Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-27, 00:31
  #13
Medlem
Var och en väljer hur denne vill leva sitt liv genom att göra aktiva eller passiva val. Sedan kommer man ständigt påverkas av omvärldens val och slumpmässiga infall. Vissa av dessa kommer påverka dig medan andra inte gör det. Vid varje givet tillfälle har du i alla fall en möjlighet att agera, reagera eller vara likgiltig.

Om jorden går under imorgon spelar det ingen som helst roll vilka val du gör idag, du kan inte undvika detta öde. Om du däremot vet att något hemskt kommer ske vid en given tidpunkt kan du välja att agera på ett visst sätt inför detta vilket kan ge dig ett bättre avslut men ändå inte förändra ditt öde.

Vi påverkar ständigt det liv vi lever men vi blir även konstant påverkade av externa faktorer. Det är dock statistiskt som så att du blir summan av dina handlingar men det går inte att tillämpa statistik på individnivå. Det är inte säkert att du dör i lungcancer för du börjar röka men du löper större risk. På samma sätt som personer med större äventyrslystnad både sannolikt får uppleva mer men även riskerar att råka ut för mer tråkiga saker än någon som lever ett lugnt passivt liv.
Citera
2016-09-27, 10:20
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Var och en väljer hur denne vill leva sitt liv genom att göra aktiva eller passiva val. Sedan kommer man ständigt påverkas av omvärldens val och slumpmässiga infall. Vissa av dessa kommer påverka dig medan andra inte gör det. Vid varje givet tillfälle har du i alla fall en möjlighet att agera, reagera eller vara likgiltig.

Om jorden går under imorgon spelar det ingen som helst roll vilka val du gör idag, du kan inte undvika detta öde. Om du däremot vet att något hemskt kommer ske vid en given tidpunkt kan du välja att agera på ett visst sätt inför detta vilket kan ge dig ett bättre avslut men ändå inte förändra ditt öde.

Vi påverkar ständigt det liv vi lever men vi blir även konstant påverkade av externa faktorer. Det är dock statistiskt som så att du blir summan av dina handlingar men det går inte att tillämpa statistik på individnivå. Det är inte säkert att du dör i lungcancer för du börjar röka men du löper större risk. På samma sätt som personer med större äventyrslystnad både sannolikt får uppleva mer men även riskerar att råka ut för mer tråkiga saker än någon som lever ett lugnt passivt liv.

Tack,förstår mer nu.
Bra och väl skriven text,Så kan man inte på verka ett öde eller är vissas tid inne eller kqn mqn undvika råka ör hemskheter genom leva lungt som du sa ?
Citera
2016-09-27, 16:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten91
Tack,förstår mer nu.
Bra och väl skriven text,Så kan man inte på verka ett öde eller är vissas tid inne eller kqn mqn undvika råka ör hemskheter genom leva lungt som du sa ?

Ja, inlägget ovan var mycket välformulerat. Jag vill dock föreslå att vi sammanfogar den här tråden med denna: (FB) Den stora tråden om determinism (/Mod)

Där finns mycket att fundera på.

Proprioception
Citera
2016-09-27, 22:35
  #16
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Om saker är menade att hända då spelar det väl ingen roll hur man lever och tar hand om sig själv ? Man kan i princip göra vad som helst , bråkade med beväpnade människor hoppa från höghus överdosera knark och sånt utan att dö i med ens tid inte är inne .För man kommer ju inte dö endå ?

Eller är det så att man själv påverkar sitt öde med val man gör ? Till exempel , jag kan ju välja att leva hårt gangster liv och va i bråk med massa ovänner dagligen . Samtidigt som jag kan välja att leva lungt och stillsamt för mig själv äta nyttigt och hålla kroppen i bra form .

Eller är allt förutbestämt ? Jag kan köpa vissa grejer är förutbestämt , fast en hel del grejer går ju undvika med val vi gör . Hur tror ni det är ?

Jag tror.

Att det är en blandning av bägge delar.

Får jag framtiden serverad så kan jag påverka den. Varför?

För då jag får den serverad så är informationen baserad på det som hänt fram till och
med att jag får reda på den. Så låt säga att jag får ett svar "du kommer leva tills 45".


Och så tänker jag: "Sweet dude. Lets go parachuting for the rest of my days then".

Så är valen du gör på remissen av informationen du fick. Men informationen var
inte en kompromiss på insikten i valen du skulle göra med informationen du fick, dude.

Sedan har vi skit vi inte kan göra någonting åt heller.
Citera
2016-09-27, 22:42
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Jag tror.

Att det är en blandning av bägge delar.

Får jag framtiden serverad så kan jag påverka den. Varför?

För då jag får den serverad så är informationen baserad på det som hänt fram till och
med att jag får reda på den. Så låt säga att jag får ett svar "du kommer leva tills 45".


Och så tänker jag: "Sweet dude. Lets go parachuting for the rest of my days then".

Så är valen du gör på remissen av informationen du fick. Men informationen var
inte en kompromiss på insikten i valen du skulle göra med informationen du fick, dude.

Sedan har vi skit vi inte kan göra någonting åt heller.

Okej tack , så dem som dör i bilkrockar hade dem kunnat göra nåt åt det med annorlunda val ?
Citera
2016-09-27, 22:46
  #18
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Okej tack , så dem som dör i bilkrockar hade dem kunnat göra nåt åt det med annorlunda val ?

Det beror på.

Möjligt att det var den övervägande planen med livet att dö i en bilolycka.

Eller så hade dem kunnat göra ett annorlunda val i tid.

Det fina och tråkiga med livet.
Citera
2016-09-27, 22:47
  #19
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Ta en sådan sak som när människor ber.

Det är ingen kö på väg till donken.

Vi kan be om saker och dem slår aldrig in.

Då finns det troligtvis ett större perspektiv i leken.
Citera
2016-09-27, 22:51
  #20
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Eller så handlar det om något helt annat.

Jag bad om att vinna en massa pengar en gång.

Jag vann 60 kronor. Det lämnade mig med hopp utan chans till att
förstöra mitt eget liv, antagligen. Men vem vet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback