Det här med Alfa-kassan, jag uppfattar att Arbetsförmedlingens kontrollsystem ska avgöra om LB uppfyller kraven för att få ersättning, och att dessa är ganska strikta. Är man arbetssökande, är detta en heltidssysselsättning där man aktivt ska söka alla jobb som finns (som man har kvalifikationer för). LB har ju siktat in sig på enklare jobb och då bör han nog enligt reglerna vara upptagen hela dagarna med att skriva och skicka ansökningar, eller? Särskilt som han anmodas söka jobb i hela landet. Detta ska som jag förstår det också redovisas och det kan stickprovkollas av AF som kan kontakta arbetsgivare och kolla att det stämmer att man sökt (rätta mig gärna om jag har fel, såhär har jag uppfattat det). I så fall ser det ju mycket mörkt ut för LB, ekonomiskt sett, om det är som det verkar i filmerna att han inte lägger någon tid på arbetssökande, i alla fall inte i AFs betydelse av ordet.

Det här med att söka i hela landet, kan han få dispens från det, då han har minderåriga barn på bostadsorten (och gemensam vårdnad?)? Han borde försöka, tycker jag.


Alfa-kassan

http://www.alfakassan.se/Ersattning/Grundvillkor/

http://www.alfakassan.se/Ersattning/...ill_ersattning
2017-03-08, 14:50
  #1443
Medlem
kakapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Det kan ta flera månader innan Lennart får någon form av ekonomiskt stöd från det allmänna.

Hela välfärdssystemet är uppbyggt på ett sådant sätt att man så tidigt som möjligt i en handläggningprocess skall kunna vifta bort svenska simulanter som inte vill "göra rätt för sig".

Ibland räcker det inte ens med uppfyllda villkor. Allra värst blir det för sådana som Lennart som har en "avvikande" trosföreställning och då kommer grundlagarna in och socialen osv kan göra bedömningen tidigt att det inte finns något utrymme för ekonomiskt stöd då religiösa trosföreställningar eller åsikter inte är skäl till att få hjälp.

Jag tror knappt att de reggar åsikter från etniska svenskar. Nu har ju Herr Bladh snurrat runt i soc korridorer då han varit ( kanske fortfarande är ? ) under utredning vad gällande hans barn,så jag tror att de vet vem han är,de har nog också fått reda på / hjälpt till att han blev intagen på vårdintyg,han ska visst utredas mer där också )

Har han något friskt i sig så nappar han inte på youtubepengar,då det stjälper mer än det hjälper.Men man får se tiden an.Själv tar jag det han berättar om diverse 'normala' saker med en nypa salt ( han drar sig ju inte för att frisera sanningar),för han berättar bara det som påverkar honom negativt,då systemet vi lever i och verkar,inte passar Lennart.
Jaja,det är som det är. Ungjäklarna gjorde vilket fall fel som tog sig in i hans konton.
2017-03-08, 15:16
  #1444
Medlem
kakapos avatar
Så här säger Socialstyrelsen om ekonomiskt bistånd :

Vilken typ av uppgifter måste jag lämna?

När du ansöker om ekonomiskt bistånd gör socialtjänsten en utredning för att bedöma om du har rätt till bistånd. Din ansökan bedöms utifrån din ekonomiska situation och om du uppfyller de krav som de kan ställa på dig. Utredningen är frivillig och kan inte genomföras mot din vilja. Du kan när som helst begära att socialtjänsten avbryter utredningen.

Men om du vill ha ett beslut som bygger på en noggrann utredning måste du lämna uppgifter till socialtjänsten. Det gäller uppgifter om till exempel boende och familjeförhållanden samt alla ekonomiska förhållanden som inkomster, tillgångar och utgifter.

Om du är till exempel är arbetslös vill socialtjänsten se att du är inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete. Socialtjänsten brukar kräva att du styrker uppgifterna du lämnar genom till exempel hyreskontrakt eller kontoutdrag.
Vad händer med de uppgifter jag lämnar?

Socialtjänsten är skyldig att skriva ned de uppgifter som är viktiga för handläggningen av din ansökan. Det ska till exempel stå i dokumentationen vad som har kommit fram när handläggaren kontrollerat uppgifter hos andra myndigheter och vilka beslut som har fattats. Om socialtjänsten gör kontroller hos andra myndigheter så ska det vara godkänt av dig. Oftast gör du det på ansökningsblanketten.

Dokumentationen ska vara korrekt och neutral och får inte innehålla uppgifter som känns kränkande. Socialtjänsten ska bara dokumentera det som behövs för deras utredning och beslut. Du har rätt att läsa vad som har skrivits om dig och du har också rätt att få noterat om du tycker att något som står är felaktigt eller om du har en annan åsikt.

Dokumentationen sparas normalt i fem år och förstörs sedan. De uppgifter du lämnar till socialtjänsten är sekretessbelagda, de får alltså inte lämnas ut. Men det finns undantag, till exempel i vissa fall när polisen begär ut uppgifter under en utredning om brott.

http://www.socialstyrelsen.se/fragor...enska#anchor_2
2017-03-08, 18:11
  #1445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Eskapism, tänker jag. Den materiella verkligheten så som majoriteten av oss är överens om att den är beskaffad är troligen för kopplad till känslor av misslyckande och därmed vill han fly in i sin drömvärld som ger honom motsatta känslor.

Tror det här är spot on. Eskapism. I en av sina sorgliga och farliga former. LB berättar lugnande och tröstande sagor för sig själv, som han tyvärr också tror på.
2017-03-08, 19:22
  #1446
Medlem
Kaniljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haref
Bilen i första videon FNS667
Bilen i andra videon RGH371

Den första bilen kommer från Lund.
Den andra bilen ägs av ett hyrbilsföretaget i Stockholm.
2017-03-08, 19:29
  #1447
Medlem
Kaniljs avatar
Om nu LB börjar ta betalt för sina filmer så tvivlar jag på att jag kommer att titta mer. Jag har ingen lust att föda osunda tankar. Man kan hävda att det är bättre att han tjänar pengar än att han ligger samhället till last, men jag menar att han skadar andra (främst sina barn) genom sitt beteende och det behöver därför förändras. Jag tvivlar starkt på att det hjälper honom att komma ifrån sin bubbla ifall han drar in pengar på det här sättet.
2017-03-08, 20:33
  #1448
Medlem
Lyzzas avatar
Oh Gud den här har jag inte sett förut

https://www.youtube.com/watch?v=RqquitZ-M_0

Är det verkligen han som säger detta??? barn gillar att titta när han........ jag vill inte ens ta orden i min mun. Där går han över alla gränser ............

Eller är det tagit ur sitt sammanhang och hopklippt?
2017-03-08, 20:38
  #1449
Medlem
harefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Oh Gud den här har jag inte sett förut

https://www.youtube.com/watch?v=RqquitZ-M_0

Är det verkligen han som säger detta??? barn gillar att titta när han........ jag vill inte ens ta orden i min mun. Där går han över alla gränser ............

Eller är det tagit ur sitt sammanhang och hopklippt?

Det är ihopklippt så att det ska låta som att han gillar att titta på barn och onanera. Han har aldrig sagt det.
2017-03-08, 20:40
  #1450
Medlem
Kaniljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Oh Gud den här har jag inte sett förut

https://www.youtube.com/watch?v=RqquitZ-M_0

Är det verkligen han som säger detta??? barn gillar att titta när han........ jag vill inte ens ta orden i min mun. Där går han över alla gränser ............

Eller är det tagit ur sitt sammanhang och hopklippt?

Jag känner inte igen det alls. Känns ihopklipp. Om ingen kan visa mig originalet där han faktiskt säger så.
2017-03-08, 20:45
  #1451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakapo
Är han inskriven på AF och sköter åtaganden därifrån, så får soc inte neka honom ekonomiskt bistånd,men är det nu så att han mot all förmodan lyckas få lite pengar för sina youtubeklipp ( vilket jag betvivlar,då han bergsäkert tror att mantis fixar detta åt honom ) så blir det mindre klirr från soc,då de kollar kontot varje månad,7000 papp är inga pengar som täcker hyra och mat precis.

Nej,jag är inte imponerad.


7000 papp skulle jag leva riktigt bra på.
2017-03-08, 20:48
  #1452
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanilj
Jag känner inte igen det alls. Känns ihopklipp. Om ingen kan visa mig originalet där han faktiskt säger så.


Det är ju farligt för Lennart med sådana grejer. Fasen inte alls bra.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback